۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | 23:10
کد خبر : 48596

سقف تسهیلات نوسازی مسکن افزایش یافت

سقف تسهیلات نوسازی مسکن افزایش یافت

به گزارش برداشت روز، براساس اعلام دولت این اقدام به منظور تسریع در جریان نوسازی مسکن و حمایت از سازنده های مسکن در این مناطق صورت گرفته است.

در مصوبه جدید دولت در خصوص اصلاح مواردی از دستورالعمل پرداخت تسهیلات نوسازی مسکن به سازنده ها و انبوه سازان، سقف تسهیلات ساخت مسکن در بافت های فرسوده افزایش یافته است. این مصوبه از سوی معاون اول رییس جمهوری و در قالب اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار ابلاغ شده است.

هیات وزیران در جلسه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۰ به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و با هدف کمک به مسکن‌دار شدن ساکنان مناطق کمتر برخوردار مرزی و ایجاد جذابیت برای نوسازی بافت‌های فرسوده و انبوه‌سازان، با اصلاح ماده (۱۷) آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار موافقت کرد.

براساس این مصوبه دولت سازمان برنامه وبودجه را مکلف کرده است تا در سقف اعتبارات تامین شده، وجوه اداره شده را به نحوی تأمین کند که نرخ سود تسهیلات مذکور به میزان ۵۰ درصد نرخ مصوب شورای پول و اعتبار جهت تسهیلات متناظر تقلیل یابد.

همچنین به منظور تسهیل شرایط دریافت تسهیلات ساخت در مناطق کمتر برخوردار مرزی، وزارت راه و شهرسازی (شرکت مادرتخصصی بازآفرینی شهری ایران) مجاز است نسبت به پرداخت تسهیلات ساخت به متقاضیان نوسازی در مناطق مذکور با کارمزد حداقل چهار درصد از طریق انعقاد قرارداد عاملیت با بانک‌ها و مؤسسات عامل دارای مجوز از بانک مرکزی جهوری اسلامی ایران اقدام کند.

سازمان برنامه و بودجه کشور نیز به منظور کمک به تأمین مابه‌التفاوت نرخ کارمزد تسهیلات موضوع این تبصره با نرخ تسهیلات مقرر در این آیین‌نامه (۵۰ درصد نرخ مصوب شورای پول و اعتبار) منابع ممکن را در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی و تضامین لازم را از محل اعتبارات مصوب مربوط صادر خواهد کرد.

به گزارش هیبنا، افزایش سقف تسهیلات نوسازی مسکن در بافت های فرسوده در حالی به تازگی ابلاغ شده است که مسئولان شبکه بانکی افزایش توان تسهیلات دهی در حوزه نوسازی بافت های فرسوده وسایر تسهیلات یارانه ای برای کمک به گروه های هدف را در گرو تامین یارانه سود تسهیلات از سوی دولت می دانند.

مدیران شبکه بانکی تاکید می کنند آغاز و تداوم پرداخت تسهیلات بانکی با نرخ سود یارانه ای مشروط به پایبندی دولت به تعهد خود از بابت تامین یارانه سود تسهیلات و پرداخت به موقع آن به شبکه بانکی است؛ چرا که هم اکنون هزینه تمام شده پول برای بانک ها بالا است و پرداخت تسهیلات حمایتی به گروه های هدف نیازمند همکاری دولت در این زمینه است.

 

منبع:پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا

لباسکار صنعتی کسا