۰۴ اسفند ۱۳۹۹ | 19:00
کد خبر : 42131

ششمین نشست کمیته نظارتی موافقت‌نامه تجارت ترجیحی دی هشت برگزار شد

مشاور امور بین‌الملل و موافقت‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری ششمین نشست کمیته نظارت بر اجرای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی دی هشت به میزبانی ترکیه و به صورت مجازی خبر داد.

به گزارش برداشت روز، میرهادی سیدی با بیان این مطلب اظهار داشت: در این نشست کشورهای بنگلادش، مصر، جمهوری اسلامی ایران، مالزی، اندونزی، پاکستان و ترکیه حضور داشتند و حسنو دلیمره، مدیرکل موافقت‌نامه‌های بین ­المللی و اتحادیه اروپا به عنوان رئیس نشست انتخاب شد.

وی افزود: پس از سخنرانی آغازین دبیرکل دی هشت، نمایندگان هر یک از کشورها نظرات کلی خود را ارائه کردند. نماینده وزارت امور خارجه ایران نیز نظرات کلی ایران در خصوص اجرای موافقت‌نامه توسط تمامی اعضا و گسترش فهرست کالایی را ارائه کرد.

سیدی با اشاره به محورهای ارائه شده در این نشست در مورد وضعیت اجرای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی دی هشت گفت: موافقت‎نامه تجارت ترجیحی دی هشت در حال حاضر توسط سه کشور ایران، مالزی و ترکیه اجرا شده است.

مشاور امور بین‌الملل و موافقت‌نامه‌های تجاری افزود: بنگلادش اعلام کرده موافقت‌نامه را از تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۱ اجرا خواهد کرد و اسناد گمرکی را به دبیرخانه دی هشت ارسال خواهد کرد. مصر نیز در حال تصویب متن موافقت‌نامه بوده و به زودی فرایند تصویب نهایی خواهد شد.

وی در ادامه گفت: اندونزی آمادگی کامل خود را برای اجرای موافقت‌نامه اعلام کرده و پاکستان نیز آماده اجرای موافقت‌نامه است اما منتظر مشخص شدن وضعیت درخواست بنگلادش در مورد کاهش محتوای داخلی است.

سیدی با اشاره به درخواست بنگلادش برای کاهش قاعده محتوای داخلی از ۴۰ درصد به ۳۰ درصد گفت: بنگلادش در اجلاس مختلف این موضوع را مطرح کرده است که به دلیل کمتر توسعه‌یافتگی اقتصاد بنگلادش، قاعده محتوای داخلی که در متن موافقت‌نامه دی هشت برابر ۴۰ درصد است به ۳۰ درصد برای این کشور کاهش یابد.

مشاور امور بین‌الملل و موافقت‌نامه‌های تجاری بیان داشت: مصر معتقد است در متن موافقت‌نامه امتیازات خاصی برای بنگلادش به دلیل شرایط خاص این کشور در نظر گرفته شده است لذا دیگر نمی­توان در این مورد نیز به این کشور امتیاز داد. سایر کشورها نیز اعلام کردند ابتدا بنگلادش موافقت‌نامه را اجرا کند و سپس در مورد کاهش محتوای داخلی می­توان بحث کرد. چراکه کاهش محتوای داخلی برای بنگلادش نیاز به اصلاح متن قواعد مبداء داشته و نیاز به تصویب مجلس دارد.

سیدی در ادامه اظهار داشت: مقرر شد کشورهای عضو نقطه تماس یا سازمان ذی‌ربط برای مبادله اسناد مربوط به گواهی مبداء و سایر گواهی‌های مورد نیاز را اعلام کنند و در این خصوص دبیرخانه نامه‌ای به اعضا ارسال خواهد کرد.

وی در مورد گسترش فهرست‌های کالایی موافقت‌نامه ادامه داد: در خصوص گسترش فهرست‌های کالایی مقرر شد ابتدا تمامی اعضا، نسبت به اجرای موافقت‌نامه اقدام کنند و سپس در مورد گسترش فهرست‌های کالایی بحث کنند.

مشاور امور بین‌الملل و موافقت‌نامه‌های تجاری بیان کرد: همچنین مقرر شد در مورد نهایی کردن سند حل و فصل اختلافات، جلسه دیگری با حضور حقوقدانان متخصص در فوریه ۲۰۲۱ برگزار شود.

سیدی افزود: در مورد نهایی کردن سند تسهیل تجارت دی هشت نیز مقرر شد، جلسه دیگری در خصوص این سند با حضور متخصصان حوزه گمرک برگزار شود.

گفتنی است، ترکیه میزبانی سومین اجلاس وزرای دی هشت را پذیرفته است و تاریخ اجلاس توسط دبیرخانه اعلام خواهد شد. همچنین تاریخ و مکان برگزاری هفتمین نشست کمیته نظارتی نیز از سوی ترکیه اعلام خواهد شد

 

روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران

لباسکار صنعتی کسا