۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | 20:24
کد خبر : 61628

با عقد قرارداد در بخش نفت، گاز و انرژی های نو

توتال چتر ۲۷ میلیارددلاری در عراق باز کرد

عراق و توتال انرجایزر قرارداد به ارزش 27 میلیارددلار برای همکاری در زخش های انرژی خورشیدی، نفت و گاز امضا کردند.

به گزارش برداشت روز، عراق و توتال انرجایز قرارداد ۲۷ میلیارد دلاری همکاری در بخش انرژی خورشیدی، نفت و گاز امضا کردند. در مراسم امضای این قرارداد پاتریک پویانه، مدیرعامل توتال انرجایز (TotalEnergies) و احسان عبدالجبار اسماعیل، وزیر نفت عراق حضور داشتند.
عبد الجبار با اعلام این که این قرارداد «بزرگترین سرمایه‌گذاری یک شرکت غربی در عراق» است گفت: اجرای طرح‌های این قرارداد «چالش پیش‌رو» است.
پاتریک پویانه نیز گفت: این شرکت با سرمایه گذاری اولیه ۱۰ میلیارد دلار شروع به کار می کند و کار مهندسی بلافاصله آغاز می شود. برنامه این است که تیم ها را در عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ بسیج کنیم.
احسان عبدالجبار ، وزیر نفت عراق گفت توضیح داد: مرحله اول شروع قرارداد شامل سرمایه گذاری ۳ میلیارد دلاری گروه فرانسوی در پروژه تزریق آب دریا به میادین نفتی به منظور افزایش بازیابی نفت خام است.همچنین ۲ میلیارد دلار برای ساخت یک کارخانه فرآوری گاز تولید شده در میادین جنوبی غرب قرنه ۲ ، مجنون ، آرتاوی ، طوبا و لوهیس اختصاص داده می شود.
وی افزود: انتظار می رود روزانه ۳۰۰ میلیون فوت مکعب گاز (mcf/d) تولید شود و پس از مرحله دوم توسعه به دو برابر برسد.
وزیر نفت عراق تاکید کرد: گاز تولید شده از پروژه توتال در جنوب به عراق کمک می کند تا واردات گاز خود از ایران را کاهش دهد ، در حالی که گاز تولید داخل نیز ارزان تر از گاز ایران است.
عراق در حال حاضر یک سوم گاز و الکتریسیته مورد نیاز خود را از ایران تامین می‌کند و شش میلیارد دلار نیز از این بابت به همسایه شرقی خود بدهکار است.
به گفته جبار، هزینه گاز وارد شده از ایران حدود ۸ دلار به ازای هر میلیون بی تیو است و گازی که از پروژه توتال تولید می شود ۱.۵۰ دلار به ازای هر میلیون بی تیو ارزان تر است.
دو پروژه دیگر مشمول قرارداد نیز یکی نیروگاه خورشیدی است و یکی برای افزایش تولید نفت از میدان نفتی آرتاوی.
گفته میشود مجموع تولید از میدان نفتی آرتاوی از ۸۵۰۰۰ بشکه به به ۲۱۰۰۰۰بشکه در روز افزایش پیدا کند.
عراق ذخایر نفت و گاز فراوانی دارد و دومین کشور صادرکننده نفت در اوپک است. توتال نیز یکی از پنج شرکت اصلی فعال در بخش نفت و گاز در سطح جهان است. این شرکت در نظر دارد ۲۰ درصد از سرمایه‌گذاری‌های خود در سال ۲۰۲۱ را به توسعه صنعت برق و انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص دهد. این شرکت نام خود را به توتال انرجایز تغییر داده است.

لباسکار صنعتی کسا