۲۰ شهریور ۱۴۰۱ | 21:26
کد خبر : 103966

درمان ناباروری زیر چتر حمایت های بیمه سلامت

به اعتقاد کارشناسان ذی ربط از سال گذشته مراجعات زوجین نابارور برای استفاده از خدمات درمانی افزایش پیدا کرده است.

به گزارش برداشت روز، سال ۱۳۹۳ بود که سیاست های جمعیتی مقام معظم رهبری بر اساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین و ابلاغ شد. یکی از بندهای مهم در این حوزه که مورد تاکید مسئولان قرار گرفته اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی‌ربط است.

از آن سال تاکنون نهادهای فرهنگی سعی کردند با اتخاذ سیاست های مدون برنامه های مشخصی را در اجرای سیاست های جمعیتی عملیاتی کنند، اگر چه این سیاست ها در مقاطع مختلف درحاشیه قرار گرفته و به ورطه فراموشی سپرده شد؛ اما از زمانی که بانگ افزایش تعداد سالمندان کشور در شیپور هشدار مسئولان دمیده شد، بحث جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مورد توجه دولت و حاکمیت قرار گرفت.

به گفته کارشناسان حوزه سلامت روند رو به رشد پیری جمعیت در آینده خطرات جبران ناپذیری را برای کشور به وجود می آورد، متاسفانه وجود مشکلات بسیار در حوزه اقتصادی و فرهنگی سبب شده که زوجین تمایلی به فرزندآوری نداشته باشند؛ آنچه که مربوط به چالش های فرهنگی بوده محل بحث نیست، اما در حوزه اقتصادی باید حمایت های بیشتری از زوجین صورت گیرد؛ اقدامات درمانی برای حل مشکل ناباروری در تمام دنیا گران قیمت است؛ اما این بیمه ها هستند که می توانند با پوشش خدمات باعث کاهش پرداختی از جیب بیماران خواهند شد. در غیر این صورت درمان ناباروری برای بسیاری از زوجین نابارور غیر قابل دسترس خواهد بود.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و توجه دولتمردان به تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به افزایش جمعیت، سازمان های بیمه گر بر آن شدند تا با توجه به امکانات و شرایط خود حمایت های بیمه ای را از زوجین نابارور آغاز کنند، البته که در گذشته نیز هر سازمان بیمه ای با در نظر گرفتن اعتبارات و بودجه های سالیانه خود در این حوزه فعالیت داشت که قابل چشم پوشی نیست؛ اما این حمایت ها از سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

سازمان بیمه سلامت ایران با وجود بیش از ۴۵ میلیون نفر بیمه شده در کشور تمام ظرفیت های خود را در جهت حمایت از زوجین نابارور به کار گرفت، این سازمان حتی مصوب کرد که بیمه شدگانی که در سال ۱۴۰۰تا پیش از تصویب این قانون در مجلس یعنی در همان سال از خدمات درمان ناباروری استفاده کردند، می توانند اسناد خود را به ادارات کل استانی ارایه داده و هزینه ها را تحت عنوان خسارت متفرقه دریافت کنند. البته این تنها یک بخش از خدمات سازمان بیمه سلامت به زوجین نابارور است؛ نکته مهم در این خصوص اختصاص بیمه به مادران باردار فاقد بیمه و فرزندان آنها تا پایان ۵ سالگی است که مورد استقبال زوج های بسیاری قرارگرفت.

خوشبختانه سازمان بیمه سلامت ایران، عزم خود را جزم کرد تا در این برهه تاریخی که جامعه با مسائل بسیاری روبه رو است، خدمات خود را در حوزه ناباروری گسترش دهد، به عنوان مثال با موسسات درمانی بیشتری عقد قرار داد بسته است و در همین راستا مطالبات موسسات درمانی را در اولویت پرداخت قرار داد، به طوری که در حال حاضر به اعتراف مدیران پرداختی ها به روز بوده و مشکلی دراین باره وجود ندارد.

معاون برنامه ریزی، مدیریت و توسعه منابع سازمان بیمه سلامت ایران در این باره می گوید، بیمه سلامت در تمام جهات اعم از بیمه روستایی، مطب ها، پارکلینیک و بیمارستان های دولتی و خصوصی به روز است.

رنجبران تاکید می کند، برای نخستین بار در کشور مطالبات موسسات و مراکز طرف قرار داد بیمه سلامت پرداخت شده و نگاه ما این است که وقتی کار درست و مثبتی از سوی مؤسسات و مراکز درمانی به مردم ارائه می شود مطالبات آنها به موقع پرداخت شود.

خدمات بیمه ای برای زوج های نابارور در تمامی استان ها گسترش پیدا کرده است، زوجین می توانند در استان ها با مراجعه به موسسات درمانی طرف قرارداد با بیمه سلامت از خدمات مورد نیاز خود استفاده کنند، هزینه بسیاری از این خدمات در بخش بستری و سرپایی توسط بیمه پرداخت می شود.

به گفته مدیر کل بیمه سلامت استان همدان، در یکسال گذشته و پس از تصویب هیات وزیران خدمات نازایی تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

نیاستی معتقد است، در سال ۱۴۰۰ مجموع هزینه های پرداختی در قالب اسناد خسارتی ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود، اما در ادامه سال ۱۴۰۰ و در سال ۱۴۰۱ تلاش های خیلی گسترده تری در بحث اطلاع رسانی و پرداختی ها انجام شد.

وی اظهار می دارد، در سال ۱۴۰۱ تلاش شد که در سطح موسسات درمانی و بیمارستان های دانشگاهی بیماران با اطلاع از قانون مشکل خود را پیگیری کنند. به طوری که در موسسات طرف قرار داد استان همدان در بحث ناباروری حمایت ها افزایش پیدا کرد.

مدیر کل بیمه سلامت استان همدان تصریح می کند، مراجعان برای درمان ناباروری در این استان افزایش پیدا کرده و در حال حاصر تا پایان تیر ۵۲۵ میلیون تومان پرداختی داشتیم که نشان از حمایت های مالی بیمه دارد، خوشبتانه آمار موفقیت خدمات ناباروری در استان همدان از میانگین کشوری کمی بالاتر است.

حال این سوال مطرح می شود که موسسات تا چه میزان از خدمات بیمه سلامت رضایت دارند .

در این رابطه پیله ور رییس بیمارستان و مرکز ناباروری فاطمیه همدان می گوید، از بهمن ماه دستور العمل تحت پوش قرار گرفتن خدمات ناباروری مطرح شد، از آن زمان تاکنون برای تمامی بیمه شدگان ۹۰ درصد خدمات ناباروری تحت پوشش بیمه است.

وی تاکید می کند، تعاملات بیمه با موسسات درمانی از اهمیت بسزایی برخوردار است و تاکنون مشکلی در این زمینه نداشتیم، در گذشته زوجین برای درمان تعلل داشته اما پس از تصویب قانون و حمایت های بیمه ای مراجعات افراد افزایش پیدا کرده است.

پیله ور معتقد است، مشکلات اجرای هرقانونی از جمله قانون حمایت از زوج های نابارور پس از گذشت زمان کاهش پیدا می کند.

پس از گذشت چند ماه از اجرای این قانون بررسی ها نشان می دهد که سیاست های اجرایی تا حدودی توانسته مشکلات اقتصادی زوج های نابارور را حل کند، اما لازمه کسب موفقیت های بیشتر هموار شدن مسیر پیش رو و افزایش حمایت ها از سازمان های بیمه گر است.

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌