۱۷ تیر ۱۴۰۱ | 20:33
کد خبر : 96731

جمع فروش داخلی و صادراتی کچاد به بیش از 12 هزار میلیارد تومان رسید

چادرملو افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی در پیش دارد

اولویت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو فروش سنگ آهن، گندله و سایر محصولات این شرکت از طریق بورس کالاست اما این فروش باید در سازکار شفاف و بدون قیمت گذاری دستوری انجام شود.

به گزارش برداشت روز، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در خردادماه ۱۳۷۱ و با هدف اکتشاف و استخراج و بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن و تولید کنسانتره آن، تولید محصولات فولادی و تهیه انواع ماشین‌آلات و تجهیزات در شهرستان یزد فعالیت خود را آغاز کرد.

این شرکت در شروع با سرمایه گذاری بانک سپه و شرکت ملی فولاد ایران تأسیس شد و در حال حاضر نیز سهامداران اصلی شرکت عبارتند از: شرکت مدیریت سرمایه گذاری امید، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و سایر سهامداران بخش حقیقی و حقوقی.

براساس صورت‌های مالی حسابرسی شده این شرکت که با نماد «کچاد» در بورس تهران فعال است، سود پایه هر سهم ۲.۲۷۴ ریالی را بدست آورده و سود خالص آن نیز ۲۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است.

درآمدهای عملیاتی این غول معدنی کشور در پایان سال ۱۴۰۰ برابر با ۴۷ هزار و ۵۱۹ میلیارد تومان بوده که نسبت به درآمدهای عملیاتی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومانی سال قبل از آن، ۱۷ هزار میلیارد تومان رشد را نشان می‌دهد.

چادرملو جمع دارایی‌های خود را در صورت‌های مالی دوره منتهی به پایان اسفند ۱۴۰۰ بیش از ۵۲ هزار و ۲۸ میلیارد و ۷۲۶ میلیون تومان اعلام کرده است. میزان بدهی این شرکت هم ۱۰ هزار و ۳۸۳ میلیارد تومان گزارش شده است.

بررسی صورت‌های مالی این شرکت حکایت از رشد ۵۷.۶۵ درصدی در سود خالص (از ۱۷ هزار و ۹۳ میلیارد و ۲۷۸ میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ به ۲۶ هزار و ۹۴۷ میلیارد و ۶۸۹ میلیون تومان در پایان سال ۱۴۰۰) دارد.
این صورت‌های مالی نشان می‌دهند که میزان کل تولید آن از ۱۷.۲ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۱۷.۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ رسیده است. جزییات این افزایش حکایت از رشد ۵.۸ درصدی در تولید کنسانتره، ۲.۱ درصدی در تولید گندله، ۲.۹ درصدی در تولید شمش فولادی و افزایش ۱.۷ درصدی در تولید تمام محصولات دارد. هرچند که تولید آهن اسفنجی این شرکت کاهشی ۸.۶ درصدی داشته است.

در حال حاضر سرمایه ثبتی «کچاد» رقمی معادل ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است.

در حاشیه بازدید خبرنگاران از غول معدنی کشور ناصر تقی زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در نشست خبری گفت: چادرملو افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی در پیش دارد

تقی زاده ادامه دادبه این پرسش که آیا سنگ آهن چادرملو در حال اتمام است؟ پاسخ داد به هیچ عنوان کمبود ذخیره سنگ آهن نداریم و با برنامه‌هایی که داریم نگران تامین مواد اولیه چادرملو تا بیش از ۲۰ سال آینده نیستیم. معدن d۱۹ یکی از مناسب‌ترین جایگزین‌ها برای تامین مواد اولیه پایدار واحدهای فولادی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو خواهد بود. عملیات باطله برداری این پروژه به سرعت در حال اجراست.

وی گفت: به زودی حامل خبرهای خوبی در ارتباط با دستیابی به منابع جدید سنگ آهن از سوی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو خواهیم بود.

مدیرعامل چادرملو در رابطه با چالش برق برای تولید تصریح کرد: سال قبل به دلیل محدودیت‌های برق، کاهش ۱۵۰ هزار تنی تولید شمش داشتیم که خسارتی معادل ۵۰ میلیون دلار برای چادرملو در پی داشت.

تقی زاده گفت: ۱۰ پروژه از ۴۸ پروژه پیشران اقتصاد را چادرملو انجام می‌دهد که همگی به سرعت در حال انجام است.

مدیرعامل چادرملو بیان کرد: اولویت ما فروش سنگ آهن، گندله و سایر محصولات این شرکت از طریق بورس کالاست اما این فروش باید در سازکار شفاف و بدون قیمت گذاری دستوری انجام شود.

در ادامه بازدید از شرکت چادرملو امیدعلى رحمانى، مدیر دایره تولید مجتمع معدنى چادرملوگفت: این مرکز توسط شرکت دانش بنیان بیستون کویر یزد برای کنترل هوشمند ماشین آلات معدنی و عملیات معدن کاری هوشمند راه اندازی شده است.

مدیر دایره تولید مجتمع معدنى چادرملوبیان کرد: این مرکز در افزایش ایمنی معدنکاری و کاهش مصرف سوخت و افزایش تولید نقش بسزایی داشته است.

رحمانى ادامه داد: نوار نقاله‌ها خارجی بود اما در حال حاضر بخشی از نوار نقاله‌ها تولید بومی شده است. به طور کلی راندمان خروجی کنسانتره ما ۷۰ درصد بار ورودی سنگ آهن است.

مدیر دایره تولید مجتمع معدنى چادرمل گفت: سیستم تصفیه آب قوی داریم، میانگین مصرف آب برای هر تن کنسانتره ۳۷ صدم درصد و برق ۲۰ تا ۲۵ کیلو وات است.

محمد علی نیک روان مدیر معدن شرکت آسفالتوس پیمانکار مجتمع چادرملو نیز گفت : در طول سال‌های اخیر بالغ بر ۹۰۰ میلیون تن استخراج صورت پذیرفته است که بالغ بر ۳۰۰ میلیون تن آن سنگ آهن استحصال شده است و در مجموع حدود ۶۰۰ میلیون تن مجموعه باطله‌ و ضایعات این معدن عظیم است. این ضایعات اغلب سنگ آهن های زیر ۲۵ درصد است که در صورت ورود تکنولوژی های جدید می‌توان از این ضایعات نیز بهره برداری کرد.

در ادامه بهزاد نیک نهاد، مدیر واحد فولاد سازی چادرملوگفت: مواد اولیه کارخانه فولاد سازی با استفاد از سنگ آهنی که از معدن استخراج و تبدیل به کنسانتره و این کنسانتره وارد مجتمع صنعتی شده و در این واحد تبدیل به گندله شده و این گندله به عنوان خوراک اولیه وارد واحد احیای مستقیم ودر آنجا به آهن اسفنجی تبدیل شده و پالایش نهایی این آهن اسفنجی و ذوب آن در کارخانه فولاد سازی انجام می شود.

وی ادامه داد: با ااستفاده ار یک کوره قوس الکتریک آهن اسفنجی به صورت هات شارژ از واحد احیا دریافت شده وارد کوره قوسی شده و با استفاده از قوس الکتریک در دمای حدود ۱۶۰۰ درجه سانتی گراد آهن اسفنجی به مواد مذاب فولاد تبدیل شده و عملیات سرباره گیری و پالایش بخش اول در کوره انجام می گیرد و الباقی به متالوژی ثانویه می رود و آنجا تبدیل به آلیاژ شده و بعد به خط ریخته گری ارسال شده و از طریق خط ریخته گری تبدیل به مقاطع مختلف شمش فولادی و بعد شمش فولادی با دمای حدود ۱۶۰۰درجه سانتی گراد با دمای تقریبا۱۵۰ درجه وارد بستر خنک کننده شده و بعد از ۲۴ ساعت آماده حمل برای مشتری می شود.

مدیر واحد فولاد سازی چادرملو گفت : بیش از ۷۰ درصد محصولات واحد صنعتی چادرملو به کشور های آسیایی و اروپایی صادر می شود و خوشبختانه جز ۲ تا ۳ برند اول کشور هستیم و قابلت افزایش صادرات را نیز داشته اما به دلیل قوانین موجود ملزم به عرضه بخشی از تولیدات مجتمع صنعتی چادرملو در بازار داخلی هستیم.

وی درخصوص میزان ارزآوری محصولات مجتمع صنعتی چادرملو گفت : میزان ارز آوری بستگی به وضعیت بازار دارد و در مقطعی به ۷۴۰ تا ۷۵۰ دلار پرتون هم رسید ولی به دلیل نواسات موجود گاهی کمتر یا بیشتر می شود.

علی شاکرمی مدیر پشتیبانی چادرملو گفت: تاکنون نزدیک به ۳۰ هزار قطعه مورد نیاز واحدهای معدنی و صنعتی با کمک شرکت‌های داخلی توانمند داخلی و دانش بنیان داخلی سازی شده است.

وی افزود: در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو سال ۱۴۰۰ برابر با ۲۸.۲۳ درصد نسبت به برنامه جلو هستیم.

مدیر پشتیبانی چادرملو در ارتباط با مهندسی معکوس و داخلی سازی در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بیان کرد: طی قراردادی که با ماشین سازی اراک داریم برخی قطعات قرار است داخلی سازی شود. در صورت موفقیت برای داخلی سازی دستگاه‌های پیشرفته وارد عمل خواهیم شد.

عبداله کمالی اردکانی مدیر گندله سازی مجتمع صنعتی چادرملو نیز ظرفیت واحد گندله سازی ۳/۴ میلیون تن در سال عنوان کرد و گفت: خوشخبتانه سال گذشته توانستیم با نیروهای متخصص ایرانی به ۳/۸ میلیون تن در سال برسیم و افزایش ۱۳ درصدی را نسبت به ظرفیت تولید تجربه کرده و رکودی بی سابقه در کشور را به ثبت برسانیم.

اردکانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه عمده ترین مشکل شما چیست گفت : بحث اصلی و عمده مشکل ما بحث انرژی هست، و محدودیت هایی که برای مصرف انرژی داریم که در زمستان شرابط گاز و در تابستان بحث برق هست که هر دو به شرکت آسیب می رساند و بحث های بازار که امروز بحث اقتصادی که در کشور حاکم هست و مصرف گندله و وضعیتی که در فولاد بوجود آمده و هر کدام از زنجیره به مشلکی برخود و قطعا در زنجیره های قبلی و بعدی اثر خودش را می گذارد ، به طور مثال کارخانه تولید فولاد چادرملو در شرایط تابستان اگر برق قطع شود قاعدتا احیا نمی تواند کار کند و احیا نتواند کار کند به طبع واحد گندله سازی نیز نمی تواند کار کند.

مدیر گندله سازی مجتمع صنعتی چادرملو در خصوص برنامه چادرملود برای کاهش آیندگی هاب محیط زیستی گفت: چادرملو در خصوص کاهش برق و آب و گاز و همچنین کاهش آیندگی های محیط زیستی و برنامه های جامع و کاملی را در دستور کار دارد و هم اکنون میزان مصرف شرکت در حوزه های انرژی (برق، آب و گاز) با آن عددی که طراح به ما اعلام کرده عدد بسیار پایینی هست و یک عدد قابل چشم گیری هم هست و در حوزه آلودگی هم به شدت در حال برنامه ریزی و اجرا هستیم و غبار گیری های ارتقاء دادیم و غبارگیری ها را افزایش داده ایم و همچنین در بحث فرایند کارهایی را انجام داده ایم که اصلا غبار تولید نشود و در بحث کنسانتره هم یک فایل سرپوشیده با هزینه بالا در دست اجرا داریم تا بتوانیم در بحث آلودگی مدیریت لازم را داشته باشیم.

بر اساس این گزارش در فصل بهار ۱۴۰۱ ارزش مبلغ فروش داخلی و صادراتی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سه ماهه نخست امسال بیش از ۱۲ هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان بوده که این رقم ۳هزار و ۵۲۶ میلیارد تومان از مدت مشابه سال قبل بیشتر است.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو که با نماد «کچاد» در بازار بورس تهران فعال بوده و از جمله نمادهای شاخص‌ساز بازار محسوب می‌شود، در سه ماهه نخست امسال بیش از ۱۰ هزار و ۵۲۸ میلیارد تومان فروش داخلی و یک هزار و ۸۱۶ میلیارد تومان فروش صادراتی داشته است.

این شرکت در سه ماهه نخست امسال بیش از ۲هزار و ۶۸۱ هزار تن کنسانتره آهن (خشک) تولید و به رقم ۵هزار و ۴۸۹ میلیارد تومان به فروش رسانده است.

تولید کنسانتره آهن (خشک) این شرکت در سه ماهه نخست سال قبل ۲میلیون و ۸۳۴ هزار تن و به ارزش ۴هزار و ۹۵۹ میلیارد تومان بود.

تولید گندله در «کچاد» در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰، رشد چشمگیری داشته به نحوی که از ۶۹۰ هزار و ۹۲۰ تن به یک میلیون و ۱۸۴ هزار و ۹۵۰ تن رسیده است.
مبلغ فروش گندله چادرملو هم از ۶۸۱ میلیارد تومان در فصل بهار ۱۴۰۰ به یک هزار و ۹۰۶ میلیارد تومان در پایان خردادماه امسال رسیده است.

تولید فولاد این شرکت هم در سه ماهه نخست امسال ۳۲۱ هزار و ۹۵۰ تن به ارزش ۲هزار و ۸۵۱ میلیارد تومان بوده که نسبت به تولید ۳۰۶ هزار و ۲۱۳ تنی و مبلغ فروش یک هزار و ۸۱۰ میلیارد تومانی افزایش مناسبی داشته است.

صادرات فولاد چادرملو هم در فصل بهار امسال بیش از یک هزار و ۸۱۶ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با صادرات ۹۹۳ میلیارد تومان فصل بهار سال ۱۴۰۰ حدود ۲ برابر شده است.

منبع:اخبار پولی مالی

لباس کار صنعتی‌ | تجارتخانه آراد برندینگ