۱۶ تیر ۱۴۰۰ | 19:56
کد خبر : 55706

گزارشی از عملیات ساخت و نصب دودکش کائوپرهای کوره بلند ذوب آهن در سیمای اصفهان

ثبت رکورد در نصب ۴۰۰ تن سازه فلزی و نسوز در ارتفاع ۷۰ متری

حامد محمدی سرپرست برنامه ریزی و پایش تعمیرات مدیریت مهندسی نت دوم تیرماه با حضور در گفتگوی ویژه خبری شبکه اصفهان در خصوص عملیات طراحی، ساخت و نصب سازه فلزی و نیز عملیات نسوزچینی دودکش کائوپرهای کوره بلند شماره۲ گزارشی ارائه داد .

به گزارش برداشت روز، وی با اشاره به عدم امکان توقف کوره بلندها در عمرکاری حدود چهار دهه برای دودکش مذکور گفت: بلافاصله پس از وقوع حادثه و تنها ظرف مدت سه شبانه روز با تلاش بی وقفه همکاران واحد تعمیرات نسبت به جمع آوری کلیه ضایعات فلزی و نسوز اقدام و در سریع ترین زمان ممکن شرایط محیطی به شرایط عادی درآمد. بلافاصله پس از آن و با توجه به عدم وجود نقشه های ساخت ، انجام محاسبات و عملیات طراحی لازم جهت تهیه بیش از ۲۲۰ شیت نقشه در دستور کار فوری قرار گرفت و طی چهار شبانه روز اولین نقشه های طراحی جهت ساخت به کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری ارسال شد.
محمدی در خصوص اهمیت و عظمت اجرای این فعالیت افزود: قطر هفت متری درقسمت ابتدا و چهارمتری در انتهای دودکش و ارتفاع ۷۰ متری آن را می توان با یک ساختمان ۲۵ طبقه قیاس نمود. به علاوه جهت ساخت، بارگیری و انتقال قطعات دودکش در کارگاههای ساخت مهندسی نت و بخاطر بزرگی قطعه ازچهارمکانیزم جرثقیل بطور همزمان استفاده شده است.
سرپرست برنامه ریزی و پایش تعمیرات ذوب آهن،افزود: عملیات باربندی و نصب سازه فلزی مذکور در نیمه دوم سال ۹۹ و طی حدود ۴ ماه اجرایی شد. طبیعتا شرایط جوی درنیمه دوم سال و فصل زمستان مانند سرمای هوا، رطوبت بالا، وزش شدید باد و بارش و … مخاطرات فراوانی را در روند اجرای کار ایجاد می کرد، اما با استفاده از تجارب موفق قبلی و برنامه ریزی های دقیق شاهد ثبت رکوردی بی نظیر در نصب بیش از ۴۰۰ تن سازه فلزی و نسوز بودیم. به علاوه برای کلیه مراحل جوشکاری به صورت صد درصد تست غیر مخرب انجام و کلیه استانداردهای لازم جهت اجرای کار با همکاری مدیریت های بخش کوره بلند و نسوز، به صورت کامل اجرایی شد.
محمدی با اشاره به توانمندی های داخلی مدیریت برنامه ریزی و نظارت بر نگهداری وتعمیرات و کارگاههای ساخت افزود: نکته حائز اهمیت در ساختار جدید مدیریت مهندسی نت این است که با توجه به ترکیب معاونت های ساخت، تعمیرات و بازرسی فنی، هماهنگی لازم جهت افزایش راندمان فعالیتی نگهداری و تعمیرات به بهترین نحوممکن انجام می گیرد، به نحوی که در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۷۰۰مورد تعمیرات جاری، ۹۰ مورد تعمیرات اساسی و ۵۰ مورد پروژه کلان در سطح حوزه بهره برداری در ذوب آهن اصفهان و توسط این مجموعه انجام شده است.
وی با اشاره به تجربه موفق در عملیات نصب اسکلت فلزی و نسوز چینی دودکش کائوپرها، اظهار داشت: این توانمندی در پرسنل ذوب آهن اصفهان جهت اجرای پروژه های مشابه شامل طراحی، ساخت و نصب در داخل شرکت همچون گذشته و همچنین برای سایر واحدهای تولیدی در سطح کشورکسب گردیده است.
سرپرست برنامه ریزی و پایش تعمیرات درپاسخ به سوال مجری برنامه درخصوص اجرای تعمیرات اساسی مهم خردادماه سال جاری در ذوب آهن اصفهان گفت: اجرای عملیات تعمیرات اساسی سیستم انتقال مواد کوره بلند شماره ۲ همزمان با تعمیرات تعویض لوله های اکران دیگ کنورتور ۲، آگلوماشین شماره ۴، ایستگاه ریخته گری شماره ۵ و برج های خنک کننده آن و جهت جلوگیری از کاهش تولید و توقفات مکرر انجام گرفت. این کار مستلزم برنامه ریزی دقیق نیروی انسانی متخصص و تمام وقت بوده که خوشبختانه با موفقیت اجرایی و کلیه واحد های مرتبط با خطوط تولید به موقع راه اندازی شد.
محمدی در پایان با اشاره به حمایت های مدیریت عالی کارخانه و به ویژه معاون بهره برداری و همچنین امانت دار بودن کلیه پرسنل نسبت به سهامداران افزود: با توجه به اجرای عملیات ریومپینگ و مدرنیزاسیون مختلف در سال های گذشته و عملیات جدیدی مانند ریومپینگ ایستگاه ۸ ریخته گری که تا پایان سال جاری انجام می شود، چشم انداز روشنی از تولید بر اساس همت، توانایی و تلاش کلیه پرسنل شرکت ذوب آهن اصفهان در پیش رو است.

ثبت رکورد در نصب ۴۰۰ تن سازه فلزی و نسوز در ارتفاع ۷۰ متری

لباسکار صنعتی کسا