۰۹ تیر ۱۴۰۰ | 22:58
کد خبر : 54839

درخواست رئیس انجمن صنفی زنجیره ارزش صنعت تایر :

وزارتخانه در تصمیمات از تولیدکنندگان مشورت بگیرد

برداشت روز - گنجی از اینکه در تصمیمات مهم در مورد واردات وصادرات ،تخصیص ارز درصنعت تایر هیچ نماینده ای از این صنف حضور ندارد اظهار تاسف کرد.

به گزارش برداشت روز، محمدرضا تقی گنجی رییس انجمن زنجیره ارزش تایر در نشستی خبری اظهارداشت: انتظار تایر سازان از دولت جدید این است که تایر را به عنوان یک کالای استراتژیک به قیمت قبل برگرداند، چراکه در صورت کاهش قیمت ارز تایر به ۴۲۰۰ تومان، این کالا ارزان می‌شود.

گنجی درادامه اظهارداشت: قیمت تایر به دلیل رشد قیمت ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۲۵ هزار تومان تغییر کرد و اکنون مردم قدرت خرید تایر با قیمت فعلی را ندارند، بنابراین تعداد زیادی تایر در انبارهای تایرسازان انبار شده است و استفاده از تایرهای دست دوم روکش شده ۵۰ درصد زیاد شده است.

وی درباره سوال خبرنگار روزنامه اخبارصنعت در خصوص ممنوعیت واردات تایرهای سایز ۱۳، ۱۴ و ۱۵ اظهار داشت: با توجه به اینکه میزان تایر تولیدی در کشور ۲ تا ۳ میلیون حلقه بیش از نیاز مصرف کشور است و بازار داخلی نیز، کشش کافی برای فروش تایرهای مازاد را ندارد، بر همین اساس، انجمن ضمن درخواست از دولت مبنی بر صدور مجوز صادرات تایر، توقف واردات سایزهای ۱۳تا ۱۵ را به دلیل مازاد تولید مطرح کرد که مورد موافقت قرار گرفت.

گنجی با بیان اینکه در جریان واردات مواد اولیه تایر دو موضوع وجود ارز و نرخ آن مساله‌ساز است، گفت: حدود ۳۰ درصد از مواد اولیه تولید لاستیک از خارج وارد می‌شود که به سختی ارز نیمایی به آن اختصاص می‌دهند.

 

وی بیان کرد: تایرهای سنگین در دو دسته سیمی و بایاس در کشور تولید می‌شود، در بخش بایاس مازاد تولید داخلی وجود دارد اما در بخش لاستیک سیمی ۷۰ درصد کمبود در کشور داریم که از طریق واردات جبران می‌شود.

گنجی از سرمایه‌گذاری شرکت آرتاویل تایر در تولید تایرهای سنگین سیمی و آغاز تولید ۳۰۰ هزار حلقه از این نوع تایر از مرداد ماه سال جاری خبر داد و گفت: با این وجود، ۷۰۰ هزار حلقه کسری تایر سیمی در کشور وجود دارد.

وی در خصوص وضعیت اختصاص ۲۰ درصد از تولیدات تایر ایران به صادرات گفت: تایید اولیه صادرات ۲۰ درصدی انواع تایر به غیر از تایرهای تمام سیمی در جلسه‌ هفته جاری انجمن با مجلس دریافت شده، اما نهایی شدن آن نیازمند تصویب ستاد تنظیم بازار است که هنوز ابلاغیه‌‌ای در این خصوص به دست انجمن نرسیده است.

در ادامه شهریوری دبیر انجمن صنفی زنجیره ارزش صنعت تایر

در خصوص علل لغو مجوز صادرات تایر در سال ۹۷ و علت عدم آزادسازی آن در شرایط کنونی گفت: بعد از وقوع بحران در صنعت تایر در سال ۹۷، واردات تایر آزاد و مجوز صادرات آن لغو شد و همزمان عوارض گمرکی واردات از ۲۶ درصد به ۶ درصد کاهش یافت. به طوری که صادرات ۲۵ میلیون دلاری انواع تایرهای سبک و سنگین در سال ۹۵ و افزایش صادرات تا سطح ۵۷ میلیون دلار در سال۹۷ به ۲۶ کشور جهان، در سال ۹۹ به صفر رسید که بیانگر این است که یک بازار ۱۶۰ میلیون دلاری را از دست داده‌ایم.

دبیر انجمن صنفی زنجیره ارزش صنعت تایر با بیان اینکه صادرات در رشد کیفی و رعایت استانداردهای جهانی موثر است، گفت: امیدواریم در دولت جدید شاهد نگاه تخصصی به حوزه صادرات باشیم و در تصمیم‌گیری‌ها نسبت به موضوعاتی از قبیل صادرات و واردات از نظرات تولیدکنندگان نیز استفاده کنند.

 

زینب بهادیوند چگینی

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌