۲۴ دی ۱۳۹۹ | 18:59
کد خبر : 36948

رئیس جمهور :

منابع آزادشود دلار به ۱۵هزار تومان می‌رسد

دست بانک مرکزی ما در اعمال سیاست بر نرخ ارز بسته است اما در آینده شرایط بهتر می‌شود و اگر منابع ما آزاد شود دلار تا ۱۵ هزار تومان پایین خواهد آمد.

به گزارش برداشت روز، حسن روحانی رئیس جمهور با اشاره به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی، ضرورت همکاری دولت و مجلس درخصوص این لایحه مهم برای سرنوشت مردم را مورد تاکید قرار داد و افزود: لایحه بودجه یک لایحه تقنینی معمولی نیست و لایحه ای است که بیشتر رنگ اجرایی دارد و در قانون اساسی نیز در مورد آن با لحن خاصی صحبت شده است.

روحانی با بیان اینکه تهیه و تدوین لایحه بودجه با دولت است و مجلس باید آن را رسیدگی و تصویب کند، اظهار داشت: همکاری دولت و مجلس در مسیر تصویب لایحه بودجه بسیار مهم است و خواست ما این است که لایحه بودجه مطلوب جامعه و به نفع مردم تصویب و برای اجرا در سال آینده آماده باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: امور برنامه و بودجه کشور بر اساس قانون اساسی مستقیم برعهده رئیس جمهور است و هیچ جایی قانونگذار تعبیری به این محکمی ندارد، بودجه از اموری است که مربوط به رئیس جمهور است و با قوانین عادی فرق می کند. آنچه باید در مجلس تصویب شود لایحه دولت است نه طرح مجلس، البته در مسیر بررسی و تصویب بودجه اصلاحات و تغییراتی هم صورت می گیرد که معمولا بین ۲ تا ۳ درصد بوده است .

روحانی با تاکید بر اینکه در لایحه بودجه نباید قانونگذاری انجام شود، گفت: شورای نگهبان هم در این زمینه بسیار و درمورد مسائل مالی حساس است، دولت و مجلس باید در تصویب لایحه بودجه با یکدیگر همکاری و همراهی کنند.

رئیس جمهور افزود: خطر این است که در بررسی لایحه بودجه از سوی نمایندگان درآمدهایی در نظر گرفته شود که تورم ایجاد کند و تاکید دولت بر این است که قدرت خرید مردم را در سال آینده تا ۲۵ درصد بالاببریم و فشار جدیدی به مردم وارد نشود.

روحانی  با تاکید بر اینکه مالیات باید متعادل باشد زیرا فشار آن در نهایت بر دوش مردم و مصرف کنندگان خواهد بود، افزود: باید دقت کنیم که فشار نهایی در افزایش مالیات ها بر کجا وارد می شود.

رئیس جمهور تقویت ارزش پول ملی را از نکات مهم برای دولت در لایحه بودجه عنوان کرد و افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۰موضوع مهم برای دولت این بود که ارزش پول ملی را بالا ببریم به همین خاطر با توجه به اینکه افق آینده را روشن می بینیم قیمت دلار در لایحه بودجه را ۱۱ هزار و ۵۰۰تومان در نظر گرفتیم.

روحانی با تاکید بر تلاش دولت برای کاهش قیمت دلار در سال آینده، افزود: قیمت امروز دلار واقعی نیست و اگر همین امروز منابع ارزی ما در خارج از کشور آزاد شود، قیمت دلار به ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان کاهش خواهد یافت، البته امروز شرایط ما نسبت به گذشته بهتر است و اطمینان دارم که در آینده هم بهتر از این خواهد شد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اهمیت موضوع امنیت در اقتصاد کشور، گفت: اقتصاد مردم و حرکت جامعه وابسته به امنیت است و امنیت به این است که قانون و مقررات، تثبیت باشد و مردم و سرمایه گذاران اطمینان خاطر و اعتماد داشته باشند که می توانند بر مبنای قانون سرمایه گذاری در تولید را انجام دهند.

روحانی با بیان اینکه امنیت سرمایه گذاری با قوانین مجلس و دولت و همراهی قوه قضائیه تامین می شود، اظهار داشت: در مجلس چیزی تصویب شود که امید و اعتماد مردم در سرمایه گذاری دچار مشکل نشود، باید به این امنیت توجه کنیم و چیزهایی که دولت، مجلس و قانون به مردم قول داده دچار تغییرات نشود.

رئیس جمهور در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد با همکاری و همراهی دولت و مجلس لایحه بودجه به بهترین شکل ممکن تصویب و برای اجرا در اختیار دولت قرار گیرد و سال آینده شرایط خوبی در انتظار مردم باشد./ مهر

لباسکار صنعتی کسا