۰۳ خرداد ۱۴۰۱ | 13:37
کد خبر : 92005

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک:

تلاش صندوق برای جذب حداکثری منابع طرح کمک‌های فنی و اعتباری وزارت صمت

محسن سراج زاده عضو هیات مدیره «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» گفت: صندوق در تلاش است تا امکان جذب حداکثری منابع ریالی وزارت صنعت، معدن و تجارت را در طرح کمک‌های فنی و اعتباری به صنایع و طرح کمک به نوسازی و تکمیل زنجیره ارزش در راستای جلوگیری از خام فروشی را برای متقضیان این تسهیلات فراهم کند.

به گزارش برداشت روز، به نقل از روابط عمومی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک؛ محسن سراج زاده عضو هیات مدیره صندوق در خصوص این منابع گفت:محسن سراج زاده عضو هیات مدیره «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» در خصوص این منابع گفت: طی سال‌های گذشته در بودجه سنواتی، منابعی جهت ارائه تسهیلات و یارانه سود به فعالان بخش صنعت با درنظر گرفتن اولویت‌های سرمایه‌گذاری این بخش تعلق گرفته است. این کمک‌ها بر اساس مفاد آیین نامه بند (ل) ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۲۶/۱۰/۱۳۹۵ و همچنین موافقتنامه منعقده میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت شرایط و ضوابط مندرج در قرارداد عاملیت منعقده با بانک عامل به متقضیان تسهیلات و یارانه سود تخصیص داده می‌شود.

عضو هیات مدیره «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» تصریح کرد: برای هر کدام از موافقت نامه‌ها زیرپروژه‌هایی تعریف شده است. همچنین شاخص‌های احصای صلاحیت متقاضی نیز در این موافقتنامه‌ها مشخص شده است. به عنوان مثال در طرح کمک به نوسازی و تکمیل زنجیره ارزش در راستای جلوگیری از خام فروشی، موضوع ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور که منابع آن از محل درآمد حاصل از وضع عوارض صادراتی بر مواد خام تامین شده، تلاش بر این است که مواد خام از کشور خارج نشده و محصول نهایی با ارزش افزوده بالاتری را صادر کنیم. برای مثال در حوزه چرم به جای صادرات سالامبور و چرم خام، صادرات کیف و کفش و محصولات نهایی جایگزین شود.

همچنین در طرح کمک‌های فنی و اعتباری به صنایع تلاش خواهد شد با تلفیق این منابع با منابع داخلی بانک ها علاوه بر ارائه یارانه سود نسبت به تخصیص تسهیلات با نرخ ترجیحی نیز اقدام شود.

سراج زاده افزود: در سال جاری وزارت صمت پیگیری زیادی در این باره انجام داده و «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» را به عنوان متولی این بخش اعلام کرده است.

در این راستا تفویض اختیاری نیز از سوی معاونت محترم صنایع عمومی وزارت صمت به مدیرعامل صندوق جناب آقای مقیسه داده شد؛ تا به طور رسمی این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.

او در ادامه گفت: این اتفاق طی سال‌های گذشته نیز انجام شده و محدود به سال اخیر نیست. لیکن متاسفانه به دلیل برخی مشکلات، تاکنون منابع سال ۱۳۹۹ استفاده نشده است. بنابراین لازم است اطلاع رسانی لازم انجام تا متقاضیان اینگونه منابع، یارانه سود و تسهیلات خود را دریافت کنند. گفتنی است؛ افرادی که مجوز صنعت، معدن و تجارت دارند و در سال ۱۳۹۹ در مسیر اخذ تسهیلات بودند هم اگر متقاضی دریافت یارانه سود هستند، می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. البته وضعیت متقاضیان باید با شاخص‌های تعریف شده در موافقت‌نامه و قرارداد منعقده با بانک عامل همخوانی داشته باشند.

عضو هیات مدیره «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» افزود: در بخش تسهیلات (سرمایه در گردش یا سرمایه ثابت) هدف این است که این منابع با منابع بانکی به نسبت دو به یک سهم بانک و وزارت تلفیق و به عنوان منابع اهرمی استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: منابع سال ۱۴۰۰ این ویژگی را دارد که متقاضیان از هر بانکی که تسهیلات دریافت کرده باشند، می‌توانند در صورت احراز شرایط یارانه سود دریافت کنند. به این صورت صاحبان صنایع که از بانک‌های مختلف کشور تسهیلات دریافت کردند، اگر در چارچوب شاخص‌های تعیین شده قرار بگیرند می‌توانند از یارانه سود استفاده کنند.

سراج زاده ادامه داد: نکته‌ای که وجود دارد این است که امسال با توجه به منابعی که توسط دولت در اختیار وزارت صمت قرارداده شده، علاوه بر امکان پرداخت یارانه سود بصورت نقدی، امکان پرداخت اسناد خزانه اسلامی نیز به عنوان یارانه وجود دارد. بحث کمک‌های فنی و اعتباری در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۳۵ میلیارد تومان اسناد خزانه در اختیار وزارت صمت قرارداده شده که می‌توانیم از آن به عنوان یارانه سود استفاده کنیم. متقاضی دریافت کننده یارانه سود می‌تواند این اسناد را از طریق فرابورس، در سررسید یا توسط یکی از بانک‌ها به وجه نقد تبدیل کند .به این صورت تولیدکنندگان می‌توانند از کمک‌های فنی و اعتباری استفاده کنند.

وی افزود: منابعی که در خصوص آن صحبت کردم منابع سال ۱۴۰۰ هستند که امسال کار اجرایی آن در حال انجام است و طبیعتا برای سال ۱۴۰۱ هم ردیف‌هایی دیده شده و به حساب وزارت صمت واریز می‌شود و قابل استفاده است و در صورتی که این منابع در موعد مقرر استفاده نشده و به تولیدکنندگان اعطا نشود به خزانه بازمی‌گردد.

سراج زاده تاکید کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که سازمان‌های استانی، انجمن‌های تخصصی و تمامی همکاران باید پیگیر باشند تا تمامی متقاضیان از وجود این منابع آگاه شوند و برای توسعه صنعت خود هم در بخش سرمایه ثابت، سرمایه در گردش و یارانه سود به سمت این منابع سوق داده شوند و از آن استفاده کنند.

عضو هیات مدیره «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» با بیان اینکه متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه بهین یاب و ثبت نام در بخش کمک‌های فنی و اعتباری از این تسهیلات یا یارانه سود استفاده کنند، گفت: هدف این است که امسال جذب حداکثری این منابع محقق شود.

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌