۰۵ شهریور ۱۴۰۰ | 19:43
کد خبر : 60594

دکترمیراحمدی رئیس هیات مدیره گروه صنایع غذایی انسی عنوان کرد:

با نوسانات قیمت ارز هیچ جهش تولیدی صورت نمی گیرد

اخبارصنعت -با افزایش قیمت هایی که در یکسال گذشته در مواد اولیه مثل کارتن وسلفون بوجود آمده موجب شده تولید کننده علاوه بر مشکلات قانونی که در بخش بانک وبیمه و مالیات و...وجود داشت روز به روز ضعیف ترگردد.

به گزارش برداشت روز، سید یاسر میراحمدی، مدیرعامل شرکت صنایع غذایی انسی ماکارون با حضور در نشستی خبری ابتدا به سابقه تاسیس انسی ماکارون اشاره کرد و گفت: این شرکت در سال ۱۳۵۱ تاسیس شد و اولین تولیدکننده اسپاگتی در ایران بود..
وی ادامه داد: انسی ماکارونی همطراز با شرکت های خارجی و به مرور زمان فرآیند تولید را از شکل سنتی و صنعتی تبدیل کرد و هم اکنون به غیر از اسپاگتی حدود ۱۵۰ محصول دیگر تولید می کند.
میراحمدی به اشتغالزایی توسط انسی ماکارون نیز اشاره کرد و گفت: ما برای ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و برای ۱۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی کرده ایم.
وی از سرانه مصرف شش کیلویی ماکارانی برای هر ایرانی خبر داد و گفت: ما اختلاف زیادی با سرانه مصرف در جهان داریم. در کشورهای توسعه یافته سرانه مصرف ماکارونی ۲۵ کیلوگرم است که پنج برابربیشتر از سرانه ایران است. میزان تولید کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است اما در حال حاضر فقط ۷۵۰ هزار تن تولید می شود.
مدیرعامل شرکت صنایع غذایی انسی ماکارون از صادرات محصولات انسی به ۵۰ کشور خبر داد و خاطر نشان کرد: صادرات محصول به سهولت رخ نمی دهد و مشقات زیادی برای تولید کننده دارد. صادرات در کشور بسیار سخت بوده و موانع زیادی برای آن وجود دارد.

میراحمدی خاطر نشان کرد: شرکت های خارجی به دلیل تحریم بانکی ایران در انتقال ارز به تولیدکننده ایرانی با مشکلات فراوانی مواجه هستند که تمامی آنها سد بزرگی برای صادرکننده ایجاد می کند.
وی در ادامه افزود:گندم یارانه را دولت با نرخ ۲۷۰۰ تومان به تولیدکنندگان می دهد، اما در حال حاضر گندم به اندازه ظرفیت تولید در اختیار تولیدکننده ها قرار نمی گیرد، به همین دلیل بسیاری از تولیدکننده ها گندم را با نرخ آزاد ۵ هزار تومان می خرند و قیمت تمام شده بالا رفته است.
وی با اشاره به هزینه تولید در ایران به دلیل افزیش قیمت مواد بسته بندی، حمل و نقل و نیروی انسانی بالا رفته است، اما قیمتی که سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان سال ۹۹ تعیین شده تا کنون تغییری نکرده است، به همین دلیل تولید صرفه اقتصادی چندانی ندارد و باعث شده که سهم ایران از بازار جهانی ماکارونی به ۷ دهم درصد برسد این در حالی است که سهم ترکیه از این بازار حدود ۱۰ درصد است.
میراحمدی با بیان اینکه گندمی که به تولیدکننده های ماکارونی داده می شود ویژه تولید ماکارونی نیست، اظهار کرد: گندمی که در حال حاضر به تولیدکننده ها داده می شود ویژه تولید نان است، به همین دلیل برای تولید ماکارونی کیفیت پایینی دارد. به عبارت دیگر برای تولید آرد ویژه ماکارونی هر کیلو گندم تنها ۳۰ درصد از آن آرد را تامین می کند، اما درباره آردهای معمولی اینگونه نیست.
وی با اشاره به اینکه مشکلاتی که در شرایط کنونی برای تولید و تامین سرمایه در گردش وجود دارد باعث شده که تولیدکننده های ماکارونی بخشی از بازارهای صادراتی خود را از دست بدهند، گفت: در شرایط کنونی در ایران ۲۲ ارگان دولتی و خصوصی برای صادرات محصولات تصمیم می گیرند، این در حالی است که در دنیا تنها یک ارگان برای قوانین و مقررات صادرات تصمیم گیری می کند، به همین دلیل در ایران صدور مصوبات و دستورالمل های بخشی صادرات کالا را تحت تاثیر قرار داده است.

او با اشاره به اینکه در ایران قبلا گندم درون که مخصوص تولید ماکارونی است کشت می شد، گفت: قبلا در استان های خوزستان و فارس گشت گندم درون انجام می شد که در شرایط کنونی این زمین ها به کشت برنج اختصاص پیدا کرده اند، به همین دلیل آرد ویژه ای ماکارونی باید از طریق واردات تامین شود.
میراحمدی با تاکید بر اینکه تامین آرد با کیفیت کمک می کند تا شرکت ها بتوانند ارزآوری بیشتری از طریق صادرات ماکارونی و
داشته باشند، گفت: به طور قطع اختصاص سهمیه گندم وارداتی برای توسعه صادرات می تواند یک راه حل موثر باشد
وی درخاتمه به بخشنامه های خلق الساعه که موجب بیشتر شدن مشکلات تولیدکنندگان شده است یاد کرد واظهارداشت:تا زمانی که نوسانات ارزی و بالا وپایین شدن قیمتها را داریم مشکلی حل نخواهد شد و نیاز امروز تولید کنندگان تثبیت قیمتها و قوانین مرتبط با حوزه های محصولات غذایی است.

 

زینب بهادیوند چگینی

لباسکار صنعتی کسا