۱۳ دی ۱۳۹۹ | 18:57
کد خبر : 35436

معاون برنامه ریزی و توسعه ذوب آهن اصفهان:

ذوب آهن اصفهان پساب تصفیه شده را خریداری و منتقل می کند

مهدی نصر معاون برنامه ریزی و توسعه ذوب آهن اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان لنجان گفت: با توجه به بحران کم آبی دولت صنایع را مکلف به استفاده از پساب کرد . انجام این کار بر اساس بالاترین استانداردها انجام شد.

به گزارش برداشت روز، به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان؛ وی افزود: آبفا پساب را پس از جمع آوری و تصفیه بیولوژیکی  به صنایع انتقال می دهد که ما پساب را خریداری و  بخشی از پساب صنعتی کارخانه که قبلا در لاگن های زرین شهر ریخته می شد  تصفیه می شود.

وی تصریح کرد: در سال های گذشته ذوب آهن اقدام به خرید پساب زرین شهر نمود که بخشی از آن همان ۶۰ لیتر بر ثانیه است که بر اساس الزامات محیط زیستی و تقاضای منطقه خریداری شده است. این پساب قبلاً وارد زاینده رود می شد.

وی یادآور شد: الزامات محیط زیستی و لزوم حفظ شرایط زاینده رود، ذوب آهن را بر آن داشت که ۶۰ لیتر در ثانیه پساب زرین شهر را خریداری کند. برای این فعالیت، در سال ۹۳ پیمانکاری انتخاب شد و چهار پمپ خانه در زرین شهر، کنار لاگن ها، برای آبیاری فضای سبز و انتقال بین راهی  ایجاد شد.

نصر افزود: هزینه انجام این وظایف و تکالیف ۸ میلیارد تومان بود که با احتساب قیمت های کنونی ، حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده تا مشکل پساب زرین شهر حل شود.

وی با اشاره به تاریخچه خرید آب گفت: ما در حوضه زاینده رود هستیم .زمان احداث ذوب آهن ، این شرکت برای تونل ۲ کوهرنگ که آورده ای حدود ۲۲۰ میلیون متر مکعب داشت هزینه کرد و به نام ذوب آهن ثبت شد . در غیر این صورت این آب به کارون می ریخت و از موجودی حوضه چهار محال و بختیاری نبود.

نصر تصریح کرد: حق آبه ذوب آهن از زاینده رود یک متر مکعب بر ثانیه در سال است و با این حال سد آب بند هم احداث شد تا ذوب آهن بتواند به راحتی آب برداشت کند و البته این برداشت با انجام فعالیت های صرفه جویی در مصرف آب ،  الان کمتر از ۴۰ درصد از حق آبه این شرکت است . سهم ذوب آهن از زاینده رود حاصل سرمایه گذاری برای تونل کوهرنگ بود.

وی خاطرنشان کرد: ۳۰۰ میلیارد تومان قرارداد بیع متقابل بسته شد تا پساب انتقال پیدا کند . بدین منظور تصفیه خانه با ظرفیت  ۱۵۰ میلیون متر مکعب با ۱۸ میلیون یورو سرمایه گذاری به شکل  بی او تی  ایجاد شده تا پساب آورده فولاد شهر و زرین شهر را تصفیه کند و همراه پساب حاصل از ذوب آهن در مجموع به مقدار ۱۳۰ میلیون مترمکعب بازچرخانی شود . بدین ترتیب سهم آب زاینده رود در تامین نیاز ذوب آهن به تدریج کم و به صفر می رسد .

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان با بیان این که پساب مستقیم به تصفیه خانه آمده و وارد لاگن ها نمی شود اظهار داشت: تصفیه اولیه توسط آبفا به صرت بوزدایی، باکتری زدایی است که ۱۰ درصد آن پساب وارد لاگن ها می شود و بقیه در خط تولید باچرخانی می شود.

وی به منافع متقابل ذوب آهن و منطقه اشاره کرد و گفت: ذوب آهن  نقش تعیین کننده ای در پیشرفت و صنعتی شدن و رونق اقتصادی منطقه ایفا کرد و این مجتمع عظیم صنعتی نیز در عوض از نیروی کار و دلسوزی منطقه استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت ذوب آهن از ابتدای تاسیس تا زمان حاضر برای اجرای طرح های توسعه دارای دستاوردها و تبعات گوناگون بوده است. در طول این ۵۰ سال هم با افزایش جمعیت، کشاورزی و صنعت توسعه پیدا کرده  که حضور این میزان جمعیت  ساکن در اطراف ذوب آهن در گذشته قابل پیش بینی نبوده و بر این اساس امروز سد زاینده رود کفاف مصارف را نمی دهد .

وی تاکید کرد: در ذوب آهن اصفهان بهینه سازی تکنولوژی موجود و رفتن به سمت تجهیزات و تکنولوزی  کاهش مصرف اب برای توسعه را دنبال کردیم و نتیجه آن این بود که اگر قبلا یک مترمکعب  بر ثانیه دیماند داشتیم و ۷۰ درصد آن محقق می شد امروز با سه کوره و توسعه ای صورت گرفته مصرف آب به نسبت گذشته کاهش چشم گیری پیدا کرده است.

نصر ادامه داد: مصرف آب سالانه ذوب آهن از ۳۰ میلیون مترمکعب در سال ۷۵ به ۱۷و نیم میلیون مترمکعب رسیده است و بر این باور هستیم که متکی بودن صرف به آب خام زاینده رود نمی تواند پایدار باشد .

وی با اشاره به افزایش مصارف آب در طی سال های گذشته گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم باید به سمت کاهش مصرف آب حرکت کنیم و ذوب آهن نیز باید خود را با این شرایط وفق دهد. انتقال پساب نیز با سرمایه گذاری بزرگ ذوب آهن صورت گرفت و با توجه به شرایط ذوب آهن خود را وفق داده و نتایج آن مشخص است که می توان قضاوت کرد.

مدیر روابط عمومی ذوب آهن نیز در این نشست گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی ، ذوب آهن اصفهان نه تنها خودکفایی و بومی سازی را رقم زد، بلکه به توسعه سایر صنایع کشور نیز کمک شایانی نمود و خدمات شایانی در سطح ملی و منطقه ای در ابعاد صنعتی، تولیدی و همچنین مسئولیت اجتماعی ارائه نمود.

لباسکار صنعتی کسا