۳۰ آذر ۱۴۰۰ | 20:36
کد خبر : 74279

توضیح مدیرعامل شرکت فجر انرژی در خصوص اعتراضات کارکنان

زال خانی مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس گفت: نوبت‌کاری با ساعات طولانی‌تر، فرسودگی شغلی را تسریع می کند اما برخی از کارکنان این شرکت نسبت به بازگشت ساعات کاری به قبل از کرونا مقاومت می‌کنند.

به گزارش برداشت روز، علی زال‌خانی شامگاه دوشنبه در گفت‌وگو با یکی از خبرنگاران در خصوص اعتراض نوبت‌کاران این شرکت به تغییر ساعت کاری بیان داشت: با آغاز شیوع کرونا در سال ۱۳۹۸ و در راستای دستورالعمل‌های حاکمیتی بهداشتی و همچنین حفظ سلامتی کارکنان و خانواده ها مبتنی بر تصمیم فرماندهی شرایط اضطراری منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، ساعات کاری کارکنان صنایع منطقه دچار تغییرات شد.

وی ادامه داد: به منظور ایجاد فاصله اجتماعی و کاهش آثار بیماری، ساعت کاری نیروهای روزکار تقلیل یافته و برنامه‌ریزی برای دورکاری و آماده به کار بودن نیروها انجام شد.

مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس اضافه کرد: همچنین نوبت‌کاران نیز بنا به تصمیم داخلی شرکت‌ها و با هماهنگی مدیریت شرایط اضطراری منطقه از نوبتکاری هشت ساعته به ۱۲ ساعته و صرفا برای مدت محدود و به دلیل شرایط خاص شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا تغییر کرد.

زال‌خانی با اشاره وضعیت آبی شدن منطقه از حیث کرونا و کاهش تعداد مبتلایان اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل حاکمیتی، شرایط کاری به حالت قبل از شیوع کرونا با رعایت همه جوانب بهداشتی بازگشته است.

وی تاکید کرد: لذا مطابق دستورالعمل فرماندهی، همه شرکت‌های منطقه ساعت کاری روزکاران را به حالت عادی خود درآوردند و همچنین برای بازگرداندن نوبت‌کاران به روال قبل نیز پیگیر بودند که اکنون بررسی و هماهنگی شرکت‌ها برای بازگرداندن به نوبتکاری هشت ساعته انجام و ابلاغ شده است.

زال‌خانی تصریح کرد: شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس نیز از ششم آذرماه ساعات کاری تمامی نیروهای روزکار و نوبت‌کار خود را به حالت عادی بازگرداند.

مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس به مقاومت برخی از کارکنان در برابر تغییر و برگشت به شرایط عادی اشاره کرد و افزود: این کارکنان مایل به برگشت کار به حالت نرمال نیستند و مواردی از جمله رفاه حال خود و بهره‌وری، امنیت روانی و سلامت جسمی را به عنوان علت مقاومت خود بیان می‌کنند.

زال‌خانی با اشاره به تشکیل جلسات مختلف با کارکنان این شرکت و شنیدن نظرات توسط مدیران افزود: پس از شنیدن کامل نظرات و دغدغه‌های کارکنان، این دیدگاه‌ها در جلسه مدیران‌عامل شرکت‌های تابعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و شرکت اصلی مطرح شد.

وی اضافه کرد: همه مدیران نیز به این نتیجه رسیدند که باید مدل نوبت‌کاری شرکت‌های تابعه در بندر ماهشهر به شرایط کاری قبل از شیوع بیماری بازگردد و این نتیجه به صورت یک دستور کتبی به این شرکت‌ها ابلاغ شده است.

زال‌خانی در خصوص دلایل این تصمیم بیان داشت: دلیل اول این است که مطابق قوانین و مقررات که منتج از مطالعات علمی و تجربیات صنایع ملی پتروشیمی در مدت طولانی حاصل شده، هر چه ساعت کاری کمتر باشد، آثار نوبتکاری بر سلامت کارکنان کمتر است که این تحقیق پیش از این نیز در شرکت فجر با همفکری کارکنان به انجام رسید و رویه نوبت‌کاری کنونی حاصل آن پژوهش است.

وی ادامه داد: دلیل دوم این است که مطابق قوانین حاکم بر نیروی کار در کشور، نوبت‌کاری باید سقف و شرایط خاصی داشته باشد که در قانون کار و نفت به آن نیز تاکید شده است و کارفرما نمی‌تواند در شرایط عادی، از حد مجاز تعیین شده در قانون، نیروی کار را سر کار نگه دارد.

زالخانی دلیل سوم را تعادل کار و زندگی کارکنان دانست و گفت: توان یک نیرو برای کار و خدمت در خانه، نباید از حد مجاز در روز فراتر رود.

وی با اشاره به جایگاه شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس در بین صنایع منطقه خاطرنشان کرد: شرکت فجر وظیفه تولید پایدار و مداوم به همه صنایع منطقه را بر عهده دارد و به همین خاطر می‌طلبد تا مدیران و کارکنان همیشه آماده و تازه نفس برای خدمت‌رسانی به صنعت و کشور باشند.

زال‌خانی در پایان با تقدیر از کارکنان شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس گفت: کارکنان شرکت فجر در ۲ سال گذشته موفقیت‌های مهمی را در شرایط کرونایی به دست آوردند که تزریق حجم عظیمی از برق به شبکه سراسری برای کاهش قطعی برق مردم استان، در کنار تضمین پایداری تولید صنایع پتروشیمی منطقه، طراحی و راه اندازی واحد اکسیژن مایع برای کمک به بیماران مبتلا در موج‌های شیوع بیماری ویروسی بخشی از جوشش ها، همدلی ها و موفقیت‌های کارکنان فجر است.

شرکت فجر انرژی خلیج فارس در سال ۱۳۷۷ با هدف تامین یوتیلیتی مورد نیاز شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی واقع در بندر ماهشهر تاسیس شد و به عنوان اولین شرکت یوتیلیتی متمرکز در کشور در سال ۱۳۸۱ به بهره برداری رسید.

 

ایرنا

لباسکار صنعتی کسا