۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | 20:06
کد خبر : 51830

گزارش جدید از بازار مسکن

بازار مسکن در دومین ماه از سال جاری با افت متوسط قیمت در شهر تهران مواجه شد.

به گزارش برداشت روز، گزارش رسمی بانک مرکزی از آخرین تحولات بازار مسکن در نیمه بهار ۱۴۰۰ نشان می دهد: در اردیبهشت ماه امسال، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی شهر تهران، ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل ۱٫۸ درصد کاهش نشان می دهد. همچنین در ماه مورد گزارش، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۳ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۸۸٫۱ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۵٫۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

نکته جالب گزارش اردیبهشت ماه امسال مربوط به روند قیمتی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران می شود. داده های مورد بررسی حاکی از آن است که متوسط قیمت مسکن در نیمی از مناطق شهر تهران با افزایش قیمت و در نیمی دیگر از مناطق با کاهش قیمت نسبت به ماه ابتدایی سال جاری مواجه شده اند.

از جمله مناطقی که متوسط قیمت در آن میزان کاهش قابل توجهی را تجربه کرده منطقه یک پایتخت است؛ مقایسه میانگین قیمت مسکن در منطقه یک طی دو ماه ابتدایی امسال حاکی از آن است که متوسط قیمت مسکن از حدود ۶۸ میلیون تومان در فروردین ماه امسال به حدود ۶۰ میلیون تومان در اردیبهشت ماه رسیده است. در این میان مناطق سه، پنج، شش، هشت، ۱۲،۱۴،۱۵،۱۶، ۱۷، ۲۰ و ۲۱ مناطقی بودند که در اردیبهشت ماه افزایش قیمت نسبت به ماه نخست سال را تجربه کرده اند.

کارشناسان بازار مسکن عنوان می کنند: دو کانال عقب نشینی متوسط قیمت مسکن در دو ماه ابتدایی امسال نسبت به اسفندماه سال گذشته، از جمله نکات قابل توجه در مورد بازار است.
در شرایطی که بخش عمده بازارهای دارایی منتظر مشخص شدن نتایج مذاکرات و انتخابات پایان خرداد هستند، بازار مسکن مطابق با پیش بینی گروهی از کارشناسان با کاهش پی در پی (دوماه ابتدایی ۱۴۰۰) مواجه بوده است. البته نکته مهم در مورد روند بازار در این دو ماه آن است که حجم معاملات در بخش زیادی از مناطق چندان قابل توجه نبوده است. به طوریکه تعداد معاملات در برخی مناطق کمتر از ۲۰ فقره بوده است. با این حال، در مقطع کنونی این سوال مهم پیش روی بازار مسکن قرار دارد که عامل اصلی در ریزشی شدن قیمت در این بازار چه بوده است؟ چه فاکتورها و عواملی در بالانرفتن قیمت به کمک بازار مسکن آمده است؟ آیا پارامترهای بیرونی نقش کلیدی را داشته اند یا آنکه برخی عوامل درونی بازار سبب شده تا شتاب رشد قیمت کاهش پیدا کند و در دوماه مورد بررسی منفی شود؟

گروهی از کارشناسان بازار مسکن در پاسخ به این سوال عنوان می کنند: در میان عوامل اثرگذار بیرونی مذاکرات خارجی، انتخابات ریاست جمهوری و روند سایر بازارهای دارایی بیش از دیگر فاکتورها می تواند اثرگذار باشد اما اینکه کدام یک نقش پررنگ تری را بازی کرده اند.

به گفته آنها با تعدیل شدن انتظارات تورمی، قرار گرفتن بازار مسکن در مسیر بازگشت قیمتی همچون سایر بازار قابل پیش بینی و طبیعی است، با این تفاوت که بازار مسکن برخلاف سایر بازارها در مسیر افزایش قیمت، روند آرام تر و با تاخیر زمانی بیشتری را در پیش گرفت در مسیر برگشت قیمتی نیز این روند آهسته تر و در بازه زمانی طولانی تری نسبت به سایر بازارها خواهد بود.

 

 

منبع:پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا

لباسکار صنعتی کسا