۰۸ تیر ۱۴۰۰ | 19:19
کد خبر : 54599

با محاسبه دارایی های انتقالی ممکن می شود

توان عبور بانک ایران زمین از نقطه سربه سر

انباشت زیان در تراز مالی بانک ایران زمین به راحتی می تواند با عرضه بخشی از دارایی های انتقالی از موسسه مولی الموحدین پوشش داده شود.

به گزارش برداشت روز، برای تصمیم گیری درباره ارزش سهام شاخص زیان انباشته یکی از مهمترین آنها است اما مثل تمامی موارد دیگر نگاه تک بعدی می تواند به تصیم گیری های نادرستی در بازار منتج شود و به این دلی سرمایه گذار فرصت های قابل توجهی را از دست بدهد. برای مثال سیمان داراب رادرنظر بگیریم، زمانی هر سهم آن قیمت ۱۱۰۰ تومانی داشت و بسیاری با توجه به صورت های مالی شرکت، پتانسیل بالایی را برای رشد آن پیش بینی نمی کردند این در حالی بود که تحلیلگران حرفه ای با عمیق شدن در صورت های مالی و توجه به شاخص ها دیگر دریافتند که پتانسیل رشد ۸۰۰ الی ۹۰۰ تومانی رد دل آن نهفته است.
حال حکایت سهام برخی بانک ها است در بانکی چون ایران زمین در نگاه اول به صورت های مالی ضرر انباشته ۱۲۵۰۰ میلیارد ریالی مشاهده می شود اما با کمی عمیق شدن در صورت مالی و شاخص های مهم، می توان تاثیر ادغام بانک با موسسه اعتباری مولی الموحدین را مشاهده کرد. ادغامی که از یکسو باعث ایجاد انباشت ضرر در صورت های مالی بانک شد و از سوی دیگر حجم دارایی های شرکت را به واسطه انتقال حجم بالای شرکت و زمین و پروژه ساختمانی منتقل شده باعث شد.
با کند و کاوی در ترازنامه مشخص می شود که بانک ایران زمین تسهیلات قابل توجهی را پرداخت کرده و همچنین پذیرش مسئولیت سپرده های انتقالی موسسه مولی الموحدین را نیز برعهده گرفته است، موضوعی که بر روی ترازنامه تاثیر منفی گذاشته اما این پرداخت ها در قبال دارایی های قابل توجه چون املاک بوده است. نکته این که سود سپرده ها به صورت ریالی بوده و تاثیر زیادی از کاهش قدرت برابری ریال در برابر ارزهای خارجی گرفته است و همزمان با افزایش قابل توجه ارزش دارایی های ملکی به دلیل وجود نرخ تورم دورقمی مواجه شده است.
دارایی های انتقالی از مولی الموحدین به بانک ایران زمین در ابتدای سال ۹۸ حدود ۱۸۵۰۰ میلیارد تومان و در پایان سال ۹۸ به ۲۲۵۰۰ میلیارد و در پایان سال مالی ۹۹ به نزدیک ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده اند در حالی که کل زیان انباشته بانک بر اساس آنچه که در ترازنامه درج شده بالغ بر ۱۲۵۰۰ میلیارد تومان می باشد
نکته این که ریز سایر دارایی هم کاملا مشخص است و اغلب املاک وثیقه شده و عمدتا سرمایه گذاری در شرکت داتام که خود هلدینگی از شرکت های مختلف و پروژه های ساختمانی می باشد، بوده است. که در نهایت با فروش سهام شرکت های زیر مجموعه در داتام و پروژه های ساختمانی و املاک، وجوه به بانک ایران زمین منتقل و توان تسهیلات دهی بانک تقویت خواهد شد. البته نباید از نظر دور داشت که با توجه به شرایط اقتصادی از جمله رشد شتابان نقدینگی و کسری بودجه کشور، نرخ تورم در سال جاری نیز همچنان دو رقمی باقی بماند که این خود باعث افزایش ارزش دارایی های انتقالی خواهد شد. از این رو و به لحاظ حسابداری تراز مالی بانک ایران زمین علی رغم بدهی انباشته مثبت است و با تصمیم به عرضه دارایی ها می تواند از نقطه سربه سر عبور کرده و چشم انداز سوددهی را به نمایش درآورد.

 

♦️ تلاش میکنیم با اتکاء به دانش و تجربه 14 ساله خود در بورس سهام ایران بهترین پورتفو را پیشنهاد و سودآورترین سهام را برای شما تحلیل و تشریح کنیم.

جویندگان سهام طلایی

https://t.me/GoldenStockQuesters

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌