۲۳ اسفند ۱۳۹۸ | 22:43
کد خبر : 3483

بانک مرکزی اعلام کرد/ توزیع اسکناس نو ممنوع شد

با توجه به شیوع بیماری کرونا و جلوگیری از انتشار آن از طریق اسکناس، بانک مرکزی توزیع اسکناس نو در پایان سال را ممنوع کرد.
به گزارش برداشت روز به نقل از هیبنا ، اسکناس به دلیل این که در جامعه بسیار در تماس با افراد است، یکی از راه های شیوع بیماری کرونا محسوب می شود. بر این اساس مدیریت کل ریالی و نشر بانک مرکزی، اطلاعیه ای درباره ممنوعیت توزیع اسکناس نو و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، از طریق وجه نقد منتشر کرده است. برمبنای مطالعات علمی یکی از راه‌های انتقال بیماری مذکور استفاده از اسکناس و مبادله آن در بین افراد جامعه است که این امر در بسیاری از کشورهای درگیر این بیماری به شدت مورد توجه قرارگرفته و روش‌های مختلفی را برای محدود کردن گردش اسکناس و مسکوک به کار گرفته‌اند. به عنوان یک نمونه در کره جنوبی، در برخی مناطق دریافت و پرداخت وجه نقد را ممنوع کرده و برخی از سکه های رایج جمع آوری و آن ها را با مواد ضدعفونی، تمیز کرده است. با توجه به گستردگی استفاده از اسکناس و ایران‌‌چک در بین آحاد مردم و نیز افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در روزهای اخیر، بانک مرکزی توصیه می کند که محدودیت های در زمینه دریافت و پرداخت وجه نقد در شعب صورت پذیرد.

موضوع نخست، درباره توزیع اسکناس های نو در ایام انتهایی سال است. همه ساله به مناسبت ایام نوروز و سنت استفاده از اسکناس به عنوان عیدی در بین خانوارهای ایرانی، بانک‌ها نسبت به توزیع اسکناس نو در بین عموم مردم اقدام می کنند که با توجه به شرایط حال حاضر و با هدف جلوگیری از انتقال بیماری در تجمعات ایجاد شده برای دریافت اسکناس نو و همچنین خطر گسترش از طریق رد و بدل شدن اسکناس بین افراد خانواده، دوستان و آشنایان، بانک مرکزی توزیع اسکناس نو در روزهای پایانی سال به هر نحو در شعب و خزانه‌ها ممنوع کرده است. بنابراین در شعب بانک مسکن نیز اسکناس نو در پایان سال توزیع نخواهد شد.

موضوع دیگر این است که باید شعب از دریافت و پرداخت، وجه نقد اعم از اسکناس، ایران چک و مسکوک اجتناب کنند، اما اگر ضرورتی برای دریافت وجوع دارد، باید این کار با رعایت کامل اصول بهداشتی صورت گیرد. بر اساس توصیه های بانک مرکزی، انتقال وجوه دریافتی به خزانه‌ها باید با رعایت تمام جوانب احتیاطی صورت پذیرد و از دوباره شمار کردن آن توسط کارکنان خزانه‌ها جداً خودداری شود.

بر این اساس مشتریان نیز باید از به کارگیری وجه نقد در پرداخت های خود خودداری کنند و از ابزارهای جایگزین استفاده کنند. در این شرایط لازم است، شعب با راهنمایی و ارایه ابزارهای جایگزین وجه نقد به مشتریان این کار را تسهیل و واحدهای ذی ربط نیز شرایط و امکانات لازم در شعب را برای انجام این کار، مهیا کنند.

توصیه آخر این اطلاعیه نیز ضدعفونی کردن دستگاه های خودپرداز است. به منظور جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از طریق تماس فرد با صفحه کلید، دریچه دریافت پول و … توصیه شده که تمام دستگاه های خودپرداز (به ویژه آن هایی که عملیات پرداخت وجه را انجام می دهند.) توسط عوامل پول گذاری و نگهداری، در فواصل زمانی مشخص ضدعفونی شود. مجموع این راهکارها می تواند اقدامات مؤثری در جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا محسوب شود و از سلامت شهروندان و کارکنان شعب، محافظت کند. «هیبنا» گزارش های تکمیلی در این خصوص منتشر خواهد کرد

لباسکار صنعتی کسا