۰۸ تیر ۱۳۹۹ | 21:19
کد خبر : 12878

تأثیر مثبت سیتا بر جذابیت سهام صنعت سیمان

مدیر عامل، هلدینگ سیمان فارس و خوزستان از تأثیر مثبت عرضه ی اولیه سیتا بر جذابیت سهام صنعت سیمان و مشارکت 3 میلیون نفر در خرید این سهام خبر داد.

به گزارش برداشت روز، حمیدرضا هوشیاری مدیرعامل، هلدینگ سیمان فارس و خوزستان در نشست خبری عرضه اولیه سیتا گفت: عرضه اولیه سیتا  چند تاثیر مهم بر روی مجموعه های پایین دستی و بالادستی خود از جمله مجموعه شستا خواهد داشت. شفاف سازی هر دو مجموعه شستا  در گرو عرضه اولیه سیتا است. همچنین پیش بینی می شود پس از عرضه ۱۵ درصد از سهام سیتا حدوداً ۳ میلیون نفر آن را خریداری کنند.

دیر عامل، هلدینگ سیمان فارس و خوزستان عنوان کرد: با توجه به اینکه افراد جدیدی برای خرید سهام سیمان وارد بازار سرمایه خواهند شد قدرت چانه زنی انجمن سیمان افزایش خواهد یافت به گونه ای که پس از عرضه اولیه سیتا منافع  ۳۵ هزار نفر به طور مستقیم با این موضوع گره بخورد.

وی با اشاره به قابلیت و توانایی شرکت های تابعه ی هلدینک سیمان فارس و خوزستان تصریح کرد: ایران به لحاظ تناژ هفتمین کشور تولید کننده سیمان در جهان  است که ۸۵ تا ۹۰ میلیون تن ظرفیت تولید دارد و در رنکینگ جهانی شرکت سیمانی تامین(شستا) از زیر مجموعه های  هلدینگ فارس و خوزستان رتبه ۱۴ و خود هلدینگ فارس و خوزستان رتبه پانزدهم جهان را دریافت کردند.

هوشیاری با اشاره به گستردگی جغرافیایی شرکت های هلدینگ فارس و خوزستان گفت: یکی از ویژگی های مهم هلدینگ سیمان فارس و خوزستان شرکت های تابعه آن است که از لحاظ موقعیت جغرافیایی دارای جایگاه ویژه در کشور هستند و به لحاظ پراکندگی در گستره کل کشور جانمایی شده اند. در حوزه صادرات سیمان در موقعیت های مرزی کشور قسمت های شرقی، غربی ، شمالی و جنوبی کشور را تحت پوشش قرار می  می‌دهد و در بازار داخلی کشور نیز با توجه به پراکندگی موقعیت این شرکت های سیمانی وضعیت مناسبی را در اختیار دارد.

وی افزود: بزرگترین و گسترده‌ترین هلدینگ تخصصی سیمان کشور متعلق به هلدینگ فارس خوزستان است که در رتبه های جهانی نیز جز ۱۵ تا ۲۰ شرکت برتر جهان قرار دارد.همچنین در سال ۱۳۹۸ شرکت اصلی هلدینگ سیمان فارس و خوزستان چهار برابر سرمایه اصلی سود دهی داشت که در جای خود ارزشمند است.

وی با اشاره به عرضه اولیه سیمان آبیک از زیرمجموعه های هلدینگ سیمان فارس و خوزستان تصریح کرد: اکنون در حال انجام مقدمات فعالیت سیمان آبیک در بازار سرمایه هستیم وبین سه تا چهار ماه آینده پیش‌بینی می‌شود که علاقمندان بتوانند در بازار سرمایه از سهام این شرکت نیز بهره مند شود.همانطور که می دانید شرکت سیمانی آبیک یکی از بزرگترین شرکت‌های سیمانی در غرب آسیا محسوب می شود که حضور آن در بازار سرمایه می تواند علاقه مندان بسیاری را به خود جذب کند.

هوشیاری عنوان کرد: هلدینگ فارس و خوزستان تنها هلدینگی است که سرمایه گذاری خارجی کرده و به بهره برداری رسیده است بر همین اساس پروژه آزمایشی  الامارات در سال ۹۸ به بهره‌برداری کامل رسیده است که در آن سهامدارانی چون سیمان خوزستان، بهبهان و فارس نو مشارکت دارند.این پروژه ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن سیمان در سال را دارد که باتوجه به بازار فروش مناسب، نگرانی برای تولید مازاد سیمان وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مازاد عرضه ی سیمان در کل کشور ، کارخانجات سیمان با یکدیگر رقابت منفی دارند. به همین علت قیمت های سیمان در بازار ساختمانی سرکوب شده و از سایر مصالح ساختمانی جا مانده است به گونه ای که  سهم تمام شده سیمان در بازار ساختمان زیر نیم درصد است.حال اگر قیمت تمام شده سیمان  به صورت میانگین در کل کشور ۴ میلیون تومان باشد باز سهم آن در بازار ساخت و ساز زیر نیم درصد خواهد بود.بنابر این هر چقدر مازاد عرضه سیمان از کشور خارج و صادر شود انتظار می رود قیمت سیمان در داخل کشور واقعی تر خواهد شد.اکنون یک کیلو سیمان در کشور به قیمت ۲۰۰ تومان فروخته می شود که مشابه آن کالای وجود ندارد که به این ارزانی عرضه شود.

هوشیاری تصریح کرد: امروز ترکیب صادرات سیمان و کلینکرمتفاوت شده است. خیلی از کشورهای تولید کننده سیمان در جهان برای صرفه اقتصادی بیشتر کوره های خود را خاموش کرده و از کشورمان ایران کلینکر خریداری می کنند.این در حالی است که وقتی کلینکر از ایران صادر ‌شود به همراه آن درصدی از انرژی شامل برق آب نیز صادر خواهد شد.

وی افزود: سیمان فارس و خوزستان با توجه به اینکه از گستره جغرافیایی خوبی برخوردار است می ‌تواند سهم بسزایی درتصاحب بازارهای سیمان خارج از کشور و به خصوص در مرزهای شرقی همچون کشور افغانستان ایفا کند. گفتنی است در شرکت‌های سیمان فارس و خوزستان محصولات کلینکر نیز از طریق بندر امام خمینی و مرزهای جنوبی کشور به کشورهای آفریقایی و جنوب خلیج فارس صادر می شود.
مدیر عامل، هلدینگ سیمان فارس و خوزستان گفت: طی یک سال گذشته بازار جدیدی در کشور چین ایجاد شده است و با توجه به اینکه بیش از ۲ میلیارد تن تولید سیمان جهان متعلق به به این کشور است از ایران کلینکر خریداری می کند.
وی با اشاره به تعیین قیمت پایه صادراتی کلینکر تصریح کرد: در انجمن سیمان بحثی در خصوص تغییر قیمت تمام‌شده کلینکر مطرح و مقرر شد تا پایه صادراتی آن به ۱۸ دلار برسد و با توجه به افزایش قیمت پایه صادراتی و تعهد ارزآوری صادرکنندگان علتی بر افزایش  قیمت تمام شده کلینکر شد.امروزه یکی خوش حساب ترین شرکت های صادرکننده در برآورد تعهدات ارزی شرکت های سیمانی هستند.

♦️ تلاش میکنیم با اتکاء به دانش و تجربه 14 ساله خود در بورس سهام ایران بهترین پورتفو را پیشنهاد و سودآورترین سهام را برای شما تحلیل و تشریح کنیم.

جویندگان سهام طلایی

https://t.me/GoldenStockQuesters

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌