۲۵ آبان ۱۴۰۰ | 19:46
کد خبر : 69525

عضو کارگروه تدوین سند جامع نظام روابط عمومی و ارتباطات ایران

هدف اجتماعی این سند، اهتمام به ترمیم اعتماد عمومی است

عبدالله اسکویی شیروان، دیگر عضو کارگروه تدوین سند جامع نظام روابط عمومی و ارتباطات ایران، با اشاره به ضرورت تدوین این سند گفت: «در تدوین این سند، دو هدف کلی مدنظر بوده است. اول آنکه وضعیت اشتغال و انتصاب فعالان روابط عمومی در قالب یک شیوه معقول و حرفه ای ساماندهی شود که کارکردی درونی است و دومین هدفی که این سند دنبال می کند، مقوله بسیار مهم اعتماد عمومی است. زیرا به طورکلی نتایج اقدامات و برنامه های روابط عمومی، در حیطه اعتماد عمومی است و غیرحرفه ای بودن این اقدامات، لطمات بسیاری را به اعتماد عمومی وارد کرده است.»

به گزارش برداشت روز، اسکویی معتقد است: «شیوع دیدگاه ‏های نامطلوب عوام‏ زدگی در سازمان‏ ها، طیف وسیعی از انتظارات نامعقول از روابط‏ عمومی را ایجاد کرده و همین علت، منجر به تعیین شاخص‏ هایی برای انتخاب مدیران و کارشناسان در بخش روابط‏ عمومی شده است و همچنان مدیران ارشد برای انتخاب مدیران روابط ‏عمومی بر اساس سلائق غیرحرفه ‏ای خود عمل می‏کنند که حاصل آن انتصاب نسلی از مدیران رسانه‏ مند یا تشریفات‏ محور در روابط‏ عمومی است. حاصل توقعات عوام ‏زدگی در جریان ارتباطات سازمان‏ ها، منجر به بروز شکاف بین جامعه ذینفعان سازمان ‏ها شده است که ثمره نامیمون این شکاف، اوج‏ گیری و شعله ‏ور شدن بی ‏اعتمادی نهادینه در جامعه است.»
این عضو کارگروه تدوین سند جامع نظام روابط عمومی و ارتباطات ایران معتقد است: «ترمیم پیکره اعتماد در جامعه به‏ تحول جدی در نهاد روابط‏عمومی نیاز دارد. ایجاد این تحول، بر روی سه محور اصلی استوار است. اول آنکه؛ ایجاد انتظام و تنسیق امور مربوط به مشاغل و حرفه‌ های‏ روابط‏ عمومی و ارتباطات به نحوی که با در نظر گرفتن مجموعه ای از استانداردهای شغلی، علمی و نگرشی مطلوب، صرفاً متخصصان روابط‏ عمومی هوشمند در تمامی شئون نظام مدیریتی کشور در بخش ‏های دولتی، عمومی و خصوصی، به کار گرفته شوند و همزمان نیز به نحوه کارآمدی، عملکرد ایشان به دقت مورد ارزیابی قرار گرفته و با انحرافات احتمالی برخورد شود. ستون دوم؛ مدیران ارشد سازمان ‏ها و دستگاه‏ ها در تمامی بخش‏ های نظام مدیریتی کشور، بر خود فرض بدانند که «اعتماد عمومی» یک امر حیاتی است. از این رو همانگونه که به چهارچوب‏ ها و مقررات کشور پای ‏بند هستند، به حراست از حریم روابط‏ عمومی هم اهتمام داشته و از یک طرف از به کارگیری افراد غیرمتخصص اجتناب کرده و از سوی دیگر انتظارات واقعی و حقیقی را از روابط‏ عمومی خواهان باشند و ستون سوم به نظام آموزش عالی کشور بر می گردد که باید با درک صحیح از ضرورت «اعتماد عمومی»، به تربیت متخصصانی در روابط ‏عمومی مبادرت بورزند که دارای سطح معقولی از دانش مدیریت و مهارت عملیاتی باشند.»
اسکویی در پایان تصریح کرد: «سه ستون فوق ‏الذکر، زمانی استوار و پایدار خواهند شد که این سند به یک قانون لازم الاجرا تبدیل شود. این بدان معناست که احیاء اعتماد عمومی، در پی رعایت اصول و پایبندی سازمان ‏ها به روابط ‏عمومی است و این امر محقق نمی ‏شود مگر آنکه، پس از طی مراحل قانونی و با تصویب مجلس شورای اسلامی، از سوی ریاست جمهوری ابلاغ گردد. در غیر این صورت، این سند، فقط یک کتابچه برای نگهداری در قفسه ‏ها خواهد بود.»

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌