۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | 13:04
کد خبر : 47990

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک خبر داد:

سهولت و کوتاه تر شدن مراحل اخذ ضمانت‌نامه در سال ۱۴۰۰/ پیگیری افزایش سرمایه صندوق و صدور ضمانت‌نامه به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال برای صنایع کوچک

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک مهمترین برنامه های این صندوق را برای سال ۱۴۰۰ اعلام کرد.

به گزارش برداشت روز، محمدحسین مقیسه در خصوص برنامه‌های امسال صندوق گفت: نظر به اینکه تمام فرآیندهای صدور ضمانت‌نامه به صورت برخط و تحت وب صورت می‌گیرد، یکی دیگر از برنامه‌های امسال صندوق که شروع آن از سال گذشته آغاز شده است، بازبینی فرآیندهای سامانه صدور ضمانت‌نامه (http://zemanat.sif.ir/) جهت تسهیل و کوتاه تر شدن مراحل اخذ ضمانت‌نامه است.

 

وی با اشاره به وظایف این صندوق، بیان کرد: وظیفه اصلی صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک تامین اعتبار در حوزه صنایع کوچک از طریق صدور انواع ضمانت‌نامه است. ضمانت‌های صندوق به دو بخش اعتباری و پیمانکاری تقسیم می‌شود که ضمانت‌های اعتباری جهت پوشش کسری وثیقه تسهیلات اعطایی به صنایع کوچک به نفع بانک‌ها و موسسات اعتباری دارای مجور بانک مرکزی؛ صادر می‌شود و ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری نظیر ضمانت‌نامه شرکت در مزایده / مناقصه، حسن انجام کار و پیش‌پرداخت با شرایط سهل‌تر از سیستم بانکی به نفع کارفرمایان صادر می‌شود.

 

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک تصریح کرد: سقف ضمانت‌نامه های صندوق فعلاً با مجوز مجمع ۳۰ میلیارد ریال است که با سیستم اعتبارسنجی دقیقی که در صندوق اعمال می‌شود تمام سعی بر آن است که خدمات صندوق به نحو احسن در اختیار آن دسته از صاحبان صنایع کوچک قرار گیرد که اراده آنان بر استفاده صحیح از تسهیلات ماخوذه جهت توسعه و اعتلای واحد تولیدی خود در مسیر درست است.

 

*اولویت‌های صدور ضمانت‌نامه

 

مقیسه ادامه داد: به همین منظور هیأت مدیره صندوق اولویت‌های صدور ضمانت‌نامه را به صورت طرح‌های دانش بنیان (دارای مجوز دانش بنیان)، واحدهای صادراتی (دارای سوابق صادراتی در ۳ سال گذشته)، طرح‌های ایجادی با پیشرفت فیزیکی حداقل ۶۰ درصد، تامین سرمایه در گردش جهت افزایش ظرفیت تولید برای واحدها، طرح‌های توسعه‌ای که با ظرفیت کامل در حال حاضر فعالیت می‌کنند و طرح های اشتغال‌زا (طرح هایی که نسبت سرمایه‌گذاری به اشتغال پایین داشته باشند) مصوب کرده و بنای اعطای خدمات صندوق نیز بر همین روال است.

 

*پیگیری افزایش سرمایه صندوق

 

وی افزود: شایان ذکر است با توجه به اهمیت حفظ کفایت سرمایه صندوق یکی از اهداف و برنامه‎‌های جدی در سال جاری پیگیری افزایش سرمایه صندوق است. از آنجایی که تعهدات صندوق تا پایان سال ۱۳۹۹، نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان است که ۵ برابر سرمایه صندوق است، جهت کاهش ریسک، حفظ کفایت سرمایه و ارایه خدمات به صنایع کوچک افزایش سرمایه صندوق به شدت ضروری به نظر می‌آید.

 

*صدور ضمانت‌نامه به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال در حوزه صنایع کوچک

 

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در ادامه گفت: برنامه فعلی صندوق در سال جاری صدور ضمانت‌نامه به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال در حوزه صنایع کوچک است که چنانچه افزایش سرمایه مناسب و تغییرات در فضای کسب و کار صورت پذیرد، یقیناً این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

 

مقیسه خاطرنشان کرد: نظر به اینکه کلیه فرآیندهای صدور ضمانت‌نامه به صورت برخط و تحت وب صورت می‌گیرد، یکی دیگر از برنامه‌های امسال صندوق که شروع آن از سال گذشته آغاز شده است بازبینی فرآیندهای سامانه صدور ضمانت‌نامه (http://zemanat.sif.ir/) جهت تسهیل و کوتاه تر شده مراحل اخذ ضمانت‌نامه است.

 

منبع: شاتا

لباسکار صنعتی کسا