۲۲ آبان ۱۴۰۲ | 16:22
کد خبر : 146102

جراحی زیر نور چراغ‌ قوه تلفن‌ همراه

رضا تاجگر/ وقتی صحبت از جنگ می‌شود، صلح، خانه‌نشین می‌شود و قدرت، خود را نمایان می‌کند و بالاخره، یک‌طرف قضیه، یک جنگ‌جوی تمام‌عیار دیده می‌شود که آوار شده است بر سرِ طرف‌دیگر. این، قاعده‌ی جنگ است که بی‌قاعده و بی‌قانون به‌نظر برسد. اما هر جنگی که بی‌قاعده‌تر، نمایش داده‌ شود، غیرانسانی‌تر می‌نمایاند.

به گزارش برداشت روز،  نگارنده، وقتی کودکی بیش نبود، از طریق فیلم سینمایی یا یک سریال تلویزیونی که یا اسم‌ش عزالدین قسام بود و یا شخصیتی به نام عزالدین قسام در آن، نقش پررنگی داشت، با سرزمینی به‌نام فلسطین آشنا شد و این‌که اشغال‌گرانی غاصب، هرازچندگاهی بر آن سرزمین می‌تازند و ساکنان‌ آن‌را که بعدتر فهمید همان فلسطینی‌ها هستند، می‌تارانند.

اما همین نگارنده، دیری نگذشته بود که اصرار داشت اگر هیچ کشوری، رژیم صهیونیستی (شما بخوانید اسرائیل) را به‌رسمیت نشناسد و یا اگر همه‌ی کشورهای اسلامی، خصوصاً رسانه‌ها، به‌جای واژه‌ی “رژیم صهیونیستی”، از عبارت “رژیم اشغال‌گر صهیونیستی” استفاده کنند (نه واژه یا عبارتی دیگر)، زمانی نخواهد گذشت که رژیم اشغال‌گر صهیونیستی منزوی شده و به خانه‌ی پدری‌اش، ایالات متحده آمریکا برمی‌گردد.

القصه؛

خبر، بسیار کوتاه و عجیب و تکان‌دهنده و نگران‌کننده بود. جهان و جهانیان وقتی تصاویری از پزشکان جراح بیمارستانی در هندوستان را دیدند که با نور چراغ‌قوه تلفن‌همراه در حال انجام عمل جراحی بودند، انگشت حیرت به دندان گرفتند و اتفاقاً آن‌چه خبرساز شده‌بود، تصاویر منتشرشده‌ی جراحان دانشکده علوم پزشکی «اس.اس.ال. باناراس هندو» بود که در حال انجام عمل جراحی دندان یک بیمار با نور چراغ‌قوه تلفن‌همراه بودند.

گزارش رسانه‌های محلی هند حکایت از آن داشت که جراحان در حال انجام یک عمل جراحی بودند که ناگهان برق بیمارستان قطع شد. جراحان برای نیمه‌کاره رها نکردن عمل، مجبور به استفاده از نور چراغ‌قوه موبایل شدند. این خبر، تقریباً دوسال پیش‌تر، به‌عنوان یک رویداد نادر و تکرارناشدنی در دنیای پزشکی ثبت و خبرساز شد. یکی از جراحان گفته‌بود که حین عمل جراحی، برق قطع شد و (به‌هردلیل) برق اضطراری بیمارستان نیز جایگزین نشد. به‌همین‌دلیل، کارکنان حاضر در اتاق عمل، چراغ‌قوه‌های تلفن‌های همراه خود را روشن کردند و من و همکارانم جراحی را به اتمام رساندیم.

این خبر عجیب، به همین‌جا ختم نشده‌بود و آن‌چه اکنون‌، عجیب‌تر می‌نمایاند این‌که؛ آن‌زمان، پس از انتشار گسترده‌ی تصاویر جراحی زیر نور چراغ‌قوه تلفن‌همراه، مدیر دانشکده علوم پزشکی «اس.اس.ال. باناراس هندو»، از انجام تحقیقات در این‌باره خبر داد و گفت که پرونده‌ای برای پزشکان جراح و کارکنان حاضر در این عمل جراحی تشکیل شده است. پروفسور «وینای کومار سِریواستاوا»، رییس دانشکده علوم دندان‌پزشکی درخصوص این اتفاق عجیب و نادر گفت: “این، یک اشتباه جدی است و نباید تکرار شود. یک تیم برای بررسی دقیق این اتفاق تشکیل شده است و با پزشکان و کارکنان خاطی برخورد خواهد شد.”

و

اما خبر دیروز یا پریروز، نه کوتاه بود و نه عجیب! که اگر بود، دوباره خبرساز می‌شد و جهان پزشکی آن‌را اتفاقی بسیار نادر و در عین‌حال نادرست می‌خواند که نشد!

اخیراً در خبرهای رسیده از سرزمین فلسطین، آمده بود که کادر پزشکی در غزه، به‌دلیل نبود برق مجبور است با نور تلفن‌همراه و چراغ‌قوه، عمل‌ جراحی اضطراری را انجام دهد.

ظاهراً در اثر حملات وحشیانه‌ی جنگنده‌های ارتش رژیم اشغال‌گر صهیونیستیِ تا دندان مسلح به مراکز بهداشتی و بیمارستان‌های نوار غزه و در سایه‌ی نبودِ سوخت و قطعی برق در این منطقه، اغلب بیمارستان‌های غزه در آستانه‌ی تعطیلی کامل قرار دارند. در برخی موارد نیز کادر پزشکی مجبور است تا با نور تلفن‌همراه و چراغ‌قوه عمل‌های جراحی اضطراری را انجام دهد؛ عمل‌های جراحی اضطراری را ؛ نه عمل جراحی دندان!

و

کیست که بداند و بتواند لبانش را گاز بگیرد و از سلاح خاموش، هیچ نگوید.

………………………………………

*. مدرس دانشگاه و پژوهش‌گر مسایل حقوقی

منبع : خبر آنلاین

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌