۱۱ آبان ۱۴۰۰ | 18:30
کد خبر : 67651

دکتر شکوری، رئیس انجمن مس ایران مطرح کرد:

مهم‌ترین چالش‌های تداوم تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴

طبق گفته دکتر شکوری مهم‌ترین چالش‌های تداوم تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ تامین مواد اولیه، زیرساخت‌ها و جانمایی کارخانه‌های فولادی با هدفمندی مقاصد صادراتی است.

به گزارش برداشت روز، به نقل از معدن‌نامه، وی در تشریح تامین مواد اولیه عنوان کرد: بدون اکتشافات جدید و افزایش ذخیره و با ۸۰ درصد ظرفیت فعالیت؛ ذخایر سنگ آهن کشور تا ۱۹ سال بعد از ۱۴۰۴، تداوم تولید ۴۴ میلیون تن فولاد را می تواند تضمین نماید که در این شرایط دو سناریو ‌مطرح است.

رئیس انجمن مس ایران افزود:در سناریوی اول با تضمین ۲۵ ساله تولید ۴۴ میلیون تن فولاد با واردات سالانه ۲۸ میلیون سنگ آهن مورد نیاز توسعه ظرفیت فولاد جنوب کشور با نگاه صادراتی ۹.۸ میلیون تن فولاد از سال ۱۴۰۴ به بعد با سناریو مصرف ۳۴.۲‌ است در سناریویی دیگر با تضمین ۳۲ ساله تولید ۴۴ میلیون تن فولاد با واردات ۵۰ میلیون سنگ آهن مورد نیاز توسعه ظرفیت فولاد جنوب کشور با نگاه صادراتی ۱۷.۷ میلیون تن فولاد از سال ۱۴۰۴ تامین مواد اولیه سنگ آهن به بعد با سناریو مصرف ۲۶.۳ است.
وی در تشریح زیرساختها افزود: تنها ۲۲% از طرحهای فولادی نزدیک سواحل آبی است؛ با توجه به بحران آب در کشور، توسعه ظرفیتهای فولادی باید در حاشیه خلیج‌فارس مد نظر قرار گیرد. همچنین جهت توسعه خطوط ریلی و رسیدن به هدف ۲۵۰۰۰ کیلومتر خطوط ریلی در سال ۱۴۰۴ ، نیاز به افزایش ۲۲ درصدی بودجه در سال ۱۳۹۹ در شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه حمل‌ و نقل کشور است. با توجه به اینکه توسعه خطوط ریلی می‌تواند سودآوری خوبی داشته باشد، دولت با اعطای اوراق مشارکت و پرداخت سود بالای ۲۰ درصد، حجم نقدینگی را به این حوزه می‌تواند سوق دهد و همچنین مشکل حمل ریلی مواد معدنی را نیز حل می‌کند.
دکتر شکوری درخصوص جانمایی کارخانه‌های‌فولادی بیان داشت: طبق دو سناریویی که گفته شد به منظور توسعه صادرات و تولید فولاد در مناطق حاشیه‌ای خلیج فارس به عنوان هاب صادراتی، توسعه ظرفیت ۶.۲۸ میلیون تن فولاد (با سناریو مصرف ۳۴.۲ و صادرات ۹.۸ میلیون تن) در حاشیه خلیج‌فارس را می توان متصور شد و‌ در سناریوی دیگر به منظور توسعه صادرات و تولید فولاد در مناطق حاشیه‌ای خلیج‌فارس به عنوان هاب صادراتی، توسعه ظرفیت توسعه ۱۳.۲۳ میلیون تن فولاد (با سناریو مصرف ۲۶.۳ و صادرات ۱۷.۷ میلیون تن) در حاشیه خلیج فارس می‌توان متصور شد. با پیش بینی مصرف ۳۴.۲ میلیون تن فولاد بر طبق سناریو مصرف ۳۴.۲ و صادرات ۹.۸ میلیون تن، استان اصفهان باید فولاد تولیدی خود را صرف نیاز داخلی کشور کند. با پیش بینی مصرف۲۶.۳ میلیون تن فولاد بر طبق سناریو مصرف ۲۶.۳ و صادرات ۱۷.۷ میلیون تن، استان اصفهان می‌تواند ۰.۷ میلیون تن از ظرفیت مازاد بر نیاز داخلی کشور را صادر کند.

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌