۳۱ تیر ۱۴۰۱ | 22:58
کد خبر : 98117

پیمان پاک در بازدید از واحدهای صنعتی و دانش بنیان شیراز مطرح کرد؛

تعریف بازارهای تخصصی برای صادرات/ لزوم اصلاح روش های سنتی تجارت و جایگزینی با روش های دانش بنیان

رئیس سازمان توسعه تجارت در بازدید از واحد های دانش بنیان و صنایع استان فارس بر لزوم اصلاح روش های سنتی تجارت و جایگزینی با روش های دانش بنیان توسط تولید و صادرکنندگان تاکید کرد.

به گزارش برداشت روز، صبح امروز علیرضا پیمان پاک، معاون وزیرصمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به همراه هیئتی از مسئولان استان فارس و نماینده مردم سروستان و کوار در مجلس شورای اسلامی به بازدید از شهرک صنعتی بزرگ شیراز پرداخت و از نزدیک مشکلات و موانع موجود واحدهای صنعتی و تولیدی را بررسی کرد‌.‌

در ابتدای این بازدید شرافت، مشاور مدیرعامل کارخانه زرین غزال به‌ بیان برخی از مشکلات این واحد پرداخت که اهم آنها مربوط به ارز ترجیحی و رفع تعهدات ارزی بود که برای واحدهای صنعتی و تولیدی مشکلاتی ایجاد کرده است‌.

پیمان‌پاک در این بازدید با بیان اینکه مسائل مطرح شده را پیگیری می کند تا مشکلات برطرف شود به تجارت با آفریقا و سفر مدیرکل آفریقای سازمان توسعه به شیراز اشاره کرد و افزود: در روسیه نیز این آمادگی برای همکاری وجود دارد و نشستی‌ در این راستا نیز برگزار می‌شود.

ارائه مشوق های صادراتی در قالب بیمه نامه ها و صندوق ضمانت

وی با بیان اینکه مشوق‌ها به سمتی سوق داده شده که موثرتر باشد، افزود: فرایندهای صدور بیمه‌نامه‌ها، صندوق ضمانت صادرات و ارائه خدمات و دیگر امور در این راستا سبب می‌شود که فرایندی موثرتر طی شود.

در ادامه رئیس سازمان توسعه تجارت بازدیدی از واحد دانش‌بنیان دارمه صنعت داشت. فرهاد سپاهی، مدیر این واحد با اشاره به مشکل زمین و تامین نقدینگی این واحد گفت: ۴۵ نفر مستقیم و ۱۵ نفر به صورت غیرمستقیم در این واحد مشغول به کار هستند که این ۱۵ نفر از فارغ التحصیلان دکترا و تحصیلات تکمیلی هستند.

وی با بیان اینکه این واحد در حوزه فولاد و نفت فعالیت می‌کند، افزود: دارمه صنعت یک واحد دانش‌بنیان در استان فارس است که رتبه اول تولید محصول را دارد و اگر حمایت شود می‌تواند فعالیت خود را رونق دهد.

لزوم اصلاح روش های سنتی تجارت و جایگزینی با روش های دانش بنیان

معاون وزیر صمت نیز در سخنانی با مدیران این واحد دانش بنیان گفت: باید روش‌های سنتی صادرات اصلاح شود و تلاش شده که بازارهای جدید را باز کنیم، این خود موتوری برای توسعه صنایع هر استانی می‌شود.

وی با بیان اینکه بازارهای تخصصی براساس‌ نیازمندی‌های جهانی باید تعریف شود، افزود: آشنا نبودن واحدهای صنعتی با فرصت‌های بین‌المللی یکی از دلایل مشکلات این واحدها است که ما به عنوان دولت باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم تا ظرفیت‌های جدید شناسایی شود.

پیمان‌پاک با بیان اینکه حمایت دولت در قالب پشتیبانی‌های اصلی است نه عدد و رقم‌های کوچک گفت: این رقم‌ها نمی‌تواند مشکلی را حل کند، پشتیبانی لجستیکی، حل مشکلات ارزی و ایجاد راهبردهای کلان در نظر دولت است چراکه اگر موانع رفع شود می‌تواند موجب رونق صادرات و تولید گردد.

رئیس سازمان‌ توسعه تجارت ایران با بیان اینکه اتاق بازرگانی و واحدهای صنعتی باید کمک کنند، افزود: بازارهای خوبی برای استان فارس در خلیج فارس و آفریقا وجود دارد، تمرکز بر آفریقا در دستور کار قرار گرفته است چراکه بازار خوبی دارد و حمایت و توجه ویژه هم در حوزه حمل و نقل و هم تسهیلاتی برای برگرداندن ارز می‌شود.

توجه به بازار آفریقا موجب رونق تجارت در استان فارس می شود

وی با بیان اینکه صندوق ضمانت صادرات در بازارهای پرریسک وارد می‌‌شود، عنوان کرد: سازوکاری برای فعال کردن بازار افریقا و خلیج فارس در نظر گرفته شده چراکه می‌تواند منجر به رشد و رونق صنعت و صادرات استان فارس شود اما کانال ارتباطی اتاق بازرگانی است که باید فعال شود.

پیمان‌‌پاک با بیان اینکه اتاق بازرگانی فارس ارتباط را با سازمان توسعه تجارت، توسعه دهد، گفت: سازمان تلاش کرده که در ارتباطات بین‌المللی توجه ویژه به استان ها شود، به گونه‌ای که در توافق با روسیه استان به استان را متناظر می‌کنیم و ارتباط مستقیم آنها با یکدیگر بر قرار می‌شود. برای استان فارس قاره آفریقا و شرق آفریقا می‌تواند بازار خوبی‌ باشد که از طریق صمت و اتاق بازرگانی واحدهای توانمند معرفی شوند چراکه برای دستیابی به بازار پایدار باید واحدهای توانمند ورود کنند.

وی با اعلام حمایت و پشتیبانی از بازارهای تخصصی تاکید کرد: نباید معطل مشوق‌های صادراتی موقت و کوچک باشیم؛ البته مشوق‌های صادراتی نیز جدی گرفته می‌شود‌ و امسال تلاش شده که همه بودجه این مشوق‌ها در قالب بیمه نامه، حمل بار و دیگر اقدامات محقق شود چون باید اقداماتی کرد که موثر برای صادرات باشد.

فراهم سازی پرواز به قطر با سوخت یارانه ای

در ادامه پیمان پاک بازدیدی از واحد سمیران سلامت که در حوزه صادرات و سورتینگ میوه فعال است، داشت.

ایوبی فرد، مدیرعامل کارخانه این کارخانه گفت: از سال ۸۶ شروع به کار شده و چندین سال صادرکننده نمونه بودیم اما از سال گذشته دچار مشکل شدیم. مشکلات بانکی، سرمایه در گردش و تامین زمین برای توسعه از جمله مشکلات ماست. همچنین با توجه به اعلام آمادگی این واحد مبنی بر صادرات هوایی به قطر، نیاز به یک خط هواپیمایی داریم.

رئیس سازمان توسعه تجارت نیز گفت: آمادگی حمایت برای استفاده از بازار روسیه برای صادرات میوه وجود دارد و این اقدام در دستور کار است.

وی با اشاره به ظرفیت این واحد گفت: هواپیما برای صادرات میوه به قطر با سوخت یارانه‌ای هماهنگ می‌شود چراکه تاکنون مشکل فقط بار بوده اما زیرساخت‌های توسعه صادرات وجود دارد.

پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت ایران

لباسکار صنعتی کسا