۱۴ آبان ۱۴۰۰ | 18:32
کد خبر : 67904

ناصر تقی زاده مدیرعامل مجمتع معدنی و صنعتی چادرملو

از سر گرفتن مذاکرات با تیسن کروپ برای بهره‌برداری از آنومالی ۱۹ دی

مدیرعامل مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو در گفتگوی اختصاصی با دنیای معدن گفت: تفاهمنامه‌ای در گذشته با گروه تیسن کروپ برای بهره‌برداری از معادن به ویژه آنومالی 19 دی منعقد کردیم که بنا به دلایلی لغو شد اما مذاکرات از سر گرفته شد.

به گزارش برداشت روز، ناصر تقی‌زاده افزود: ما به دنبال جذب تیسن کروپ هستیم تا جدیدترین شیوه‌های معدنداری دنیا را در معادن خود پیاده کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد، برای ۵ الی ۶ ماه آینده اخبار خوبی در این زمینه بتوانند ارائه بدهند. تقی‌زاده ادامه داد: البته حدود ۸۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز برای بهره‌برداری از معادن جدید مانند نقاله‌ها، نوارها و سنگ‌شکنها، امکان ساخت داخل دارد اما درصددیم در مهندسی معدن برای نخستین بار از خدمات شرکتهای معتبر خارجی استفاده کنیم.

تقی زاده با اشاره به اینکه چادرملو سال گذشته ۸ دستگاه حفاری عمیق وارد کرد، تصریح کرد: نتیجه اکتشافات در داخل محدوده‌های خودمان با این دستگاه‌های جدید حفاری بسیار رضایت‌بخش بود.

آینده اقتصاد ایران در کویر مرکزی

مدیرعامل مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به اینکه آینده اقتصاد معدنی ایران در کویر مرکزی تعیین خواهد شد گفت: اکتشاف یک بحث حاکمیتی است اما می‌توان با تشکیل کنسرسیومی با حضور چند شرکت بزرگ مانند فولاد مبارکه، چادرملو و گل گهر، کل معادنی که در عمق کویر مرکزی وجود دارد را فارغ از بحثهای مالکیتی در یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان با قدرت تمام تحت پوشش قرار داد.

تقی زاده افزود: وزارت صمت باید ترتیبی اتخاذ کند تا نخست مشخص شود چه مواد معدنی داریم بعد در مورد مالکیت آن بحث کنیم. ما از لحاظ هزینه اکتشافی و تجهیزات هیچ مشکلی نداریم اما ابتدا باید بدانیم چه مواد معدنی در دل زمین داریم عقیده من این است.

وی با بیان اینکه کنسرسیوم اکتشافی می‌تواند متشکل از چادرملو، گل گهر و فولاد مبارکه باشد گفت: اگر این کنسرسیوم شلوغ باشد به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسد. مهم این است که کسانی وارد این کار شوند که توان و اراده این کار را داشته باشند چه خصوصی چه دولتی.

دولت سیزدهم، همراه و توسعه محور

تقی زاده در پاسخ به این سوال که آیا دولت سیزدهم همراه است، اظهار امیدواری کرد: من معتقدم دولت جدید همراه است و امیدواریم با صحبتهایی که برای برعهده گرفتن بار توسعه کشور توسط شرکت‌های بزرگ مطرح می‌شود، این اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: دولت و حاکمیت باید توسعه متوازن را در نظر بگیرد برخی از شهرها را به لحاظ توسعه بیش از حد نابود کردیم، فرهنگشان را از بین بردیم و زندگی مردم را مختل کردیم ولی برخی مناطق که پتانسیل معدنی خوبی دارند، مردم در فقر به سر می‌برند. به همین دلیل همانطور که شرکتهای بزرگ را تشویق کنیم به سمت مناطق محروم بروند، لازم است حاکمیت در واگذاری معادن بیشتر دقت کند.

معادن، تحمل گازوئیل لیتر ۳۰۰ تومان را ندارند

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با گازوئیل نرخ ۳۰۰ تومان معادن به گورستان ماشین‌آلات فرسوده با مصرف بالای سوخت تبدیل شده‌‌اند که قطعا این شرایط نمی‌تواند ادامه‌دار باشد. صنعت ما تحمل گازوئیل لیتر ۳۰۰ تومان را ندارد معدنداران برای استفاده از روش ICCP باید گروهی تشکیل بدهند.

وی به جدی نبودن بخش صنعت و دانشگاه برای کارهای مشارکتی اشاره کرد و اظهار داشت: ما با دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینه‌هایی قرارداد همکاری بستیم ولی باید همکاری‌ها شکل جدی‌تری به خود بگیرد.

پیش به سوی فروآلیاژها

مدیرعامل شرکت چادرملو با بیان اینکه نمی‌توان جلوی تولید فولاد در پاکستان، قطر و عمان را گرفت افزود: باید خودمان را ارتقا دهیم و تنها به دنبال تولید شمش و اسلب نباشیم. چند دهه پیش یک کارخانه فولادسازی احداث شده و بعد از آن فقط از روی این کارخانه کپی برداری شده بدون اینکه به ارتقای کارخود در زنجیره فولاد فکر کنند. به نظر من در ایران دیگر نباید کارخانه تولید شمش فولاد احداث شود بلکه باید به دنبال تولید فولاد آلیاژی رفت.

تقی زاده با بیان اینکه چادرملو یک شرکت بزرگ سودده است اظهار داشت: چادرملو، دو واحد فولادی ۱٫۵ میلیون تنی دارد و درصدد است زنجیره فولاد را کامل کرده و در این زمینه حتی مشاور هم گرفته است برای اینکه با استفاده از آخرین تکنولوژی روز، تولید شمش را به تولید فولاد آلیاژی تبدیل کند.

دنیای معدن/محبوبه ناطق

لباسکار صنعتی کسا