۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | 19:19
کد خبر : 47568

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگوی اختصاصی با شماواقتصاد:

هنوز صنعت بیمه با اهداف برنامه ششم توسعه فاصله دارد/ راننده‌محور شدن بیمه شخص ثالت قدمی مثبت بود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یک سری عوامل باعث شده تا صنعت بیمه کشور با اهداف برنامه ششم توسعه فاصله داشته باشد.

به گزارش برداشت روز، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی شماواقتصاد درباره وضعیت صنعت بیمه در کشور اظهار داشت: از صنعت بیمه انتظار می‌رفت که متناسب با احکام برنامه ششم توسعه به خصوص در حوزه مهمترین متغیر یعنی ضریب پوشش بیمه شاهد اتفاقات بسیار مثبتی باشیم که فعلاً فاصله بسیار زیادی تا تحقق اهداف برنامه ششم توسعه دارد و باید بررسی شود که چرا عملکرد صنعت بیمه کشور با اهداف برنامه ششم توسعه فاصله زیادی دارد.

وی افزود: عدم توسعه ابزارهای لازم در صنعت بیمه، استفاده از رویکردهای سنتی در این صنعت، عدم توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی واقعی در این صنعت و تحریم مشکلاتی است که صنعت بیمه را تحت تأثیر قرار داده و باید برای این وضعیت فکری شود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صنعت بیمه با یک رویکرد خیلی عادی تا به امروز جلو آمده است، خاطرنشان کرد: به خاطر این رویکرد معمولی تحول جدی در صنعت بیمه اتفاق نیفتاده است.

پورابراهیمی در خصوص راننده‌محور شدن بیمه شخص ثالث این‌چنین گفت: راننده‌محور شدن بیمه شخص ثالث قدم بسیار مثبتی است که برداشته شده و اگر عملیاتی شود به شرکت‌های بیمه برای پوشش ریسک واقعی کمک می‌کند. طبق نگاه گذشته، رویکرد بیمه‌ای خودرومحور بوده ولی با راننده‌محور شدن بیمه شخص ثالث، هر فرد متناسب با ریسکی که دارد می‌تواند از ظرفیت‌های بیمه‌ای استفاده کند؛ یعنی پرداخت حق بیمه بیشتر ریسک کمتر را به همراه خواهد داشت و پرداخت حق بیمه کمتر ریسک بیشتر را به همراه دارد. ولی در کل اجرای این اقدامات نیازمند بسترسازی است که باید از سوی بیمه مرکزی رقم بخورد و البته بخشی از آن انجام شده اما بخش عمده‌ای از آن روی زمین باقی مانده است.

اخیراً علی جباری به عنوان مدیرعامل بیمه رازی منصوب شده که قبلاً در صندوق تامین خسارت های بدنی مسئولیت داشته است. انتصاب مدیران دولتی به سمت‌های مدیریتی در شرکت‌های بیمه خصوصی می‌تواند مزیت‌ها و معایبی داشته باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در بخشی دیگر از این مصاحبه در این رابطه بیان داشت: طبیعتاً اگر مدیران دولتی با صنعت بیمه آشنا باشند و فضا کسب و کار صنعت بیمه را به خوبی بشناسند حتماً می‌توانند مؤثر باشند اما قواعد بخش دولتی با قواعد بخش خصوصی متفاوت است. بخش خصوصی به انتفاع سهام‌دار شرکت نگاه می‌کند و رویکرد بازاریابی مبتنی بر رقابت را سرلوحه کار خود قرار داده است اما در بیمه‌های دولتی شاید اصلاً این مسائل مطرح نباشد.

 

لباسکار صنعتی کسا