۱۸ آبان ۱۴۰۰ | 19:12
کد خبر : 68514

سعدمحمدی از افق ۴ ساله شرکت ملی مس خبر داد:

هدف ما قرار گرفتن مس ایران در لیست ۱۰ شرکت برتر دنیا است

محبوبه ناطق: مدیرعامل شرکت ملی مس از اهداف و میزان تحقق آن، برنامه‌ها و استراتژی‌های این شرکت تا 4سال دیگر گفت.

دکتر “اردشیر سعدمحمدی” در تشریح این برنامه‌ها اظهار داشت: هدف شرکت ملی مس این است که ظرف ۴ سال آینده جزو ۱۰ شرکت برتر دنیا در تولید مس قرار بگیرد. در این راستا بیش از ۴۵ طرح جدید تعریف کردیم که در دستور کار قرار گرفته است.

وی درباره اینکه این طرح‌ها چه هستند و چه اتفاقی می‌افتد گفت: فروردین تا خرداد سال ۱۴۰۱ با افتتاح ۳ طرح معدنی و صنعتی ملی مس درآلو و دره زار و کارخانه فراوری از سرباره‌های ذوب به کنسانتره مس، ظرفیت تولید کنسانتره را به ۳۵۰هزار تن خواهیم رساند و

ظرفیت تولید مس را بالا خواهیم برد

مدیرعامل شرکت ملی مس با بیان اینکه این افزایش ظرفیت موجب جهش فملی در بورس خواهد بود افزود: افتتاح این ۳ کارخانه بر شرایط سوددهی شرکت ملی مس تاثیرگذار خواهد بود و خبر خوبی برای سهامداران به شمار خواهد رفت.

سعدمحمدی اضافه کرد: همچنین در اکتشافات جدیدمان در ۴٫۵ کیلومتری مس سرچشمه محدوده‌ای به نام سریدون با بیش از ۲ میلیارد تن ذخیره دست پیدا کردیم که تا پایان سال سعی بر جمع‌بندی اطلاعات آن خواهیم داشت. این ذخیره نیازمند تغییر مطالعات اکتشافی به طراحی معدن و تجهیزات جدید دارد و حداقل به احداث سه کارخانه جدید کنسانتره ۱۵۰ هزار تنی و سرمایه‌گذاری جدید نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت ملی مس درباره مس سونگون هم گفت: قرارداد احداث کارخانه کاتد مس در این مجتمع ابلاغ شده و در حال تجهیز کارگاه هستند. امیدواریم در این منطقه ۱۲۰هزار تن کاتد تولید کنیم چرا که به خواسته استان آذربایجان که سالها به دنبال تبدیل کنسانتره به مس کاتد است را جامه عمل می‌پوشانیم.

سعدمحمدی با اشاره به اینکه شرکت ملی مس در ۷ ماهه امسال به تولید سال گذشته رسید، تصریح کرد: شرکت ملی مس به رغم اینکه در تابستان قطعی‌های گسترده برق را داشتیم در شهریور هم رکوردهای بسیار خوبی زد چنانکه تولید ما در ۷ماهه ۳٫۵ درصد بیشتر از کل تولید سال گذشته بوده و امیدواریم امسال هم رکوردهای خوبی در تولید و فروش داشته باشیم. وی افزود: در بورس هم وضعیت سال گذشته را با ۷ ماه پشت سر گذاشتیم و امیدواریم تا پایان سال رکوردهای خوبی پشت سر بگذاریم.

سعدمحمدی با بیان اینکه شرایط خوبی برای شرکت ملی مس متصور هستیم و با اکتشافات جدید شرکت مسیر صعودی خوبی را طی می‌کند درباره برنامه این شرکت برای محدوده تازه کشف شده مس در سیستان و بلوچستان گفت: به اعتقاد من به عنوان یک کارشناس نه مدیرعامل شرکت ملی مس، باید ذخیره‌ مس جانجا با عیار ۰٫۳درصد را به متخصص و انجام‌دهنده کار بدهند. قوانین می‌گوید این محدوده باید با مناقصه واگذار شود اما من معتقدم این محدوده در مالکیت دولت باشد اما بهره‌برداری از این معدن با این ذخیره را به شرکتی واگذار کنند که توان فنی دارد، دهه‌ها تجربه و تجهیزات به‌روز استخراج و فرآوری در ید اجرا دارد و هیچ شرکت دیگری جز ملی مس چنین توان و سرمایه‌ای ندارد.

وی افزود: این اتفاق هم فقط باید از سوی دولت انجام شود؛ با این کار سرعت بهره‌برداری از این معدن و بهره‌مند شدن مردم منطقه از این ذخیره که حق قانونی‌شان است بالا می‌رود.

مدیرعامل شرکت ملی مس درخصوص تامین زیرساختهای لازم برای محدوده جانجا مثل تامین آب از دریای عمان و احداث خط انتقال آب عمان نیز گفت: کسی که می‌تواند کارخانه فرآوری احداث کند به تامین آب هم فکر کرده است چرا که همه اینها ملزومات کار است و اقتصاد مثل آب راهش را پیدا می کند. در این میان باید حاکمیت تصمیم بگیرد.

مدیرعامل ملی مس در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: در اقصی نقاط کشور مس وجود دارد و با توجه به سوددهی و بازار بین‌المللی آن و افق ۲۰۵۰ که میزان مصرف انرژی برق از ۱۹ درصد به ۵۰ درصد ارتقا پیدا می‌کند و قطعا عنصر اصلی آن هم مس است، استراتژی ما سرمایه‌گذاری‌های جدید از منابع کم هزینه‌ای مانند منابع از محل افزایش سرمایه است که سرعت بیشتری دارد.

وی افزود: با این حال سرعت مصرف این پولها باز هم باید بالا برود و این امر نیازمند تسهیل در یکسری قوانین است. برخی از قوانین باید به صورت تخصصی رویش کار شود؛ از جمله ماده ۳۵ که تاکید دارد بسیاری از محدوده‌ها حتما از طریق مزایده و مناقصه در اختیار مجموعه‌ها قرار بگیرد.

وی ادامه داد: درحالی که این قانون می‌تواند ساده‌‎تر شده و شرایط دیگری را در اختیار واحدهای مورد نظر قرار دهد. برای اینکه تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدید علمی را وارد کشور کرد، نیاز تغییر نگرش هستیم. متولی اکتشاف باید بتواند تعریف دیگری بر اساس نیاز و توجیه اقتصادی تعریف کند. در حقیقت نیازمند یک ریل هستیم که توسعه کشور روی چه مواد معدنی و در کجا باید شکل بگیرد.

سعد محمدی تاکید کرد: اینکه در این میان به چه تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیاز داریم قطعا باید مدون شود. پرورش نیروی انسانی که با این تجهیزات بتوانند کار کنند هم یک موضوع مهم است. اینکه بدانیم در دانشگاه چه نیروهایی را پرورش بدهیم و چه دانشی را بر اساس نیاز معادن و صنعت به دانشجوها آموزش بدهیم نیاز جدی این بخش است.

وی از چالش‌های تامین برق در تابستان و گاز در زمستان گفت: قطعا تنها راه حل این مشکل سرمایه‌گذاری جدید است تا منابع جدید مورد استفاده قرار بگیرد. برای این چالش ما سعی کردیم در تعاریف جدید میزان سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز مس را روشن کنیم.

لباسکار صنعتی کسا