۱۷ مهر ۱۴۰۰ | 18:14
کد خبر : 64664

سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران مطرح کرد:

توسعه؛ محور کار شرکت ملی مس ایران در سال ۱۴۰۰ است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بر این باور است که با توجه به ارتقای جایگاه فلز مس در برنامه‌ریزی‌های آتی جهانی و افزایش سهم آن در صنایع، باید با یک رویکرد توسعه‌گرایانه و برنامه‌ریزی دقیق، ضمن بهبود آموزش‌ها در همه سطوح و برخورداری از دانش روز، از غافله جهانی عقب نماند.

به گزارش برداشت روز، به نقل از معدن‌نامه، سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی مس ایران عنوان کرد: استراتژی داخلی شرکت ملی مس براساس شرایط اقتصاد بین الملل شکل می‌گیرد، اکنون تقاضای بازار برای مس ۲۴ میلیون تن است و با توجه به اتفاقات اخیر که رشد کامودیتی‌ها را رقم زده پیش‌بینی می‌شود طی سه تا چهار سال آینده میزان تقاضا از میزان تولید بسیار بیشتر شود بنابراین سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند منطقی و اقتصادی باشد. از آنجایی که فرصت تا آن زمان کوتاه است، ایران باید بتواند بخشی از این افزایش تقاضا را پوشش دهد و اگر دیر بجنبیم رقبا جایگزین ما خواهند شد و گوی سبقت را از ما خواهند ربود. افزایش تقاضایی که اتفاق خواهد افتاد به دو دلیل عمده است. نخست، سرمایه‌گذاری بین‌المللی در زیرساخت‌ها است و همچنین در ۱۰ سال آینده دست‌کم ۳۰ درصد خودروهای جهان برقی خواهند شد که مصرف مس تاثیر بسزایی خواهد داشت.

طرح های توسعه در شرکت ملی مس ایران

سعدمحمدی تاکید کرد: جریان توسعه در صنعت مس ایران متناسب با تغییر و تحولات در حوزه انرژی و افزایش سهم فلز استراتژیک مس در انرژی و صنایع پاک دنیا است. تا ۳۰ سال آینده میزان ارزش هزینه‌های ناشی از انرژی در دنیا تغییر خواهد کرد، هم‌اکنون ۳۹ درصد انرژی امروز از نفت تأمین می‌شود و تا سال ۲۰۵۰ به ۱۳ درصد کاهش خواهد یافت؛ همچنین میزان انرژی الکتریسیته که ۱۹ درصد انرژی دنیا در حال حاضر از آن تامین می‌شود سهم آن در سال ۲۰۵۰ به ۴۹ درصد خواهد رسید. بدون شک در جریان این تغییر و تحولات مربوط به انرژی، مس به دلیل خواص ذاتی و بدون رقیب آن نقش ویژه‌ای بازی می‌کند. ما هم بر آن هستیم تا با افزایش تولید بخشی از این تقاضا در بازار جهانی را به خود اختصاص دهیم.

وی در خصوص برنامه‌ریزی برای افزایش تولید کنسانتره در این شرکت تشریح کرد: تکنیک‌های مورد استفاده در کشورمان، مس ایران را در رده مس های خوب و با کیفیت جهان قرار داده و به همین دلیل، عمده سرمایه گذاری های ما در کشور به سمت تولید کنسانتره خواهد بود. امسال افتتاح سه کارخانه شامل واحد ۱۰۰ هزار تنی کنسانتره درآلو، ۱۵۰ هزار تنی دره زا و همچنین کارخانه تولید فلوتاسیون از سرباره های ذوب را داریم. همچنین احداث کارخانه ۲۰۰ هزار تنی سرچشمه، فاز ۲ میدوک به ظرفیت ۱۵۰ هزار تن، فلوتاسیون سرباره های ذوب خاتون آباد، فاز ۳ سونگون به ظرفیت ۱۵۰ هزار تن و برنامه ریزی برای فاز ۴ کنسانتره سازی سونگون، از جمله دیگر پروژه های شرکت ملی مس ایران است. در مجموع برای دست یافتن به این استراتژی ۲۹ طرح تعریف شده که تحقق آنها نیازمند دو میلیارد و ۴۸۰ میلیون یورو و ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است. در این پیوند سعی داریم تا از پول های کم هزینه از جمله افزایش سرمایه ۱۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از سود انباشته شرکت استفاده کنیم که قطعا سود سرشاری برای شرکت ملی مس و سهامداران به دنبال خواهد داشت. این در حالی است که با یک تغییر تکنیکی فنی، کوره سرچشمه به سیستم فلش تغییر یافته و ۲۸۰ هزار تن مس کاتدی تولید می کند، همچنین در خاتون آباد با همین سیستم ۱۲۰ هزار تن مس کاتدی تولید می شود که البته ظرفیت واقعی آن ۱۵۰ هزار تن است. در سونگون، اما به دلیل مسائل زیست محیطی از روش «حمام های ذوب یاSKS که مبدع آن چینی ها هستند استفاده می شود تا از نظر فنی آلودگی ها را کاهش و راندمان کار را افزایش دهیم. ما باید برای کارخانجات کنسانتره و ذوب به تامین مواد اولیه بپردازیم و باید خوراک آنها را در معادن شکل دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تاکید کرد: طرح‌های شرکت ملی صنایع مس ایران در مسیری کاملاً شفاف و مشخص و خوبی ریل گذاری شده است.

شرکت مس جزو ۱۰ شرکت برتر دنیا قرار خواهد گرفت

سعدمحمدی گفت: ظرف ۴ سال آینده ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت مس کاتدی کشور افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه معادن جدید و احداث کارخانجات تغلیظ تولید کنسانتره از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزارتن به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

سعدمحمدی با اعلام اینکه درآمد شرکت مس با بهره برداری از طرح‌های توسعه از ۲ میلیارد دلار به ۴/۵ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت، بیان کرد: به این ترتیب شرکت مس جزو ۱۰ شرکت برتر دنیا قرار خواهد گرفت.

سعدمحمدی ضمن اشاره به رقم ذخیره جدید اکتشاف شد ۱/۵ میلیارد تنی در ۲ سال گذشته، اظهار داشت: خوشبختانه به لحاظ ذخایر جهانی در رتبه هفتم قرار گرفتیم.

مدیرعامل شرکت مس ضمن ابراز امیدواری از روش های جدید اتخاذ شده در زمینه ذوب مس تصریح کرد: با تغییر تکنولوژی و با استفاده از روش ها و تکنیک های به روز دنیا در زمینه ذوب مس، سودآوری و بهره وری بیشتری را شاهد خواهیم بود.

سعدمحمدی همچنین با اشاره به تهیه ۱۵ دستگاه جدید حفاری و ماشین آلات و تجهیزات مهم این امر را گام موثری در امراکتشافات و استخراج دانست و بیان کرد: به دنبال آن هستیم تا بتوانیم وظیفه ای را که بر عهده گرفتیم به نحو احسن انجام دهیم.

وی این امر را افتخار بزرگی برای کشور ایران دانست و افزود: با توجه به کیفیت عیار مس ایران، شرایطی فراهم شده است که بتوانیم برای کشور ارزآوری و اشتغال‌زایی داشته باشیم.

 

لزوم کاهش هزینه های تولید

سعدمحمدی تاکید کرد: معادن مان در حال حرکت به سمت عمق است و با شیوه های سنتی موجود هزینه هایمان افزایش خواهد یافت. در صورتی که از الگوهای بین المللی استخراج استفاده کنیم، هزینه ها کاهش خواهد یافت. برای افزایش تناژ تولید نیز نیازمند تجهیزات جدید هستیم و باید بتوانیم تغییر رفتاری به لحاظ نوع تجهیزات داشته باشیم. در حالی که تراک‌های موجود در ایران ۱۳۶ تنی است، امروز در معادن جهان از تراک های ۵۵۰ تنی استفاده می‌شود و به همین دلیل تعداد لاستیک بیشتر، تعداد رانندگان بیشتر، ترافیک بیشتر در معدن داریم و ما نیازمند شاول های بزرگتر هستیم. باید به مرور شرایط طراحی و تکنیک هایمان را تغییر دهیم تا از این طریق در سیستم ها تحول ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: به منظور نیل به استراتژی های جدید، نیازمند آموزش های نوین و تکنیک های جدید هستیم تا بتوانیم افزایش ظرفیت و تولیدمان را از نظر عملی محقق کنیم و برای ارتقای کار و بهبود عملکرد و بهره وری، برنامه هایی برای ماشین آلات، نیروی انسانی و غیره داشته باشیم. آموزش هایی که باید در همه سطوح طراحی شده و بتوانیم هر روز خود را با آخرین تغییرات و فناوری روز جهان تطبیق دهیم.

سعدمحمدی به تدوین برنامه جامع مس اشاره کرد و گفت: برنامه جامع تهیه و تدوین شده که بر مبنای آن تا سال ۱۴۱۰ به ظرفیت کامل در بخش مس خواهیم رسید، این برنامه اکنون به منظور نقد، تحلیل و ارزیابی در اختیار پیشکسوتان صنعت مس قرار داده شده است و در مجموع، استراتژی ما بر اساس یک تفکر بین المللی و اقتصاد بازار شکل داده شده تا به جایگاه بالاتری در عرصه جهانی دست یابیم.

مدیر عامل شرکت ملی مس ایران خاطر نشان شد: با هدف ورود به صنایع هایتک و استفاده از ظرفیت‌های این فضا، با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک مرکز نوآوری در رفسنجان شکل داده ایم تا نخبگان را برای صنایع هایتک و صنایع نانو شناسایی کنیم و بتوانیم تکنیک های جدید فنی استفاده از کیفیت برتر مس تولیدی کشور را تعریف و برای آن سرمایه گذاری کنیم. هرچند در صنایع پایین دستی مس همچون مفتول و سیم و کابل سرمایه گذاری شده اما همچنان نیازمند سرمایه گذاری هستیم تا بتوانیم حرف های جدید در این زمینه داشته باشیم. این مسیر است که تنها با حضور نیروی انسانی شایسته، با ذکاوت و عاشق کار به پیش خواهد رفت. همچنین باید ارتباطات جهانی مان را قویتر کرده و سیستم های آنلاین فروش در جهان را شکل دهیم. جهان امروز جهان رقابت و اطلاعات است و باید خود را با نگاه ها و تغییرات جهانی تطبیق دهیم تا در نهایت بتوانیم سهم بیشتری در اقتصاد کشور و تولید ناخالص ملی داشته باشیم.

عملکرد شرکت در سالی که گذشت؛

مدیرعامل شرکت ملی مس عملکرد این شرکت را در سال ۹۹ مثبت ارزیابی کرد و گفت: این شرکت توانست در سال گذشته عملکرد مثبتی در بخش‌های مختلف به ثبت برساند.

سعدمحمدی اظهار داشت: این شرکت در سال ۹۹ برای شناخت پتانسیل جدید ۱۰۱ هزار متر مربع حفاری عمیق انجام داده است که حاصل آن یک میلیارد تن ذخایر جدید با عیار نیم درصد بود. با این اکتشاف، ذخایر شرکت ملی مس در سال ۹۹ از ۸ میلیارد تن عبور کرد.

وی با اشاره به ارزش برجای ذخیره اکتشاف شده عنوان کرد: با این اکتشاف، ۳۵ هزار میلیارد تومان به دارایی شرکت مس اضافه شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مس ادامه داد: ذخایر مس خالص ما در دنیا ۳۶.۵ میلیون تن بود و که ۷.۵ میلیون تن به ذخایر اضافه شد و امروز ذخایر ما به ۴۰ میلیون تن مس خالص رسیده است که امیدوارم در سال ۱۴۰۰ رتبه ایران در دنیا از جایگاه هفتم به ششم ارتقاء پیدا کند.

سعدمحمدی با اشاره به رکوردهای ثبت شده در سال ۹۹ گفت: تولید کاتد در سال ۹۹ با رشد ۱۲ درصدی از ۲۰۸ هزار و ۳۰۰ تن عبور کرد. آند نیز با تولید ۳۵۵ هزار و ۶۱۱ تن، ۱۶.۸ درصد رشد را به ارمغان آورد.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کنسانتره تولید شد. این در حالی است که در سال ۹۸ این میزان یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن بود. همچنین میزان تولید لجن آندی با ۵ درصد رشد به ۷۹۷ تن رسید.

مدیرعامل شرکت ملی مس همچنین از ۱۸۴ میلیون تن عملیات معدنی در شرکت ملی مس خبر داد.

سعدمحمدی از فروش ۹۴۰ میلیارد تومان محصول شرکت مس در سال ۹۹ خبر داد و گفت: شرکت ملی مس موفق شد یک رشد ۹۰ درصدی در فروش را به ثبت برساند.

وی افزود: در سال ۹۹ شرکت ملی مس موفق شد ۲۷۲ هزار و ۴۰۰ تن کاتد به فروش برساند این در صورتی است که در سال ۹۸ این میزان ۲۴۸ هزار تن بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی مس اظهار کرد: این شرکت در سال ۹۹، ۲۰۲ هزار تن مس در بورس عرضه کرد که از این میزان ۱۵۰ هزار تن به فروش رسید. شرکت ملی مس با این میزان عرضه باعث شد تا فضای بازار کنترل شده و قیمت‌ها افزایش پیدا نکند.

سعدمحمدی محور کار شرکت ملی مس در سال ۱۴۰۰ را توسعه عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت ملی مس با بیان اینکه ظرفیت فعلی کارخانه کنسانتره این شرکت یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن است، عنوان کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته در چهار سال آینده تولید کنسانتره به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید.

سعدمحمدی از جمله طرح‌های موجود برای افزایش کنسانتره را شامل طرح فاز ۳ سنگون، فاز ۳ سرچشمه، کارخانه خاتون آباد و غیره عنوان کرد و گفت: امیدوارم با افتتاح این طرح‌ها در چهار سال آینده ایران جزو ۱۰ کشور اول دنیا در تولید مس باشد.

وی با بیان اینکه شرکت مس یک شرکت موفق بورسی است، بیان داشت: شرکت ملی مس در سال ۹۸ سومین شرکت بورسی بوده است این در حالی است که در سال ۹۹ به دومین شرکت بورسی ارتقاء پیدا کرد. امیدوارم در سال ۱۴۰۰ با راه‌اندازی سه کارخانه به رتبه اول دست پیدا کند. همچنین میزان بازدهی این شرکت در سال ۹۹، ۲۸۲ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی مس ابراز امیدواری کرد که سرمایه‌گذاری در بخش معدن، خرید تجهیزات جدید، دستگاه حفاری، استفاده از نرم‌افزار بروز اکتشاف معدنی در استان‌های جدید مانند آذربایجان غربی، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و اردبیل شرایط گستره مس افزایش پیدا کند.

سعدمحمدی از موفقیت شرکت ملی مس در بحث ورزشی خبر داد و بیان داشت: این شرکت در رشته‌های فوتبال، والیبال، کاراته، تیراندازی و تکواندو جایگاه بالایی کسب کرده است.

وی همچنین موفقیت این شرکت در بخش مسئولیت‌های اجتماعی خبر داد و گفت: از جمله فعالیت‌های این شرکت در بخش مسئولیت‌های اجتماعی می‌توان به کمک ۷۰ میلیارد تومانی در بحث کرونا، ساخت بیمارستان ۵۰ تختخوابی در رفسنجان، ساخت بیمارستان ۴۰ تختخوابی در شهر بابک، ارسال اردوهای جهادی با ۱۲ هزار نفر به نقاط محروم، ارسال بسته‌های معیشتی به نقاط محروم در ایام عید، بهره‌برداری از ۶۶ چمن مصنوعی در روستاها، ایجاد جاده‌های روستایی و امکانات ورزشی و غیره اشاره کرد. همچنین در بحث اقتصاد مقاومتی فعالیت‌هایی در بخش دامداری، کارآفرینی، پرورش ماهی، احداث مزرعه گل، کمک آموزشی و تاسیس مرکز نوآوری اشاره کرد.

لباسکار صنعتی کسا