۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | 20:23
کد خبر : 101107

عملکرد مثبت برنامه ای شرکت سنگ آهن گهر زمین در رشد تولید و فروش محصولات

بارگیری و حمل مواد گرانترین فرایند دراستخراج معادن روباز است و معدن گهرزمین با بیش از 600 میلیون تن ذخیره سنگ آهن درعمق متوسط 350 متر نیاز به روش مناسبی برای بارگیری و حمل سنگ آهن و نیز جابجایی مواد باطله دارد. شرکت گهرزمین در سال ۱۴۰۱ اولویت تولید را به محصول گندله داده به طوری که مقدار فروش گندله در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۲۱۴ درصد افزایش داشته است.

به گزارش برداشت روز، بالا بودن سطح آب زیرزمینی و وجود روبارهی زیاد از مهمترین عوامل موثر درطراحی بهینه سیستم ترابری در معدن گهرزمین می باشد. اما با وجود تمام سختی ها و مشکلات موجود شرکت سنگ آهن گهرزمین توانست به رشد فروش و تولید قابل توجهی در سال جاری دست یابد. رشد تولید و فروش محصولات این شرکت مدیون برنامه‌های از پیش‌تعیین شده و اجرای صحیح هدفگذاری با نظارت مدیریتی در جهت مثبت شدن تراز عملیاتی تولید و فروش محصولات بوده است.

کگهر، که در ۲ ماهه منتهی به بهمن ۱۴۰۰ حدود ۳۷۵۰ میلیارد تومان درآمد از فروش محصولات خود کسب کرده بود، سال مالی جدید را با رشد فروش ۵۸ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته آغاز کرد.

مبلغ کل فروش در شش ماهه مالی جدید تا خرداد سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته رشد ۳۵ درصدی داشته است که بر اثر بهره‌برداری از پروژه ۵ میلیون تنی گندله شرکت در سال مالی جاری است. افزایش مقداری فروش و ارزش افزوده تولید گندله بر افزایش مبلغ فروش شرکت اثر با اهمیت گذاشته است. باید توجه داشت که کاهش مقداری فروش دیگر محصولات کگهر تاحدود زیادی به دلیل استفاده این محصولات در فرایند تولید گندله می‌باشد.

بر این اساس، مجموع فروش این شرکت در این مدت با رشد ۵۸درصدی به مبلغ ۹۵هزار و ۷۸۵ میلیارد و ۲۸۱ میلیون ریال ذکر شده است که ۷هزار و ۳۲۱ میلیارد و ۴۲۳ میلیون ریال آن مربوط به درآمدهای صادراتی بوده است.

شرکت سنگ آهن گهرزمین در گزارش خرداد ماه ۱۴۰۱ مبلغ ۲۰۷۹ میلیارد تومان از محصولات خود را فروخت که تقریبا برابر با مبلغ فروش ۲۱۱۲ میلیارد تومانی مدت مشابه سال ۱۴۰۰ بود و در عملکرد تجمیعی شش ماهه اول سال مالی ۱۴۰۱ به مبلغ فروش ۱۳۵۴۰ میلیارد تومان یعنی ۳۵ درصد بیشتر از ۱۰۰۷۵ میلیارد تومان مبلغ فروش شش ماهه اول سال مالی قبل بود.

سهم کلوخه سنگ آهن از کل مبلغ فروش ۵۳۱۴ میلیارد تومان معادل ۴۰ درصد، گندله ۴۶۱۷ میلیارد تومان معادل ۳۴ درصد، کنسانتره ۲۷۳۲ میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد و سهم محصول سنگ دانه‌بندی شده در حدود ۶ درصد بوده است. در نمودار زیر مبلغ فروش ماهانه محصولات کگهر در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ آمده است.

سنگ آهن گهرزمین با در دست داشتن بزرگترین ذخیره سنگ آهن در خاور میانه و راندمان بالای استخراج به عیار بالای سنگ استخراجی از معدن تحت اختیار خود دست یابد که ماحصل این امر موقعیت مناسب شرکت برای صادرات را رقم زده است.

افزایش حجم تولید آب حاصل از احداث سد باطله، افزایش دوبرابری ظرفیت انبار ریلی، کاهش هزینه های حمل و نقل با احداث جاده های دسترسی به گهرزمین، صرفه جویی ۶۵ درصدی (حدود ۳۰۰ میلیون تومان) در بهسازی جاده ریلی از جمله دستاوردهای شرکت سنگ آهن گهرزمین بوده است.

نماد کگهر در صنعت استخراج کانه های فلزی فعال است و در فرابورس ثبت نماد شده است. کگهر جزو شرکت های خیلی بزرگ بازار سرمایه می باشد که از لحاظ ارزش شرکت در رتبه ۳ گروه خودش و در رتبه ۱۵ کل بازار قرار دارد.

انتشار آمارهای «کگهر» در سامانه کدال حکایت از تولید ۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۸۵۱ تن محصول از سوی شرکت سنگ آهن گهر زمین از ابتدای سال مالی جدید (اول دی ماه ۱۴۰۰) و رشد ۲۳ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دارد.

بررسی نرخ فروش محصولات شرکت سنگ آهن گهرزمین در بورس کالا افت نسبی قیمت محصولات در آخرین معاملات نسبت به شش ماهه اول ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد. کاهش قیمت‌ها ناشی از افت قیمت‌های جهانی است که البته تا حدودی با افزایش نسبی نرخ دلار نیما از میانگین ۲۳ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ به محدوده ۲۶ هزار تومان در سال جاری جبران شده است. به نظر می‌رسد بازار سنگ آهن جهانی به پیشواز پیش‌بینی‌های مربوط به رکود اقتصادی می‌رود و افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا بهانه کافی را به بازار چهانی محصولات سنگ آهنی برای کاهش قیمت‌ها داده است.

براساس این گزارش، سنگ آهن گهرزمین برای اجرای عملیات باطله برداری و استخراج معدن با شرکت نگین گهرخاورمیانه قرارداد ۵٫۶ هزار میلیارد تومانی منعقد کرده است که براساس آن سقف مبلغ دوره یک‌ساله سوم معادل ۵٫۶ هزار میلیارد تومان تعیین و مقرر شد بدهی‌های قبلی پیمانکار با اولویت بدهی‌های ارزی از محل پیش‌پرداخت مستهلک شود. اگر طبق دستور کارفرما در دوره‌ های یک‌ساله دوم و سوم، پیمانکار پرداختی به کارکنان انجام داده باشد، مبلغ پرداختی با تأیید دستگاه نظارت عیناً قابل محاسبه و پرداخت خواهد بود.

گفتنی است، شرکت سنگ آهن گهر زمین از ابتدای دی ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۱ موفق به تولید ۵ میلیون و ۳۹۵ هزار و ۸۷۲ تن کلوخه سنگ آهن، ۲ میلیون و ۵۸ هزار و ۵۷۵ تن کنسانتره سنگ آهن، ۲ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۳۹۵ تن سنگ آهن دانه بندی و یک میلیون و ۳۸۸ هزار و ۹ تن گندله شد.

شرکت سنگ آهن گهر زمین به صورت شرکت سهامی خاص در بهمن‌ماه ۱۳۸۳ با هدف اکتشاف، استخراج، بهره برداری از معادن سنگ آهن و تولید کنسانتره، گندله و فولاد و همچنین مشارکت و سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌های معدنی و صنعتی تاسیس گردید و در سال ۱۳۹۷ به سهامی عام تغییر یافت.

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌