۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | 19:42
کد خبر : 46287

خیز بلند بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای تکمیل ساخت ۶۰ هزار واحد مسکونی در سال جدید

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تکمیل تمامی واحدهای نیمه تمام مسکن روستایی و مسکن محرومین را در سال جدید پیگیری می کند.

به گزارش برداشت روز، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تکمیل تمامی واحدهای نیمه تمام مسکن روستایی و مسکن محرومین را در سال جدید پیگیری می کند.

این مطلب را مهندس علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مراسم سالگرد افتتاح حساب ۱۰۰ حضرت امام(ره) و تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که به صورت ویدئوکنفرانس در تمامی استانها برگزار شد، اعلام کرد و افزود: شاکله این بنیاد به عنوان نهاد برآمده از انقلاب اسلامی بر اصولی استوار است که باید به ساز و کارهای آن احترام بگذاریم و از هرگونه دخل و تصرف در قوانین و ساختار بنیاد مسکن پرهیز کنیم.

به گفته وی گاهی در برخی محافل تصمیم گیری برای شتاب بخشی به فعالیت های توسعه روستایی، تلاش هایی با نیت خیّر برای دگرگونی این ساختار مطرح می شود که باید مراقب باشیم این شاکله را به صورت قوی نگهداریم.

تابش گفت: ممکن است برای پیشرفت امور بخواهند رونقی ایجاد کنند و تغییراتی در ساختار بنیاد مسکن انجام دهند ولی نباید این تغییرات منجر به تشکیل ساختارهای موازی و ایجاد مانع برای اهداف بنیاد مسکن شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره مدیران و کارکنان فقید بنیاد برای آمرزش مرحوم مهندس روحانی، مهندس میرهادی و همکاران درگذشته در سوانح استانهای مختلف طلب مغفرت کرد.

به گفته وی عملکرد مطلوب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه و فراهم کردن مسکن برای سیل زدگان لرستان، خوزستان و گلستان ظرف ۳ سال اخیر موجب اعتمادسازی گسترده در میان تمامی دستگاههای اجرایی شده است.

تابش گفت: بازسازی ۵۹ هزار و ۶۰۰ واحد تعمیری، ۴۶ هزار واحد معیشتی و ۴۳ هزار و ۶۰۰ واحد احداثی در ۱۱ شهر و ۱۶۰۰ روستا در جریان زلزله استان کرمانشاه ظرف یک سال و نیم، کارنامه‌ای درخشان برای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فراهم کرد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تقدیر از پشتیبانی تمام دستگاههای دولتی از این نهاد انقلابی گفت: از دو سال قبل تمامی کارهای عمرانی، بهسازی محیط زیست، احداث ابنیه فنی، جابجایی زمین و تملک اراضی مناطق آسیب دیده از بحران های طبیعی را به عهده گرفته ایم که برای بنیاد مسکن یک تجربه جدید است و عملاً تمامی فرآیند بازسازی مناطق آسیب دیده را از صفر تا ۱۰۰ به عهده داریم.

به گفته وی تکمیل ۵۸ هزار واحد مسکونی باقی مانده از فرآیند بازسازی زلزله سی سخت (استان کهگیلویه و بویراحمد) و همچنین زلزله میانه و سراب در استان آذربایجان شرقی مهمترین اولویت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۰ است.

امسال همچنین ۳۹ هزار واحد احداثی و ۲۶ هزار واحد تعمیری را در نقاط مختلف کشور به اتمام خواهیم رسید که جزو اولویت های مهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال پشتیبانی ها و مانع زدایی‌ها از تولید است.

همچنین لکه هایی از مناطق حاشیه ای در استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان شامل حاشیه نشینی چابهار، زاهدان، مسجد سلیمان، دوگنبدان و بندر امام بازسازی و ساماندهی خواهند شد.

تابش ادامه داد: امسال با اعتباری معادل ۶۰۰ میلیارد تومان تصمیم داریم حدود ۲۰ هزار واحد مسکونی را در استان های مختلف بازسازی کنیم.

به گفته وی یکی دیگر از برنامه های مهم بنیاد در سال جدید تأمین ۱۰۱ هزار مسکن برای محرومین است که اعتبارات بلاعوض آن از سوی سازمان برنامه و بودجه تأمین شده است.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد این برنامه در گذشته اجرا شده و باید ۵۰ درصد دیگر در نیمه اول امسال به پایان برسد.

تابش همچنین تأمین و ساخت ۲۳۰۰ واحد مسکونی برای خانوارهای دارای دو معلول را از اولویت‌های مهم سال جاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام کرد و گفت: این طرح با همکاری خوب بنیاد مستضعفان و سازمان بهزیستی آغاز شده است.

وی گفت: در حوزه مسکن شهری نیز تاکنون ۵۶ هزار قطعه زمین را بطور مؤثر تحویل گرفته ایم و ۲۹ هزار و ۷۰۰ نفر از متقاضیان نیز بطور مؤثر آورده نقدی خود را برای ساخت این واحدها واریز کرده اند و تشکیل پرونده آنها به اتمام رسیده است.

تابش خواستار توجه جدی تمام مدیران بنیاد مسکن به وضعیت معیشتی و رفع مشکلات نیروی انسانی شاغل در بنیاد در دوران شیوع کرونا شد و از تلاش های تمامی همکاران در سراسر کشور برای پیشرفت برنامه های بنیاد مسکن تشکر کرد.

مهندس جواد حق شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در این مراسم با ارائه گزارش مفصلی از برنامه های بنیاد برای توسعه مسکن در نقاط شهری گف:ک سال ۱۴۰۰ برای ما سال جهش در تولید مسکن شهری خواهد بود، به گونه ای که هم اینک مترصد ساخت ۲۰ هزار و ۸۴۲ واحد مسکونی منتقل شده از سال ۹۹ و احداث ۲۶ هزار واحد مسکونی جدید هستیم.

به گفته وی امسال ۴۶ هزار و ۸۸۶ واحد مسکونی به عنوان اولویت اجرایی ادارات استانی بنیاد قرار گرفته که شامل ۶۲۰ شهر می شود. برای احداث این تعداد واحد مسکونی اراضی لازم در تمامی استانها تحویل گرفته شده و در پی تحویل ۳۷ هزار قطعه جدید هستیم.

به گفته وی تاکنون مجموعاً ۷۸ هزار قطعه زمین برای توسعه مسکن شهری تحویل بنیاد مسکن شده و ۹ هزار قطعه زمین نیز در حال پیگیری است.

حق شناس گفت: برای اجرای این پروژه ها بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان بودجه در سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده که حجم عمده آن تأمین شده است.

مهندس محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم در این مراسم با اشاره به تصویب ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرحهای این حوزه در سال ۱۴۰۰ گفت: ۲ هزار و ۶۵۵ طرح جدید نیز در این حوزه در دست تدوین و یا تصویب است که بزودی به استانها ابلاغ خواهد شد.

وی صدور سند مالکیت برای اراضی تحت اختیار بنیاد را مهمترین اولویت کاری این معاونت در سال ۱۴۰۰ معرفی کرد و افزود: ظرف ۳ سال آینده برای تمام اراضی تحت اختیار بنیاد سند مالکیت رسمی صادر خواهد شد.

شاملو خواستار جلوگیری از خام فروشی اراضی روستایی توسط واحدهای استانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شد و ادامه دادک برای واگذاری اراضی نیز باید شرکت های تابعه بنیاد مسکن در اولویت باشند و تبدیل اراضی به مسکن جزو مهمترین برنامه ها باشد.

شاملو با توجه به حساسیت نهادهای نظارتی بر مدیریت اراضی روستایی پیشنهاد کرد، در مناطقی که توانایی پرداخت هزینه خرید زمین از سوی متقاضیان وجود ندارد، حتماً از مکانیزم اجاره ۹۹ ساله استفاده شود و اراضی به صورت اجاره طویل المدت به متقاضیان تحویل شود.

وی همچنین با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان سال پشتیبانی ها و موانع زدایی ها از تولید تأکید کرد که تمامی واحدهای استانی باید واگذاری اراضی به امور تولیدی و اشتغال‌زا را در روستاها در اولویت کاری خود قرار دهند.

مهندس هادی درفشی معاون پشتیبانی و هماهنگی امور استانهای بنیاد مسکن نیز در این مراسم گزارش جامعی از اقدامات جدید بنیاد برای پشتیبانی و حمایت از نیروی انسانی شاغل ارائه داد و گفت: توسعه برنامه ای آموزش از راه دور، همکاری با مؤسسات آموزشی برای آمادگی فرزندان کنکوری همکاران، برقراری و توسعه بیمه های عمر و بیمه تکمیلی پرسنل و تأمین مسکن برای کارکنان بنیاد از برنامه های اولویت دار این معاونت در سال جاری است.

درفشی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در سطح استانها گفت: تاکنون ۱۲۶۵ نفر از پرسنل این نهاد مبتلا به کرونا شده اند که متأسفانه ۷ نفر از آنها جان خود را از دست داده اند. با این وجود بنیاد مسکن متعهد به تأمین تمامی امکانات برای بهبود و سلامتی همکاران و ملزومات دوران بستری آنهاست.

در ادامه این مراسم مهندس عزیزاله مهدیان معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به برنامه کاری این معاونت برای تکمیل تمامی واحدهای نیمه کاره در سال جدید گفت: احداث سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در برنامه کار بنیاد است و برای تکمیل واحدهای نیمه کاره روستایی پیشنهاد افزایش وام بهسازی مسکن را به دولت ارائه داده ایم.

مهدیان ادامه داد: بنیاد مسکن با استفاده از اعتبارات تخصیصی در سال جاری تمامی واحدهای باقیمانده از بحران های طبیعی سنوات قبل را بازسازی و تعمیر خواهد کرد.

لباسکار صنعتی کسا