۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | 21:19
کد خبر : 9915

سهم چشمگیر شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از بازار سرمایه

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه پتروشیمی در سطح کشور با اعتقاد بر چشم‌انداز ترسیمی بیست‌ساله جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی، جهت تحقق این چشم‌انداز، در راستای توسعه پایدار صنعت پتروشیمی؛ برنامه، اهداف و استراتژی‌های خود را به عنوان یک عضو در قالب برنامه استراتژیک پنج‌ساله از سال ۱۳۹۳ به اجرا گذاشته است.

به گزارش برداشت روز، به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، این شرکت همواره سعی کرده تا در راستای ایجاد شفافیت بیشتر و واقعی‌سازی ارزش دارایی‌های سهامداران، با بازار سرمایه تعامل مطلوبی داشته باشد و در همین راستا طی سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ سه شرکت پتروشیمی پارس، پتروشیمی نوری و پتروشیمی شهید تندگویان را وارد بازار بورس کرده است.

شرکت پتروشیمی پارس پتروشیمی نوری پتروشیمی شهید تندگویان
تاریخ عرضه ۲۰/۰۴/۱۳۹۷ ۲۲/۰۴/۱۳۹۸ ۱۷/۱۲/۱۳۹۸
قیمت عرضه هر سهم (تومان) ۲۴۰۰ ۳۱۲۵ ۴۳۸
تعداد روزهای معاملاتی ۴۲۸ ۱۶۰ ۹
درصد بازدهی طی دوره ۲۵۳ ۱۲۲ ۲۲

سهام عرضه شده توسط هلدینگ، علاوه بر کسب بازدهی بسیار مناسب از زمان عرضه به دلیل ویژگی‌های بنیادین قدرتمند از جمله تولید محصولات استراتژیک و با ارزش افزوده بالا، توان فروش صادراتی، ساختار مالی مناسب و سودآوری مطلوب، سود نقدی مناسبی تقدیم سهامداران عزیز کرده و تا اندازه بسیار زیادی آن‌ها را در مقابل ریسک‌های سیستماتیک مصون داشته است.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و شرکت‌های تابعه آن در بازار سرمایه طی سال‌های حضور در بازار سرمایه، سهم چشمگیری از کل بازار و همچنین شرکت‌های طبقه‌بندی شده در گروه شیمیایی را کسب کرده و در پایان سال ۱۳۹۸ موفق شد، ۹ درصد از سهم بورس و فرابورس و همچنین ۴۳ درصد از سهم شرکت‌های شیمیایی در بازارهای یاد شده را به خود اختصاص دهد که به یقین این سهم با برنامه‌های شرکت جهت عرضه کلیه زیرمجموعه‌های خود در بازار سرمایه به‌طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

سهم هلدینگ و شرکت‌های تابعه از ارزش بازار سرمایه طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸

۱۳۹۶ ۱۳۹۷ ۱۳۹۸ شرح
۸% ۹% ۹% سهم هلدینگ و شرکت‌های تابعه از بازار سرمایه
۳۳% ۳۷% ۴۳% سهم هلدینگ و شرکت‌های تابعه از صنعت شیمیایی در بازار سرمایه

در پایان سال ۱۳۹۸ ارزش سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و شرکت‌های تابعه در بورس و فرابورس بالغ بر ۲۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که البته این عدد در سال ۱۳۹۹ به عدد ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. هلدینگ خلیج‌فارس در تاریخ ۲۷/۱۱/۱۳۹۸ برای نخستین بار، ارزش بازار ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را پشت سر گذاشت و اولین شرکت ۱۶ رقمی بازار سرمایه شد.

وضعیت سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و شرکت‌های تابعه در پایان سال ۱۳۹۸

شرکت قیمت پایانی سرمایه -هزار میلیارد تومان ارزش روز _ هزار میلیارد تومان
صنایع پتروشیمی خلیج فارس                 ۸,۲۶۰ ۱۴.۳۵                                          ۱۱۹
پتروشیمی پارس               ۷۰,۶۵۹ ۰.۶                                            ۴۲
مبین انرژی خلیج فارس               ۱۴,۱۱۶ ۱.۴۲۵۲                                            ۲۰
پتروشیمی نوری               ۶۲,۹۷۸ ۰.۳                                            ۱۹
پتروشیمی تندگویان                 ۵,۳۷۲ ۲.۳۹۵۷۶۶۶                                            ۱۳
فجر انرژی خلیج فارس               ۱۴,۰۸۴ ۰.۶۵                                             ۹
پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان                 ۴,۰۴۳ ۲                                             ۸

این شرکت در سال ۱۳۹۸ موفق به کسب بازدهی ۲۱۳ درصدی شده که فراتر از بازدهی شاخص کل (۱۸۶ درصد) و شاخص شیمیایی (۱۷۲ درصد) بوده است. همچنین در سال ۱۳۹۸ این شرکت سرمایه خود را از مبلغ ۹۱۵۰ میلیارد تومان به ۱۴۳۵۰ میلیارد تومان رساند و در تلاش است تا بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با بهره‌برداری از پروژه‌های سودآور خود و زیرمجموعه‌ها مانند پالایشگاه گاز بیدبلند، پالایشگاه گاز NGL 3200، پتروشیمی هنگام، پتروشیمی آپادانا، طرح‌های توسعه پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی نوری، پتروشیمی تندگویان و همچنین طرح‌های در دست اجرا در شرکت پترول، علاوه بر افزایش سودآوری شرکت و ثروت سهامداران، به بزرگ‌ترین شرکت بورس از لحاظ سرمایه اسمی نیز بدل شود.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در نظر دارد، در سال ۱۳۹۹ شرکت‌های پتروشیمی بوعلی، اروند و بندر امام را روانه بازار سرمایه نماید. علاوه بر این سعی دارد تا با تاکید بیشتری بر تامین مالی از طریق بازار سرمایه نگریسته و با استفاده از ابزارهای نوین مالی و مهندسی مالی، هزینه‌های تامین مالی از این طریق را کاهش دهد.

صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی اختصاصی خلیج‌فارس در تاریخ ۱۶/۷/۱۳۹۸ با هدف حمایت از سهام هلدینگ و شرکت‌های تابعه در بازار سرمایه با خالص دارایی ۹۵ میلیارد تومان آغاز به کار نموده و در پایان اسفندماه ۱۳۹۸ خالص ارزش دارایی آن بالغ بر ۵۵۰ میلیارد شده است.

♦️ تلاش میکنیم با اتکاء به دانش و تجربه 14 ساله خود در بورس سهام ایران بهترین پورتفو را پیشنهاد و سودآورترین سهام را برای شما تحلیل و تشریح کنیم.

جویندگان سهام طلایی

https://t.me/GoldenStockQuesters

لباسکار صنعتی کسا