۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | 19:58
کد خبر : 40139

با پرداخت موبایلی صورت می گیرد؛

جلوگیری از حملات برداشت غیر مجاز از حساب‌های بانکی

پرداخت از طریق تلفن همراه، با اختیار فرد انجام می‌شود یعنی مردم در کنار دستگاه کارت خوان، هم می‌توانند کارت خود را بکشند و هم از پرداخت موبایلی استفاده کنند.

به گزارش برداشت روز، مهران مَحرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در مراسم رونمایی از پرداخت موبایل (طرح کهربا) افزود: این طرح علاوه بر راحتی، بحث امنیت را بسیار بالا خواهد برد.

وی با بیان اینکه هم اکنون شاهد حملات برداشت غیر مجاز از حساب اشخاص (اسکیمینگ) در شبکه پرداخت هستیم اضافه کرد: برخی افراد در شبکه پرداخت، کارت مغناطیسی بانکی را با فریب مردم، می‌توانند کپی کنند، اما وقتی اطلاعات کارت به داخل موبایل انتقال یابد، از این نوع شیوه کلاهبرداری جلوگیری می‌شود و کمک شایانی به کاهش جرائم اینترنتی خواهد کرد.

مَحرمیان با اشاره به زحمات بسیار زیاد برای ایجاد این روش در طول سال‌های زیاد به ویژه در دوران تحریم گفت: در حال حاضر بیش از ۶ هزار تراکنش در ثانیه در شبکه پرداخت و شتاب انجام می‌شود ضمن اینکه به ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا، بدون اینکه مردم هیچ احساس مشکلی کنند، عملا اسکناس از دست مردم حذف شد و مشکلی در جامعه به وجود نیامد.

وی طرح پرداخت موبایلی با عنوان کهربا را دارای سه استاندارد دانست و افزود: مهمترین آن استاندارد پرداخت با کارت‌های نقدی و اعتباری (EMV) است.

محرمیان با بیان اینکه ضریب نفوذ بالای استاندارد EMV در کشور‌های اروپایی بیش از ۹۷ درصد و در جا‌های دیگر، ۷۵ درصد است اضافه کرد: ما در طول این سال‌ها نتوانسته بودیم به این سمت حرکت کنیم چرا که مهمترین مانع، بحث تحریم است که مشکلاتی را در استاندارد سازی به وجود آورد، اما تلاش مهندسان ایرانی نشان داد که تحریم هم نتوانست جلوی آن‌ها را بگیرد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: اگر می‌خواستیم حدود ۵۰۰ میلیون کارت مغناطیسی را که در دست مردم است، به کارت هوشمند تبدیل کنیم، هزینه کارت‌ها بسیار زیاد بود ضمن اینکه تغییر شبکه پرداخت و ابزار‌های شبکه بانکی، هزینه سخت افزاری بسیار بالایی را بر دوش کشور در این شرایط سخت می‌گذاشت.

مَحرمیان افزود: به همین علت ما از ابزار موبایل استفاده کردیم و اطلاعات کارت‌های بانکی را در داخل موبایل قرار دادیم و با این کار تا حدود زیادی از هزینه‌ها جلوگیری کردیم.

وی ادامه داد: پایه اصلی که این سامانه برای ارتباط میان موبایل و دستگاه کارتخوان دارد مبتنی بر فناوری ارتباط بدون تماس (NFC) خواهد بود و البته این قضیه به هیچ عنوان محدود به این فناوری نیست و با فناوری‌های دیگر مثل کد پاسخ سریع یا ” کیو آر کد” و سایر موارد هم قابلیت انجام خواهد داشت.

محرمیان گفت: سایرشرکت‌های بزرگ در حوزه پولی و مالی کشور (شرکت‌های PSP) و بانک‌ها هم به تدریج به این طرح اضافه می‌شوند و مردم این قابلیت را خواهند داشت که یک نرم افزار را بر روی موبایل خود نصب و کارت‌های بانکی خود را که تمایل دارند، برروی این نرم افزار بارگذاری کنند و از این پس، موبایل کاربر می‌تواند به عنوان کارت بانکی عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه روش پرداخت موبایلی به هیچ عنوان به معنای حذف کارت بانکی نیست افزود: پرداخت از طریق تلفن همراه، با اختیار فرد انجام می‌شود یعنی مردم در کنار دستگاه کارت خوان، هم می‌توانند کارت خود را بکشند و هم از پرداخت موبایلی استفاده کنند.

محرمیان به رشد حدود ۱۸ درصدی سالانه بازار ارتباط بدون تماس یا (NFC) و تراکنش‌های مربوط به آن در دنیا اشاره کرد و گفت: گوشی‌های مجهز به (NFC) در دنیا به ۷۵ درصد رسیده و این وضعیت در ایران هم وجود دارد.

وی افزود: ۴۰ درصد کارتخوان‌های موجود در کشور از نظر سخت افزاری مجهز به این سیستم هستند که فقط نیاز به تغییرات نرم افزاری دارند که شرکت‌های PSP در این زمینه اقدام خواهند کرد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تصریح کرد: با حداکثر تلاش مهندسان ایرانی توانسته ایم در این دوره تحریم، یک اتفاق بزرگی را در  روش پرداخت از طریق موبایل، از حملات برداشت غیر مجاز از حساب افراد (اسکیمینگ) جلوگیری می‌کند./ صدا و سیما

لباسکار صنعتی کسا