۰۵ شهریور ۱۴۰۰ | 19:28
کد خبر : 60570

رییس مرکز ملی فرش ایران:

ارسال دارهای قالی به مناطق محروم کشور در راستای کارآفرینی زیر سایه مسئولیت اجتماعی

رییس مرکز ملی فرش ایران بی توجهی اداره اصلاح نژاد وزارت جهاد کشاورزی درخصوص پشم گوسفندان را آژیر خطری برای صنعت فرش ایران بر شمرد و گفت: : مرکز ملی فرش پروژه مسئولیت اجتماعی را در دستور کار خود قرارداده است که مربوط به ارسال دارهای قالی به مناطق محروم می شود که در جهت کارآفرینی موثر ،صورت می گیرد.

به گزارش برداشت روز، فرح‌ناز رافع رییس مرکز ملی فرش ایران به معضلات پیش روی تولید فرش پرداخت و گفت: در ابتدای امر با معضلاتی در زنجیره تامین مواد اولیه مواجه هستیم، بیش از ۱۹۱ هزار نفر در حوزه صنایع جانبی فرش مشغول فعالیت هستند و بیش از ۳۰ رشته در این حوزه وجود دارد در این بین در حوزه تامین مواد اولیه با دو مشکل اساسی روبرو هستیم که در حوزه تامین پشم – ابریشم و نیز رنگ خلاصه می شود.

وی یادآور شد: طبق آمار رسمی تعداد گوسفندان برابر با ۴۵ میلیون راس درکشور است، پشم این تعداد گوسفند سالانه برابر با ۴۰ تا ۵۰ هزار تن است، در گذشته ۳۰درصد این پشم ها رنگی و سیاه بوده به این معنا که ۷۰درصد آن به کار حوزه نخ ریسی و رنگرزی می آمد این در حالی است که این آمار امروزه به ۵۰درصد تقلیل یافته است.

به گفته رییس مرکز ملی فرش ایران، در وزارت جهاد کشاورزی اداره اصلاح نژاد وجود دارد که همه تلاش خود را متوجه اصلاح گوشت گوسفندان کرده است و اهمیتی به پشم گوسفندان قائل نشده است.اگر به سادگی از کنار این مهم بگذریم این رقم کاهش قابل توجهی می یاید و این امر آژیر خطری برای صنعت فرش ایران خواهد بود.

وی با اعلام اینکه ۸ تا ۱۲ هزار تن پشم مصرفی حوزه فرش است ابراز داشت: متاسفانه اصلاح نژاد روی پشم گوسفندان صورت نگرفته و در کنار این امر مطالبه گری خوبی نیز نشده است. در صورت تداوم بی توجهی به این مهم زنجیره ابتدایی تولید فرش از بین می رود و دیگر مسیر تولید تداوم نمی یابد ، درست شبیه اتفاقی که برای ابریشم در کشور افتاد.

رافع تاکید کرد: امروز مشکلات اساسی در مسیر تولید فرش وجود دارد که مرتفع شدن آن مستلزم تقویت ستاد راهبری فرش است تا با ایجاد هم افزایی میان بخش های مختلف زنجیره تولید فرش را استحکام ببخشد. در ستاد راهبری فرش تعداد پنج کمیسیون تخصصی ایجاد شده و امید است این ستاد در دولت سیزدهم به برنامه هفتم توسعه ورود پیدا کند و صدای رسای جامعه فرش شود.

رییس مرکز ملی فرش ایران بر ضرورت اجرای پروژه های مشترک بین مرکز ملی فرش و وزارت جهادکشاورزی تاکید و گفت: در سال ۹۸ تفاهم نامه ای مبنی بر اینکه قبل از ذبح دام پشم آن چیده شود تا پشم با کیفیت باشد اما متاسفانه این مهم محقق نشد.هم اکنون کارخانه ابریشم در لنگرود وجود دارد که زیر ظرفیت درحال فعالیت است. در جهان در حوزه فرش هنر و ابریشم حرف برای گفتن داریم این درحالی است که پیله های ابریشم از چین وارد می شود.

وی تاکید کرد: ما امروز جلوی صادرات پشم را گرفته ایم اما متاسفانه پشم قاچاق می شود و اگر این شرایط تداوم یابد مجبور هستیم نخ از سایر کشورها وارد کنیم که این امر کیفیت فرش ایرانی را تحت تاثیر قرار می دهد.

رافع اظهار داشت: با وجود مزیت های نسبی فرش دستباف نیازی به واردات مواد اولیه وجود ندارد اما متاسفانه بی توجهی به تقویت عمق تولید این صنعت به خصوص در تقویت زیرساخت های مواد اولیه از تولید نخ تا رنگرزی و … گرفته تا ایجاد کارگاه های آموزشی منجر به واردات برخی از مواد اولیه در این حوزه شده است برای مثال فرش ایرانی به دلیل بهره بردن از رنگ های طبیعی در دنیا زبان زد بود اما متاسفانه امروزه برخی از رنگدانه ها را وارد می کنیم چراکه این حوزه تقویت نشد.

وی در ادامه به مزیت های نسبی و اقتصادی فرش ایرانی اشاره کرد و گفت: فرش بافان در روستاهایی که آب کافی برای کشاورزی و دامداری ندارند می توانند با دریافت تسهیلات به این صنعت بپیوندند، البته اکنون این امر رخ داده است اما به دلیل پایین بودن تسهیلات و اعتبارات کافی این مهم آنطور که باید محقق نشده است.

وی از انعقاد تفاهم نامه سه جانبه بین مرکز ملی فرش ، سازمان برنامه و بودجه و سازمان تامین اجتماعی خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه، در کنار تداوم بیمه قالیبافان، ۳۰ هزار نفر دیگر به دریافت کنندگان تسهیلات بیمه ای افزوده می شود.

رافع در همین باره تصریح کرد: از سال ۸۸ تا زمانی که به این مرکز وارد شدم روند دریافت کنندگان تسهیلات بیمه ای کاهشی بود به طوری که بیش از ۶۰۰ هزار نفر بیمه شده بودند که این رقم به ۲۶۰ هزار نفر کاهش یافته بود. طی سال های اخیر تفاهم نامه ای بین این مرکز و سازمان تامین اجتماعی منعقد شد بر اساس همین در این مدت کوتاه بیش از ۶۰ هزارنفر بیمه شدند.در حوزه بیمه عشایر و روستایی مجوز بیمه برای ۴۶۰ هزار نفر اخذ شده است که برای ۲۶۰ هزار نفر بیمه نامه ها صادر شده است.

به گفته رییس مرکز ملی فرش ایران ، فرش دستباف ایران نیازمند توجه ویژه ای است هم اکنون مسیر برای زنده نگاه داشتن فرش ایرانی در حال هموار شدن است اما مسیر برای احیای فرش ایرانی و ایجادزیرساخت های آن طولانی است.

وی افزود: به تازگی و برای نخستین بار نشان جغرافیایی فرش دستباف ایران، در سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) به ثبت رسیده است. در این صورت دیگر سایر کشورها نمی‌توانند نقشه و طرح فرش‌های دستباف ایرانی را به نام خود استفاده کرده و عرضه کنند.

رافع مشارکت بخش خصوصی در کنار بخش دولتی و تشکیل کارگروه های فرش مفید ارزیابی کرد و درباره برگزاری نمایشگاه گفت: در این زمینه اقدام شد و آمادگی لازم برای برگزاری آن را داشتیم به طوی که شعار آن تحت عنوان «یک گره تا همدلی برای صلح در جهان بی قرار» انتخاب شد، بیش از ۴۰۰ برند و تولید کننده ثبت نام کردند اما ستاد مقابله با کرونا برگزاری همه نمایشگاه ها را کنسل کرد. در صورت اخد مجوز ستاد، این مرکز آمادگی برگزاری نمایشگاه را دارد.

وی از راه اندازی همزمان ۵۰ پروژه کارآفرینی در مناطق محروم از طریق ویدئو کنفرانس خبر داد و افزود: پروژه دیگر مسئولیت اجتماعی است که مربوط به ارسال دارهای قالی به مناطق محروم می شود که در جهت کارآفرینی موثر صورت می گیرد.در پروژه مسئولیت پذیری اجتماعی چندین شاخص وجود که شامل حاکمیت های شرکتی و خصوصی و رفاهیات برای منابع انسانی، است.

رییس مرکز ملی فرش ایران به استفاده از توان و ظرفیت های بخش خصوصی برای پیشبرد امور مهم در حوزه صنعت فرش پرداخت و بیان داشت: مشارکت و هم افزایی بخش خصوصی در این زمینه حائز اهمیت است.

وی ابراز داشت: امروزه پروژه ای در مرکز ملی فرش در حوزه مسئولیت های اجتماعی تعریف شده و در این راستا تفاهم نامه های در وزارتخانه به امضا رسیده، امید است در آینده تمامی بنگاه های اقتصادی بزرگ فعالیت های خود را بر پایه مسئولیت های اجتماعی در شاخص های مختلف پیش ببرند.

رافع تاکید کرد: مشکل اساسی امروز جامعه ما اقتصاد و مشکلات معیشتی است و بر همین اساس لازم است بنگاه های اقتصادی بزرگ در پروژه مسئولیت پذیری اجتماعی در همایش جایزه مسئولیت اجتماعی مرکز فرش ایران شرکت کنند، این مرکز از حضور و مشارکت شرکت ها و برند آنان حمایت می کند.

در این پروژه تهیه تعداد قابل ملاحظه ای دار قالی با مشارکت برندها و شرکتهای بزرگ، هدفگذاری شده است ، برندها در اکو سیستم دیجیتال مرکز فرش ایرانی تا ۳ سال ثبت می شوند و عنوان حامیان کارآفرینی در حوزه فرش باقی خواهند ماند و نیز در کتاب حامیان این مرکز چاپ خواهد شد .

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌