۱۱ آذر ۱۳۹۹ | 18:44
کد خبر : 31713

از سوی اتاق تعاون ایران؛

کاهش سرعت بهبود وضعیت ساختمان در آبانماه

فعالان بخش ساختمان علیرغم تعطیلات گسترده در آذر ماه بواسطه رعایت پروتکل های مصوب ستاد ملی مبارزه باویروس کرونا، ثبات نسبی (۵۰.۷۸) رادر حوزه صنعت ساختمان پیش بینی کردند.

به گزارش برداشت روز به نقل از اتاق تعاون ایران، عدد شامخ کل در آبانماه امسال عدد ۵۰.۷۸ بود که نشان‌دهنده کاهش سرعت بهبود وضعیت صنعت ساختمان درآبان ماه نسبت به ماه قبل است زیرا شاخص میزان فعالیت های انجام شده نسبت به ماه گذشته اندکی کمتر شد.

صنعت ساختمان براساس استاندارد بین المللی طبقه بندی کلیه فعالیت‌های اقتصادی (ISIC)، به سه گروه اصلی ساخت بنا، مهندسی عمران و فعالیت های ساخت و ساز تخصصی ساختمان دسته‌بندی می‌شود.در یک تقسیم بندی دیگر، بخش ساختمان شامل دو بخش کلی مسکونی و غیرمسکونی (تجاری و عمرانی) است.

به گزارش واحد آمار اتاق تعاون، در بخش مسکونی روند کاهشی نرخ ارز و بدنبال آن رشد کمتر یا حتی ثبات نسبی قیمت مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز این بخش بویژه در نیمه دوم ماه و نیز کاهش معاملات سوداگرایانه، منجر به کاهش رشد قیمت مسکن نسبت به چندماه اخیر شد. در بخش های عمرانی تغییر خاصی درمیزان پیشرفت فعالیتها نسبت به ماه گذشته گزارش نشد.

با استناد به اظهارات فعالان ساختمانی، عدد شامخ ساختمان نسبت به ماه گذشته اندکی کاهش یافت. شاخص میزان سفارشات جدید و میزان فعالیت های تولید یا ارائه خدمات ساختمانی در مقیاس ماهانه کمتر شد.البته کاهش شاخص میزان فعالیتها نسبت به میزان سفارشات شیب کمتری داشت که از دلایل عمده آن انجام فعالیتهای معوقه از ماه های قبل بود . کمبود عرضه بخشی از مواداولیه بویژه در اقلام وارداتی نیز بر کاهش شاخص میزان فعالیتها نسبت به ماه گذشته بی تاثیر نبود. در مقابل، شاخص سرعت انجام و تحویل سفارشات افزایش یافت.

همچنین شاخصهای “میزان بکارگیری نیروی انسانی” و نیز “میزان خرید مواد اولیه”نیز در مقایسه با ماه قبل روند افزایشی را تجربه کردند. با توجه به روند کاهشی قیمت مواد اولیه بویژه در نیمه دوم ماه، شاخص قیمت فروش کمتر شد. بدلیل انتظار کاهش بیشتر قیمتها و تردید کارفرمایان نسبت به خرید و انجام سفارشات جدید، شاخص میزان فروش نسبت به ماه قبل کاهش یافت. اما شاخص میزان مصرف حامل های انرژی بیشتر شد.شاخص صادرات این بخش نسبت به ماه گذشتهدر حد اندکی افزایش یافت.

اتاق تعاون ایران برای نخستین بار در کشور از مهرماه ۱۳۹۸ نسبت به اجرای طرح شامخ ساختمان اقدام کرده که نتیجه آن بصورت ماهانه توسط مرکز آمار اتاق تعاون ایران منتشر می شود.

کاربران، ذینفعان و محققین می‌توانند با مراجعه به پورتال تخصصی اتاق تعاون ایران به نشانیwww.icccoop.ir به نسخه الکترونیکی این گزارش دست یابند.

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌