۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | 18:37
کد خبر : 6525

تامین زمین ۵۰ درصد مسکن ملی

آمارها و اطلاعات موجود از وضعیت تامین زمین برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در سراسر کشور از تامین بیش از نیمی از زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن در قالب این طرح خبر می دهد.

به گزارش برداشت روز به نقل از هیبنا، آمارها و اطلاعات موجود از وضعیت تامین زمین برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در سراسر کشور از تامین بیش از نیمی از زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن در قالب این طرح خبر می دهد.

بر این اساس هم اکنون بیش از ۵۰ درصد زمین مورد نیاز برای اجرای این طرح در سراسر کشور و براساس برنامه توزیع جغرافیایی ساخت این واحدها تامین شده است.

آخرین آمارها و گزارش های مربوط در این زمینه نشان می دهد از مجموع ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که قرار است تا پایان دولت دوازدهم در شهرها و استان های مختلف کشور ساخته شود هم اکنون زمین مورد نیاز برای ساخت بیش از ۲۲۰ هزار واحد مسکونی در سطح کشور تامین شده است و در بسیاری از موارد عملیات آماده سازی اراضی و ساخت و ساز بر روی آن ها آغاز شده است.

این در حالی است که بنا بر اعلام مسئولان طرح اقدام ملی مسکن در وزارت راه وشهرسازی بناست عملیات ساخت همه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی این طرح در سال ۹۹ آغاز شود و همه واحدها تا قبل از اتمام دولت دوازدهم به مرحله واگذاری و بهره برداری برسد.

برنامه ریزی صورت گرفته از سوی متولی بخش مسکن برای تامین زمین و شروع عملیات ساخت و ساز بر روی این اراضی در قالب طرح اقدام ملی مسکن نشان می دهد مجموعا قرار است زمین مورد نیاز برای ساخت حدود ۳۳۰ هزار واحد مسکن ملی در قالب روش فروش اقساطی و اجاره ۹۹ ساله به ساخت این واحدها اختصاص پیدا کند.

این در حالی است که زمین مورد نیاز حدود ۷۰ هزار واحد مسکونی دیگر با روش مشارکت در ساخت در اختیار سازنده ها قرار می گیرد.در این روش زمین به عنوان آورده متولی مسکن و سرمایه و توان فنی و اجرایی به عنوان آورده شریک که همان سازنده ها،انبوه سازان و شرکت های ساختمانی متعلق به بخش خصوصی هستند در نظر گرفته شده و متناسب با آورده هر کدام از شرکا-متولی مسکن وبخش خصوصی-در پایان عملیات ساخت و ساز سهم هر یک از آن ها کارشناسی و ارزیابی شده و تعیین می شود.

برنامه اجرایی مربوط به میزان تامین زمین و شروع عملیات اجرایی طرح اقدام ملی مسکن نشان می دهد از مجموع زمین مورد نیاز برای اجرا و ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن در قالب طرح اقدام ملی،زمین مورد نیاز برای ساخت بیش از ۲۰۰ هزار واحد به عنوان سهمیه سازمان ملی زمین و مسکن،بنیاد مسکن انقلاب اسلامی(شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر) و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در نظر گرفته شده است.

زمین مورد نیاز برای ساخت حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی مربوط به شهرهای جدید و زمین مورد نیاز برای ساخت ۴۵ هزار واحد مسکونی مربوط به شرکت بازآفرینی شهری ایران است.در طرح اقدام ملی مسکن همچنین پروژه هایی به صورت خودمالکی با اختصاص تسهیلات ساخت مسکن در قالب این طرح و واگذاری تسهیلات به متقاضیانی که دارای زمین هستند نیز در دستور کار قرار دارد.

لباسکار صنعتی کسا