۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | 23:30
کد خبر : 47759

10 گرایش جدید در صنعت بانکداری جهانی

خداحافظی با شعبه های سنتی و سلام به نئوبانک ها

همه گیری کرونا و لزوم استفاده از پرداخت دیجیتال باعث کاهش استفاده از پول فیزیکی و تبدیل پول به کد های رمزی می شود. البته پول نقد تا مدتی همچنان در بخشی از بازارها مورد استفاده خواهد بود.

به گزارش برداشت روز، سال گذشته پیش بینی هایی درباره افزایش ریسک صنعت بانکداری در مواجهه با تکنولوژی های جدید از سوی کارشناسان به عمل می آمد اما به نظر می رسد پیش بینی ها از رخدادها عقب مانده اند. در سال گذشته بانک ها مجبور شدند پس از چندین سال، با توجه به ارزش سالیانه فناوری ، مدل کسب و کار خود را تغییر دهند. تقاضا برای راه حل های دیجیتالی و سیستم های ایمن کار از خانه با تقاضای انفجاری مواجه شد . همه گیری کرونا همه صنعت را مانند یک کش بزرگ گسترش داد، البته گرایشی نیز در این میان یک رویکرد ارزشی نیز ایجاد شد که می گفت اجازه دهید وضعیت با مهار بیماری کرونا به آرامش برسد، پس از این کار همه چیز به حالت عادی بازخواهد گشت…
اما وقتی یک کش پلاستیکی را می کشید ، انرژی بالقوه نیز ایجاد می کنید. در یک تیرکمان معمولی ، این انرژی می تواند به حرکت سریع به جلو تبدیل شود. برای بانک ها، این شکل انرژی آزاد شده به صورت یک طوفان مداوم از نوآوری و تخیل پردازی صورت گرفته است. با این حال پرسشی که هم اکنون با آن روبرو هستند این است که چه زمانی این نیروی رها شده تضعیف می شود و فشار بر صنعت بانکدای کاهش پیدا می کند و در کجا می توان از تجربه و انرژی تزریق شده در سال گذشته برای پیشبرد منافع موسسه پولی مالی استفاده کرد.
در ادامه ۱۰ رونداصلی در صنعت بانکداری را که نظام سنتی را دستخوش تغییر می کند باهم مرور می کنیم:
۱ – برنده همه جایزه را می گیرد
پدیده “برنده همه جایزه را می گیرد” اکنون در بانکداری خرده فروشی ظاهر شده است. شرکت های کوچک با بهرهمندی از تکنولوژی و بهره وری بالا و ارایه خدمات در منزل رقابت سختی را به شرکت های بزرگ تحمیل خواهند کرد.
۲- نئوبانک ها تقویت می شوند
مشتری های بانک های سنتی هر روز بیشتر از روز قبل به سوی شرکت های فناوری مالی که تنها خدمات مالی اینترنتی ارائه می دهند و فاقد شعبه فیزیکی هستند ( Neobank) جلب می شوند . مشتری ها بدشان نمی آید مدیریت بیشتر پول خود را از طریق یک برنامه موبایل انجام دهند.
۳- شعبه های فیزیکی محو می شوند
بانکداری از گوشه و کنار خیابانها به سوی صفحه های نمایش حرکت می کند و رقابت بین بازار خرد و کلان خدمات بانکی داغ می شود و به همین ترتیب به نظر می رسد می رسد برنامه های مستقل درحاشه بازار قرار بگیرند.
۴- تغیییر در نظام بازاریابی
در سال جدید راهبردهای سنتی خرده فروشی مالی تحت فشار قرار می گیرند و برخی بانک ها به سوی محصولات شفاف تر و جذاب تر متمایل خواهند شد.
۵- دریافت اعتبار
از آنجا که خسارات مرتبط با COVID از طریق نظام سود و زیان کار می کنند ، مدیریت هوشمند کیفیت اعتبار با استفاده از تقسیم بندی خرد به یک تمایز برنده تبدیل می شود.
۶- پرداخت نقدی به تاریخ می پیوندد
همه گیری کرونا و لزوم استفاده از پرداخت دیجیتال باعث کاهش استفاده از پول فیزیکی و تبدیل پول به کد های رمزی می شود. البته پول نقد تا مدتی همچنان در بخشی از بازارها مورد استفاده خواهد بود.
۷ گرایش به محیط زیست
سال ۲۰۲۱ نقطه تحولی در پرداخت تسهیلات جهت افزایش حمایت از محیط زیست خواهد بود. چرا که بانک های مرکزی و نهادهای نظارتی پیامدهای اقتصاد کلان تغییراقلیم را تشخیص می دهند.
۸- نتیجه انتخابات آمریکا و صنعت بانکداری
تأثیر انتخابات ایالات متحده در صنعت بانکداری به زودی خود را نشان خواهد داد. اما بسیاری از تغییرات مانند سرنوشت بانکداری آزاد همچنان نامشخص است.
۹- ظهور تنظیم کننده های دیجیتال
اگر سال ۲۰۲۰ شتاب شتاب دهنده صنعت بانکداری بود سال ۲۰۲۱ می تواند برای تنظیم کننده ها وضعیت مشابهی ایجاد کند. انتظار می رود نوع جدیدی از تنظیم کننده ها در بازار ظهور کنند.
۱۰ – همه گیری یارانش های ابری
رایانش ابری در حال تبدیل شدن به یک طیف مسلط است – آسمانی با ابرهای زیاد و به شدت باران زا در پیش است. این وضعیت می تواند سیل های بزرگ خطرناک در نظام مالی ایجاد کند.

منبع مجله اخبار مالی شماره ۲۶، ترجمه مقاله از https://www.accenture.com/

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌