۱۴ دی ۱۴۰۰ | 19:45
کد خبر : 76217

قائم مقام سابق مجری طرح‌های توسعه‌ای ذوب‌ آهن اصفهان:

به کوره‌‌ بلندها یارانه تعلق بگیرد

قائم مقام سابق مجری طرح‌های توسعه‌ای ذوب‌ آهن اصفهان گفت: با وجودی که شرکت‌های فولادی از کوره‌ بلند استفاده می‌کنند، سهمی در تولید فولاد کشور دارند، اما در مقام مقایسه با شرکت‌های فولادی به روش احیا، از یارانه انرژی محروم هستند؛ بنابراین دولت باید سوبسیدی در مقابل سوخت جامد کک به این فولادسازان پرداخت کند.

به گزارش برداشت روز، به نقل از ایسنا، سیروس موتمن درباره حذف یارانه‌های انرژی در صنعت فولاد، اظهار داشت: باید توجه داشت که ذوب‌ آهن حتی یک ریال هم یارانه انرژی دریافت نمی‌کند؛ چراکه سوخت این شرکت، کک است.

وی با بیان اینکه واحدهای بزرگ فولاد دنیا به‌ صورت کوره‌ بلند فعالیت می‌کنند، گفت: ۷۰ درصد فولادسازان دنیا به روش کوره‌ بلند فعالیت می‌کنند که آن‌ها نیز فاقد دریافت سوبسید انرژی هستند، اما این موضوع در ایران برعکس است و ۸۰ درصد تولید فولاد کشور به روش احیا و استفاده از گاز طبیعی است که دلیل رونق آن، مزیت گاز ارزان قیمت است به این معنا که سوبسیدی در آن پرداخت می‌شود.

قائم مقام سابق مجری طرح‌های توسعه‌ای ذوب‌ آهن اصفهان تاکید کرد: امروز اگر سوبسید انرژی واحدهای فولادی را حذف کنیم، ممکن است که شرکت‌های تولیدی از بعد اقتصادی، به سودهای مدنظر خود دست نیابند.

موتمن همچنین اضافه کرد: البته به نظر می‌رسد سوبسیدی که وزارت نفت برای تولید فولاد در کشور پرداخت می‌کند که موجب کاهش قیمت این محصول شود، اما اگر قرار باشد این سوبسید برای صادرات محصولات فولادی پرداخت شود تا این شرکت‌ها در صادرات سود ببرند، شاید این وزارتخانه نیز به دنبال سهمی از این سود باشد.

وی تاکید کرد: در حالی که شرکت‌های تولیدی فولاد به روش احیا مستقیم، یارانه انرژی دریافت می‌کنند، اما ذوب آهن از دریافت این سوبسید محروم است که برای جبران این موضوع، حداقل ارزش حرارتی گاز و کک باید مبنای مقایسه قرار گیرد و دولت یارانه‌ای به کارخانجات کوره بلند تولید فولاد پرداخت کند.

قائم مقام سابق مجری طرح‌های توسعه‌ای ذوب‌ آهن اصفهان گفت: در حال حاضر هشت کوره بلند شامل یک کوره بلند در قوره کردستان، یک کوره در همدان، سه کوره در ذوب آهن اصفهان، یک کوره در زنجان و یک کوره بلند در زرند کرمان فعال است، اما با وجود اینکه سهمی در تولید فولاد کشور دارند در مقام مقایسه با شرکت‌های فولادی به روش احیا، محروم از یارانه هستند، بنابراین دولت باید سوبسیدی در مقابل سوخت جامد کک به شرکت‌های تولیدی کوره بلند پرداخت کند.

به گفته وی، هزینه مواد اولیه و انرژی در ایران باعث تغییر تکنولوژی تولید فولاد به روش احیا و یا کوره بلند شده است.

موتمن در پایان با بیان اینکه ۴۵ درصد ظرفیت و قیمت تمام شده کوره بلند انرژی مصرفی است که دیگر یارانه ندارد، بیان کرد: برای توسعه صنعت فولاد و رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ پرداخت خاصی یارانه و سوبسید به تولید فولاد به روش کوره بلند ضرورت دارد.

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌