۰۶ دی ۱۴۰۰ | 19:30
کد خبر : 75098

مدیر پروژه کُربَنکینگ شرکت خدمات انفورماتیک خبر داد:

عرضه نسل جدید کُربَنکینگ در شرکت خدمات انفورماتیک

در مراسم معرفی کُربَنکینگ جدید شرکت خدمات انفورماتیک طی نشستی مرتبط با رویداد تراکنش عنوان شد: تست اولیه 70 درصد ظرفیت کُر (Core) جدید شرکت خدمات انفورماتیک با ماهیت لِگوبَنکینگ و امکان پوشش TPS 5000 برای تراکنش‌های غیرحضوری و TPS500 تراکنش حضوری در اسفندماه 1400 انجام خواهد شد.

به گزارش برداشت روز، به نقل از در این رویداد که روز اول دی‌ماه جاری برگزار شد، مهندس مرتضی مقدسیان مدیر پروژه کُر جدید شرکت خدمات انفورماتیک ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: این کُر با تکیه بر دانش داخلی و مبتنی بر استاندارد BIAN طراحی و تولید می‌شود و سعی خواهد شد با توجه به تحریم‌های موجود، پاسخگوی نیاز تمامی بانک‌ها باشد.

وی همچنین از کُر جدید شرکت خدمات انفورماتیک با نام نسل جدید کُر یاد کرد و افزود: با پیاده‌سازی این کُر، هرگونه وابستگی بانک‌ها به شرکت ارائه دهنده از میان خواهد رفت و این امکان به مشتریان داده می‌شود که الزامی برای خرید یکجای محصول نداشته باشند و در قالب ماژول‌های مجزا باتوجه به سبد مورد نیاز خود، از این محصول برخوردار شوند.

مهندس مقدسیان این محصول را در ایران منحصر به فرد دانست و متذکر شد؛ با پیاده‌سازی آن تحقق موضوعاتی چون بانکداری دیجیتال و نئو بنکینگ به‌سادگی قابلیت اجرا خواهد داشت و در خصوص پشتیبانی نیز به نحوی عمل خواهد شد که تیمی ویژه برای پشتیبانی هر بانک در نظر گرفته شود.

مقدسیان خاطر نشان ساخت: این پروژه به طور مستقل و زیر نظر مدیرعامل شرکت در حال طراحی و تولید است.

در ادامه این نشست، ناصر مقدم مدیر طراحی این پروژه با اشاره به ظرفیت‌های کُر جدید به پوشش تمام فرایندهای وثایق و تسهیلات با تکیه بر محصول‌ساز کُر شرکت خدمات انفورماتیک خبر داد و از سهولت توسعه خدمات در این حوزه بدون وابستگی در تعریف و راه‌اندازی سرویس‌ها به شرکت، گفت.

وی اظهار داشت: تنها وابستگی بانک‌ها به شرکت در حوزه نگهداری خواهد بود.

مقدم دومین ویژگی کُر را مستقل بودن ماژول‌های کُر جدید شرکت و معماری سرویس‌گرای آن عنوان کرد و متذکر شد: ایده عرضه ماژول به ماژول در عین حفظ یکپارچگی حرکت به سمت کُرلس (مستقل از کُر) را فراهم آورده و بانک‌ها را مختار می‌سازد که در تأمین نیازهای خود اجباری به خرید کامل سامانه نداشته و امکان تأمین محصول از طریق ماژول‌های مورد نیاز را داشته باشند.

وی ادامه داد: تکمیل فرایندها، حذف پیچیدگی در عملیات و فرایندها که عرضه کُر را تسهیل و تسریع می‌کند در این کُر دیده شده است. در حوزه تسهیلات و وثائق و تضمینات، تمام عملیات مورد نیاز مشتری در فرایندهای برخط از طریق دستگاه‌های دیگر در این سامانه پیاده‌سازی شده است.

مقدم افزود: طی بررسی‌های صورت گرفته، شاخص اصلی ارزیابی سامانه تسهیلات در این حوزه نسبت به سامانه‌های موجود تفاوت قابل ملاحظه‌ای در کیفیت ارائه سرویس دارد. در سامانه‌های موجود فرایندهای عملیات در حوزه تسهیلات به دلیل تأثیر در سرفصل‌های حسابداری، مستقل دیده شده و این امر، پشتیبانی و نگهداری سیستم‌ها را به دلیل تعدد و حجم بالای سرویس‌ها با دشواری مواجه می‌کند در حالیکه با در تحلیل ما به عنوان مثال بازپرداخت یک عمل است و شاخص‌های دیگر در طبقات مستقل به این بازپرداخت افزوده می‌شود و نیاز به نوشتن چندین باره بازپرداخت برای هر نوع فعالیت این حوزه نیست.

به گفته مقدم، در سامانه‌های موجود، حسابداری در کنار تسهیلات دیده شده و استقلال این دو از هم دیده نشده است ولی در کُر جدید شرکت خدمات انفورماتیک تراکنش‌های مالی در حوزه تسهیلات به صورت کامل دیده شده و تمام اقلام اطلاعاتی مورد نیاز برای تعریف معین‌های متعدد قابل ارائه به بانک خواهد بود تا با بالاترین شفافیت از امکان گزارش‌گیری‌های متنوع حسابداری برخوردار باشند. در این روند روش‌های دریافت کارمزد نیز پارامتریک شده و پارامترها بر اساس وحدت رویه در شعب طراحی و اجرا شده است.

در ادامه این نشست خانم شه‌منش مدیر تولید کُر جدید شرکت خدمات انفورماتیک اظهار داشت: این تیم در حقیقت مشغول تولید سرویس ‌بانکی برای محصولات بانکی با رویکرد کُرلس است و در این مسیر نگاه به استانداردهای بایان را مدنظر داشته‌ایم.

وی افزود: این کُر از یک سری محصولات بانکی تشکیل شده که از قابلیت همخوانی با سرویس‌های موجود بانک‌ها برخوردار است. تفاوت عمده سامانه ما شناسایی ۳۵ ماژول بر اساس استاندارد بایان بوده و امکان ارائه مستقل آنها به بانک‌ها وجود دارد که همین امر تضمین کننده چابکی بوده و عرضه امن با کمترین خطا را فراهم می‌آورد.

شه منش ادامه داد: با توجه به رویکرد بانک‌ها در حرکت به سمت بانکداری باز در این سامانه یک مدیریت کانال دیده شده است.

وی امنیت را مهم‌ترین دغدغه طراحان کُر جدید عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: یکی از شاخصه‌های عمده این محصول، تأمین امنیت بوده که با تکیه بر استانداردهای امنیتی بانک مرکزی و سازمان افتا ریاست جمهوری در حوزه زیرساخت و معماری همچنین محدوده کسب‌وکار مدنظر قرار گرفته و برای تضمین امنیت بالا علاوه بر استفاده از ابزارهای رایج، از مکانیزم‌های بررسی کد امن و بررسی فرایندهای کسب‌وکاری از نگاه امنیت نیز بهره‌گیری شده‌است.

به گفته شه‌منش، از نظر کارایی برای سرویس‌های پرکاربرد مانند واریز و برداشت غیرحضوری TPS 5000 مدنظر بوده و سیستم با این TPS تست خواهد شد. برای تراکنش‌های حضوری نیز کارایی ۵۰۰ TPS لحاظ شده که تقریباً یک و نیم برابر وضعیت موجود است. درعین‌حال به جهت مقیاس‌پذیر بودن این سامانه، امکان توسعه آن نیز وجود دارد. کرهای موجود با TPS بالا ، غالبا مین‌فریمی هستند، در حالیکه کُر جدید شرکت خدمات انفورماتیک هیچ وابستگی به مین‌فریم ندارد. افزون بر این امکان استفاده از فضای ابری خصوصی نیز وجود دارد. نکته قابل اتکای دیگر مستندسازی تمام مراحل تولید تا اجرا بوده‌است.

وی از طراحی سامانه مدیریت وقایع برای اینکه کُر در هنگام اجرا قابل مدیریت باشد، گفت و تصریح کرد: به این ترتیب امکان مانیتورینگ و مدیریت همه اجزای کُر برای مدیران عملیات وجود خواهد داشت.

شه‌منش همچنین از طراحی سامانه جانبی همیار بانک در راستای حذف کامل کاغذ گفت. مدیر تولید کر جدید شرکت خدمات انفورماتیک به طراحی و تولید اپلیکیشن مونا بانک با هدف تسهیل حرکت بانک‌ها به سمت بانکداری دیجیتال و نئوبانک گفت و تأکید کرد: با این اپلیکیشن امکان معرفی مشتری به بانک بدون مراجعه حضوری میسر شده و بعد تائید احراز هویت مشتری، امکان افتتاح حساب برای او فراهم می‌شود. از دیگر اپلیکیشن‌های جانبی این سامانه مدیریت مستندات است که وی آن را بسیار پرکاربرد دانست.

همچنین حسین زمانی مدیر مالی کُر جدید شرکت خدمات انفورماتیک در ادامه نشست یادشده به طراحی و تولید سه ماژول در سامانه‌های مالی با عناوین ماژول‌های مالی حسابداری، دفتر کل و ماژول مستقل کارمزد اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: چون هدف رسیدن به TPS 5000 بوده حرکت به سمت ماژولار بودن را الزام‌آور کرده است، چرا که امکان توسعه مستقل ماژول‌ها را فراهم می‌کند. در سیستم جدید همه ماژول‌های عملیاتی بانک بدون در نظر گرفتن نحوه ثبت اسناد حسابداری لحاظ شده‌است.

وی افزود: کُر جدید برخلاف سامانه‌های جدید که غالبا جزیره‌ای هستند سیستمی با قابلیت ارائه گزارش یکپارچه از طریق ماژول‌های حسابداری متناسب با هر نوع کسب‌وکاری است که در نهایت همه این ماژول‌ها در قالب یک ماژول GL امکان گزارش‌گیری یکپارچه را فراهم می‌آورند. در بخش حسابداری به گونه‌ای عمل شده که سیستم بتواند به صورت پارالل و در قالب مکانیزم ETL عمل کند و نگرانی‌های ناشی از افزایش داده‌ها وجود نداشته، تمام گزارش‌گیری‌های معمول و مصوب وجود دارد. در واقع ارتباط تمام ماژول‌های حسابداری مبتنی بر محصول است.

زمانی تأکید کرد: ماژول مستقلی به منظور خودکارسازی صدور اسناد حسابداری برای آن دسته از عملیات مالی بانک، خارج از کربنکینگ که دارای سیستم مستقل نیستند، طراحی و تولید شده است.

در خاتمه خانم شه‌منش از قابلیت محصول در پاسخگویی سریع به نیاز مشتریان با استفاده از استاندارد زی‌فریم که تولید داخل است یاد کرد.

همچنین مهندس مقدسیان مدیر پروژه کُر جدید شرکت خدمات انفورماتیک پایان شهریور ۱۴۰۱ را تاریخ اتمام کامل تمامی بخش‌های کُر جدید شرکت خدمات انفورماتیک اعلام کرد.

لباسکار صنعتی کسا