۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | 22:44
کد خبر : 90365

مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان مطرح کرد:

استفاده از آهن اسفنجی اولویت فولاد سازان است

مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان تاکید کرد: امروز بیش از ۹۰ درصد نیاز فولاد سازان بزرگ کشور از محل آهن اسفنجی در داخل تامین می شود و این امر از نظر قیمت نسبت به قراضه اولویت دارد.

به گزارش برداشت روز، اسدالله فرشاد گفت: بررسی ها نشان می دهد قیمت هرتن قراضه ۸۳ تا ۸۵ درصد قیمت تمام شده شمش فولادی است و با توجه به هزینه حمل و نقل ، فولاد سازان کشورمان ترجیح می‌دهند که مصرف قراضه را به حداقل برسانند.

وی تصریح کرد: برآورد ها نشان می دهد از سهم ۳۰ میلیون تن شمش تولیدی فولاد در کشور ، بالغ بر ۱۰ درصد آن از محل قراضه فراهم می شود.

فرشاد افزود: میزان تولید قراضه در کشور به رقم ۱.۵ میلیون تن هم نمی رسد و شاید هم کمتر از یک میلیون تن در مواقعی باشد، بنابراین رویکردی به این ماده وجود ندارد.

به گفته وی، قراضه فولادی حاصل زنگ زدگی صنایع مختلف بویژه خودرو سازی ، خطوط انتقال نفت ، گاز و اّب و غیره است و ضمن اینکه نوسازی پالایشگاه های کشور که عمری بالای ۸۰ تا ۹۰ سال دارند، می توانند در این ارتباط نقش داشته باشند.

فرشاد یاداور شد: کشورهای صنعتی از تولید کنندگان عمده قراضه در دنیا بحساب می آیند و صنعت کشتی سازی هم از دیگر تولیدکنندگان قراضه در جهان محسوب می شوند.

هفت طرح فولاد استانی کشور که پس از سالها توقف از نیمه دوم سال ۹۲ کلید خورد، هریک ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزارتن آهن اسفنجی دارند و به این ترتیب پاسخگوی بخشی از تقاضای داخلی هستند.

ایران اکنون دهمین فولاد ساز جهان است و انتظار می‌رود در چارچوب سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ به جایگاه هفتم برسد.

ایران در منطقه خاورمیانه بزرگترین فولاد ساز محسوب می‌شود و در افق ۱۴۰۴ پیش بینی شده ۳۵ تا ۴۰ درصد تولید خود را صادر کند.

براساس پایش طرح جامع فولاد ،تاپایان سال ۹۹ ظرفیت تولید شمش فولاد به ۳۹.۴میلیون تن رسید،

آهن اسفنجی ۳۷.۱ میلیون تن، گندله ۶۶.۷ میلیون تن و کنسانتره ۶۴.۱ میلیون تن بود.

دنیای معدن

لباسکار صنعتی کسا