۲۹ تیر ۱۴۰۱ | 00:27
کد خبر : 97872

با نگاهی به عملکرد بانک سامان مشخص شد

تحقق اهداف برنامه‌ریزی‌شده در استراتژی چهارساله

بانک سامان، بانکی پیشرو در ارائه خدمات مالی و اعتباری است که در راستای اهداف‌ تعیین‌شده و برنامه‌ریزی‌های خود توانسته با عملگرایی به تحقق اهداف و استراتژی چهارساله از پیش‌تعیین شده خود دست یابد و همچنان در این مسیر استوارتر از قبل گام بر می‌دارد.

به گزارش برداشت روز، بهبود عملکرد بانک در بخش درآمدهای ناشی از عملیات بانکداری -درآمدهایی که حاصل از فروش دارایی و سرمایه‌گذاری نیست- حاکی از آن است که خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد ۳۳۲ درصدی را ثبت کرده است.

براساس تازه‌ترین اطلاعات به دست آمده از سامانه کدال، خالص درآمد کارمزد با رشد ۴۷۱ درصدی در سال گذشته نسبت به سال مالی ۱۳۹۹ نمایانگر افزایش ارائه خدمات به مشتریان بانکی است.

در بررسی این عملکرد با اقدامات صورت گرفته متوجه‌ می‌شویم که این بانک با برنامه‌ریزی و استراتژی های تعیین شده برای افق چهار ساله خود توانست به افزایش ۲۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دست یابد.

با نگاهی به اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال و مقایسه آن با صورت های مالی سال ۱۳۹۹ متوجه می‌شویم که بانک سامان که در سال قبل دارای نسبت کفایت سرمایه به ۲,۱۵ درصد بود در سال مالی ۱۴۰۰ موفق شد تا این نرخ را به استانداردهای مد نظر بانک مرکزی نزدیک کرده و آن را به ۸,۴۵ درصد افزایش دهد.

همچنین درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده گذاری و اوراق بدهی بانک سامان در دوره منتهی به اسفند ۱۴۰۰ با ۱۰۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹ به مبلغ ۵۸ میلیارد و ۲۷۰ میلیون، دارای ۸۴ درصد تغییرات بوده است. از این رهگذر خالص درآمد تسهیلات و سپرده گذاری با مبلغ ۱۸ میلیارد و ۴۲۲ میلیون تومان نسبت به سال قبل که دارای مبلغ ۳ میلیارد و ۸۷۸ میلیون تومان، درصد تغییرات آن ۳۷۵ بوده است.

بانک سامان در خصوص علت تغییرات سود شفاف‌سازی نمود و بیان داشت افزایش خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری ناشی از رشد حجم تسهیلات اعطایی و منترل نرخ سود سپرده‌ها بوده است.

در این اطلاعیه که در سامانه کدال این بانک منتشر شده، آمده است؛ سود (زیان) دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱۳ درصد افزایش داشته است که عمده تغییرات سود و زیان با توجه به تحقق استراتژی بانک و اهداف ترسیم شده در برنامه‌های عملیاتی که در راستای پیاده‌سازی استراتژی چهارساله بانک بوده ، تحقق یافته است.

دلایل تحقق این امر را می‌توان چنین برشمرد که رشد ۲۳۲ درصد خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری به دلیل افزایش ۱۰۰درصد حجم تسهیلات اعطایی و مدیریت و کنترل نرخ سود سپرده‌ها و تجهیز منابع میسر گردیده است.

علاوه بر این رشد ۴۷۱ درصدی خالص درآمد کارمزد به علت رشد ۷۶ درصدی کارمزد دریافتی عمدتا مربوط به افزایش حجم ضمانت‌نامه‌ها و حواله‌های بانکی صادره، عملیات ارزی و کنترل و مدیریت هزینه کارمزد پرداختی که رشد ۲۵ درصدی داشته، مربوط به این بانک بوده است.

درآمد عملیاتی بانک سامان با رشد۹۳ درصدی نسبت به سال مالی قبل بوده است که نهایتا رشد ۸۱ درصدی حجم تسهیلات اعطایی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال مالی گذشته بوده است.

رشد صد‌درصدی خالص سایر درآمدها و هزینه‌ها به علت افزایش حجم فروش املاک مازاد تملیکی بوده است.

گفتنی است؛ سود و زیان خالص بانک سامان در سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۲۱ میلیارد و ۱۵۴ میلیون تومان با ۵۵ درصد افزایش نسبت به سال مالی ۱۳۹۹ به مبلغ ۱۳میلیارد ۶۷۷ میلیون تومان است.

اقدامات مهم این بانک در راستای افزایش سوددهی و عملکرد بهینه‌توسعه اقتصادی سبب شد که بسیاری از نمادها و نمودهای صنعت بانکداری و مالی متوجه این بانک بشود. از جمله اینکه بانک سامان به پشتوانه بانک مرکزی، حامی اصلی بلوبانک می‌باشد.

کمتر از دو سال قبل و با شیوع ویروس کرونا، اهمیت و ضرورت استفاده از خدمات اینترنتی بیش از گذشته احساس شد. از این رو بسیاری از استارت آپ های جدید شکل گرفتند که یکی از آنها بلوبانک بود. بلوبانک مجازی، جزء نئوبانک ها محسوب میشود و از اواخر سال ۱۳۹۸ شمسی شروع به فعالیت در سیستم بانکداری ایران نمود. نئوبانک‌ها شکل جدیدی از بانکداری هستند که در نتیجه پیشرفت فناوری و تکنولوژی به وجود آمده اند.

کارت های بلوبانک در سه رنگ آبی، قرمز و سبز طراحی شده است که در زمان ثبت نام انتخاب می‌کنید. اگر به شماره بلوبانک دقت کنید، متوجه ارتباط بلوبانک و بانک سامان می شوید. در واقع چهار رقم ابتدایی شماره کارت بلو همانند کارتهای بانک سامان می باشد.

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌