۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | 18:47
کد خبر : 43333

منتهی به پایان بهمن ماه 1399

گزارش عملکرد مالی بانک ملت در بهمن ۱۳۹۹ + مقایسه

بانک ملت با کسب ۳۰۵,۴۸۶ میلیارد ریال درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی و پرداخت ۱۷۱,۲۳۳ میلیارد ریال سود سپرده­ گذاری، توانست تراز عملیاتی ۱۳۴,۲۵۳ میلیارد ریالی را در 11 ماه گذشته از سال 1399 کسب کند.

به گزارش برداشت روز، حضور و فعالیت موثر و ارزش آفرین در بورس نیازمند دریافت و تجزیه و تحلیل اطلاعات متفاوتی است. اما در این میان  متغییرهای مهمی وجود دارند که از آنها به عنوان متغییرهای اساسی یاد می شود. این متغییرها پایه های تحلیل های بنیادی کارشناسان را برای بررسی و تحلیل و ارایه الگوهای خرید و فروش سرمایه گذاران شکل می دهند. به تازگی بانک ملت اقدام به انتشار گزارشی کرده است که در آن برخی از مهمترین متغییرهای شکل دهنده تراز عملیاتی بانک همراه با مقایسه آن با تراز عملیاتی دیگر بانک ها از فروردین ماه ۱۳۹۹  تا بهمن ماه ۱۳۹۹ مورد توجه و تدقیق قرار گرفته است. متن زیر حاوی این گزارش است:

به عنوان نخستین متغییر، درآمد تسهیلات اعطایی و سود پرداختی به سپرده گذاران بانک ملت بر اساس تراز عملیاتی تجمیعی (۱۱ ماهه سال جاری) در مقایسه با دیگر بانک ها به شرح زیر می باشد:

                                                                          ارقام به میلیارد ریال

عنوان

بهمن ماه ۹۸      (تجمیعی )

بهمن ماه ۹۹      (تجمیعی )

درصد رشد نسبت به بهمن ماه ۹۸

درآمد حاصل از تسهیلات

۲۲۲,۰۰۰

۳۰۵,۴۸۶

۳۸

سود پرداختی به سپرده گذاران

۱۳۳,۹۲۳

۱۷۱,۲۳۳

۲۸

مازاد درآمد تسهیلات به سود پرداختی

۸۸,۰۷۷

۱۳۴,۲۵۳

۵۲

بر اساس اسناد موجود طی ۱۱ ماهه سال جاری بانک ملت، با کسب ۳۰۵,۴۸۶ میلیارد ریال درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی و پرداخت  ۱۷۱,۲۳۳ میلیارد ریال سود سپرده­گذاری، توانست تراز عملیاتی( حاشیه سود) مثبت ۱۳۴,۲۵۳ میلیارد ریالی را کسب نماید که با رشد ۵۲ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته (حاشیه سودپرداختی ۸۸,۰۷۷ میلیارد ریالی) عملکردی جالب توجهی محسوب می­شود.

این امر حاکی از استمرار روند بهبود، تسهیل در فرآیند اعطای تسهیلات، رعایت بهداشت اعتباری، عزم راسخ بانک در مصرف بهینه مصارف و کسب سود با کیفیت است.

متغییر مهم دیگر، درآمد تسهیلات اعطایی و سود پرداختی به سپرده گذاران بر اساس تراز عملیاتی ماهیانه (بهمن ماه سال جاری) و مقایسه آن با دیگر بانک های بورسی است.  بررسی این متغییر درمورد بانک ملت نشان می دهد که در بهمن ماه سال ۱۳۹۹درآمد حاصل از تسهیلات به مبلغ ۳۱,۵۵۲ میلیارد ریال و سود پرداختی به سپرده­گذاران به مبلغ ۲۱,۳۶۸ میلیارد ریال بالغ شده است که این امر منجر به ثبت تراز عملیاتی(حاشیه سود ) ۱۰,۱۸۴ میلیارد ریال در یازدهمین ماه سال شده است. به این ترتیب تراز بانک ملت در بهمن ماه امسال به میزان۳۰ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال قبل می باشد.

                                                                            ارقام به میلیارد ریال

عنوان

بهمن ماه ۹۸

بهمن ماه ۹۹

درصد رشد نسبت به بهمن ماه ۹۸

درآمد حاصل از تسهیلات

۲۰,۳۱۶

۳۱,۵۵۲

۵۵

سود پرداختی به سپرده گذاران

۱۲,۴۵۴

۲۱,۳۶۸

۷۲

مازاد درآمد تسهیلات به سود پرداختی

۷,۸۶۲

۱۰,۱۸۴

۳۰

نکته این که درآمد حاصل از تسهیلات در بهمن ماه امسال، نسبت به مدت مشابه در سال قبل دارای رشد ۵۵ درصدی  بوده است و سود پرداختی به سپرده گذاران در بهمن ماه ۱۳۹۹ نیز نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۷۲ درصد افزایش نشان می دهد.

متغییر مهم دیگر برای تحلیلگران فاندامنتال در مورد بانک ها  متغییر کل سپرده است. در این باره  بانک ملت در بخش  سپرده­های هزینه زا در مقایسه بهمن ۱۳۹۹ با اسفند ماه سال ۱۳۹۸، ۹۹ درصد رشد نشان می دهد که در این میان مانده سپرده­های کوتاه­ مدت از ۶۶% رشد و مانده سپرده های بلند مدت از ۱۱۹% رشد برخوردار گردیده است.

اما  در بخش سپرده­های غیر هزینه زا در مقایسه بهمن ۱۳۹۹ با اسفند ماه سال ۱۳۹۸، عملکرد بانک ۸۷ درصد رشد نشان می دهد که در این میان سپرده­های­ قرض­الحسنه جاری ریالی از ۷۲% رشد برخوردار شده است. مضاف بر این مانده سپرده­های قرض­الحسنه پس انداز ارزی نیز ۱۶۹ % رشد ثبت کرده و در مجموع کل مانده سپرده­ها در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته با جهش قابل ملاحظه ۹۵ درصدی از مبلغ ۲,۶۴۲,۳۸۵ میلیارد ریال به ۵,۱۶۳,۲۵۸ میلیارد ریال افزایش یافته است.

 ارقام به میلیارد ریال

عنوان

پایان سال ۹۸

مانده در پایان بهمن ماه ۹۹

درصد رشد نسبت به پایان سال ۹۸

سپرده های هزینه زا

۱,۸۶۶,۶۰۵

۳,۷۱۵,۹۳۸

۹۹

سپرده های غیر هزینه زا

۷۷۵,۷۷۹

۱,۴۴۷,۳۲۰

۸۷

جمع کل سپرده ها

۲,۶۴۲,۳۸۵

۵,۱۶۳,۲۵۸

۹۵

مبحث قابل توجه دیگر در گزارش بانک ملت، موضوع تسهیلات است.  بررسی تسهیلات ریالی بانک ملت نشان آز آن دارد که مانده تسهیلات ریالی در بهمن ماه ۱۳۹۹ در مقایسه با پایان سال گذشته با ۶۶ % رشد از ۱٫۵۴۹٫۰۳۶ میلیارد ریال به ۲٫۵۷۷٫۹۸۲ میلیارد ریال رسیده است. به علاوه در بخش تسهیلات ارزی  نیز مانده این تسهیلات در بهمن ماه امسال در مقایسه با پایان سال گذشته از رشد ۱۹۷ درصدی برخوردار شده است که در گزارش تصریح شده است که از بیشتر از محل اعمال نرخ تسعیر ارزی این مهم اتفاق افتاده است . به هر روی کل مانده تسهیلات ارزی و ریالی بانک ملت در بهمن ماه امسال در مقایسه با پایان سال گذشته رشد ۱۱۰ درصد را ثبت کرده است.

                                                          ارقام به میلیارد ریال

عنوان

پایان سال ۹۸

مانده در پایان بهمن ماه ۹۹

درصد رشد نسبت به پایان سال ۹۸

تسهیلات ریالی

۱,۵۴۹,۰۳۶

۲,۵۷۷,۹۸۲

۶۶

تسهیلات ارزی

۷۸۳,۴۴۱

۲,۳۲۹,۴۹۶

۱۹۷

جمع کل تسهیلات

۲,۳۳۲,۴۷۶

۴,۹۰۷,۴۷۸

۱۱۰

با توجه به موارد بالا می توان  تراز عملیاتی بانک ملت را در دوره مورد مطالعه و بررسی قرارداد و سپس نتایج حاصله را با دیگربانک های بورسی مقایسه کرد.

 تراز عملیاتی بانک ملت در بهمن ماه امسال (مازاد درآمد تسهیلات به سود پرداختی به سپرده­ها) در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته  ۵۲ % رشد یافته و همانند ماه­­های گذشته به روند صعودی خود ادامه داده که از این حیث در بین بانک­های بورسی همچنان پیشتاز بوده و توانسته در صدر بالاترین تراز عملیاتی برای دوره ۱۱ ماهه سال جاری قرارگیرد. به طوری که با ثبت مبلغ ۱۰,۱۸۴ میلیارد ریال تراز مثبت عملیاتی در بهمن ماه و مجموع ۱۳۴,۲۵۳ میلیارد ریال در۱۱ماهه سال جاری وکسب رتبه نخست با اختلاف ۱۵۶ درصدی نسبت به بانک تجارت که در رتبه دوم قرار دارد ؛ بالاتر از تمامی بانک های بورسی کشور می ایستند.

روند تراز عملیاتی (درآمدی ) بانک از ابتدای سال جاری تا بهمن ماه سال ۱۳۹۹

گزارش عملکرد مالی بانک ملت در بهمن 1399 + مقایسه

گزارش عملکرد مالی بانک ملت در بهمن 1399 + مقایسه

مقایسه تراز عملیاتی بانک ملت و سایر بانک­های بورسی

                ارقام به میلیارد ریال

ردیف

عنوان

درآمد تسهیلات اعطایی از ابتدای سال تا ۳۰‏‏‏‏‏‏/۱۱‏‏‏‏‏‏/۱۳۹۹

سود سپرده های سرمایه گذاری  از ابتدای سال تا ۳۰‏‏‏‏‏‏/۱۱‏‏‏‏‏‏/۱۳۹۹

سود سپرده های سرمایه گذاری 

رتبه بهمن ماه       ( تجمیعی)

تراز عملیاتی بهمن ماه  ( یک ماهه )

رتبه بهمن ماه

۱

ملت

۳۰۵,۴۸۶

۱۷۱,۲۳۳

۱۳۴,۲۵۲

۱

۱۰,۱۸۴

۱

۲

تجارت

۲۲۹,۴۵۸

۱۷۷,۱۰۵

۵۲,۳۵۳

۲

۵,۵۴۳

۲

۳

پاسارگاد

۱۸۵,۶۰۳

۱۴۱,۴۵۱

۴۴,۱۵۲

۳

۳,۰۱۰

۳

۴

صادرات

۲۳۰,۰۷۹

۲۰۴,۴۰۸

۲۵,۶۷۰

۴

۲,۳۲۹

۵

۵

اقتصاد نوین

۸۶,۹۳۳

۷۲,۴۲۹

۱۴,۵۰۴

۵

۲,۷۲۹

۴

۶

خاورمیانه

۳۲,۲۶۳

۲۰,۱۳۹

۱۲,۱۲۴

۶

۱,۱۵۴

۶

۷

سینا

۳۰,۵۱۹

۲۳,۱۵۷

۷,۳۶۲

۷

۴۰۴

۸

۸

کارآفرین

۲۹,۷۸۹

۲۴,۲۵۰

۵,۵۳۹

۸

۱,۰۶۷

۷

۹

پست بانک

۱۶,۴۰۳

۱۰,۸۸۸

۵,۵۱۵

۹

۱۶۷

۹

۱۰

دی

۲۲,۳۴۵

۳۸,۵۸۹

۱۶,۲۴۵))

۱۰

(۲,۱۷۰)

۱۰

۱۱

پارسیان

۱۱۰,۶۰۵

۱۴۴,۵۴۱

(۳۳,۹۳۶)

۱۱

(۲,۳۸۳)

۱۱

نمودار تراز عملیاتی بانک های بورسی در بهمن ماه ۱۳۹۹

گزارش عملکرد مالی بانک ملت در بهمن 1399 + مقایسه

دیگر اطلاعات تاثیرگذار :

علاوه بر اطلاعات با اهمیت حسابداری، متغییرهای مهم دیگری نیز وجود دارند که تحلیلگران جهت بررسی دقیق یک سهام از آنها بهره می برند. در این باره اخبار بانک ملت حاوی نکات قابل توجهی است. به عنوان مثال خبر سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری بانک ملت در بخش نفت و انرژی کشور و یا سرمایه گذاری در پروژه عظیم پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس به تحلیلگران برای تخمین ریسک و بازده سهام مورد بررسی کمک می کند. موارد بالا  نشان می دهند که ریسک سیستمی بانک ملت باتوجه به جایگاه کشور در صنعت نفت، گاز و انرژی بسیار پایین محاسبه می شود و از این منظر دارای گرید بالا برای همکاری در سرمایه گذاری ها و سرمایه پذیری است.

نشلنعه ای دیگر از جایگاه بانک ملت برای تحلیل سهام این بانک نزد تحلیلگران بازار اخبار مراجع مالی بین المللی است. دراین قسمت کافی است بدانیم که نشریه بنکر در تازه ترین خود تصریح کرده است که بانک ملت دومین بانک بزرگ جهان در وام دهی در قالب عقود اسلامی است. این نشریه عملکرد این بانک در سال ۲۰۲۰ را با وجود تحریم های اقتصادی چشمگیر دانسته است.

لباسکار صنعتی کسا