۱۴ دی ۱۴۰۰ | 20:47
کد خبر : 76305

شرکت داده ورزی سداد/

حرکت به سوی معماری مرجع

به دلیل مشکلات تحریم، چالش ورود مشاوران خبره را در داخل کشور داریم و اینکه ما مشاوران قوی در دنیا را نمی توانیم دعوت کنیم. اگر هم بیایند مسائل دیگری از جمله متفاوت بودن مدل بانکداری ما مطرح است. ضمن آنکه پروژه‌های معماری زمان براست واگر با شیوه های جدید و مدرن به آن پرداخته نشود ممکن است زمانی به نتیجه برسد که کارایی لازم را نداشته باشد.

به گزارش برداشت روز، به نقل از فابا نیوز، پریماه محمدپور، مدیر گروه توسعه محصولات جدید شرکت داده ورزی سداد این مطلب را در جریان نهمین نشست از سلسه نشست های نمایشگاه تراکنش هفتم با عنوان «حرکت به سمت استانداردها، چارچوب ها و معماری های مرجع در صنعت بانکداری» بیان کرد و افزود: در بحث تحول دیجیتال اساسا همه چیزتحت عنوان as a service است و سمت و سوی تصمیم گیری ها را داده مشخص می کند. طبیعتا پرداختن به این مسائل بدون داشتن معماری و چارچوب درست و حرکت به سمت best practice و چارچوب های مرجع نمی تواند خیلی کارساز باشد. اساسا مانند این است که چرخ را بخواهیم دوباره اختراع کنیم و اینکه چرخی که اختراع می کنیم چه ویژگی هایی خواهد داشت و چه چیزی را به دست می آوریم و چقدر زمان را از دست می دهیم چالشی اساسی است.

وی با بیان اینکه نگاه جامع مبتنی بر تفکر معماری در صنعت بانکداری ایران وجود نداشته است،اظهار داشت: در معماری باید بدانیم دنبال چه هستیم و چه هدفی داریم. سطوح انتظار و اینکه چقدر به آن بپردازیم و در چه سطحی از انتظار کار را انجام بدهیم خیلی مهم است. پرداختن بیش از حد به جزییات طبیعتا کار را خیلی طولانی می کند و شاید ما را از هدف اصلی دور نگاه دارد. معماری کلان و وارد جزییات نشدن هم مشکل است. به دلیل اینکه امکان اجرایی شدن plan ها را از ما می گیرد.

به گفته محمدپور، مفاهیمی در بحث اکوسیتم ها داریم از جمله هم خلقی ارزش که تلفیق مباحث competition و cooperation است.

مدیر گروه توسعه محصولات جدید شرکت داده ورزی تصریح کرد: در بانک ها در خود اکوسیستم مالی، اکوسیستم های دیگری هم داریم که قرار است با آنها در تعامل باشیم. وقتی که بحث معماری اکوسیستمی مطرح است. قاعدتا باید با یکدیگر روی بحث هم خلقی ارزش اتفاق نظرداشته باشند.

محمدپور بیان کرد: اساسا بحث اکوسیستم ها برمبنای نظریه بازی خلق شده است و معادله بازی ها از برد باخت به برد برد تبدیل شود. این مسئله مهمی است و علت اینکه به سمت اکوسیستم می رویم این است که روی مدل های جدید کسب و کار تمرکز کنیم که مبتنی بر مباحث اکوسیتم و نظریه بازی ها و موارد این چنینی است. فکر می کنید بردن معامله ها به سمت برد برد به جای برد باخت در نظام بانکی ما شدنی است؟ چه نقش هایی باید به وسط میدان بیایند تا این هم راستایی و این ایجاد هم افزایی و هم خلقی را شکل بدهند؟ آیا بانک ها خودشان با حرکت هایی مثل کنسرسیوم و یا موارد این چنینی بروند یا regulator و بازیگران دیگری وارد شوند؟

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌