۰۱ دی ۱۳۹۹ | 00:10
کد خبر : 33852

مسئولیت اجتماعی در بانک پاسارگاد؛ از پلت‌فرم تا نهادینه‌سازی

در سال¬های اخیر ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در کشور ما مورد توجه بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها قرار گرفته است، اما در اغلب موارد حتی سازمان‌هایی که بحث مسئولیت اجتماعی را با انگیزه دنبال می‌کنند مدل مشخصی برای پیاده‌سازی آن ندارند. از این¬رو، انتظاری که برای نهادینه‌سازی مقوله مسئولیت ¬اجتماعی در جامعه وجود دارد، آن‌چنان که باید و شاید برآورده نشده است.

به گزارش برداشت روز، بانک‌ها­ به عنوان تسهیل‌گر و محرک چرخ‌های اقتصاد، صنعت، بازرگانی و تولید در مقایسه با سایر بنگاه‌ها نقشی کلیدی در نهادینه‌سازی و به جریان انداختن حرکت فکری مسئولیت اجتماعی در جوامع ایفا می‌کنند.

یکی از بانک‌هایی که جایگاه ویژه مؤسسات‌ مالی را در نهادینه‌سازی مسئولیت اجتماعی درک کرده است و مدل کاربردی مختص خود را با بومی‌سازی و الهام از مدل کارول (Carroll) برای این موضوع ترسیم کرده، بانک پاسارگاد است. در این راستا بانک پاسارگاد متناسب با‌اهمیت فعالیت­ها و ویژگی­های خود مدلی ۴ سطحی را مبنای کار خود قرار داده است. در سطح ۱ این مدل مسئولیت اقتصادی قرار دارد، در این سطح ارائه خدمات بانکی مورد نیاز مردم و ایجاد منافع منصفانه و متقابل اقتصادی، سودآوری و افزایش کارایی و همچنین مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی در برابر پیامدها و عوارض ناشی از فعالیت‌های ‌اقتصادی قراردارد.

در سطح ۲ مسئولیت‌های قانونی در نظر گرفته شده است. این سطح، رعایت قوانین و مقررات در عملیات بانکداری، پرهیز از ایجاد هر نوع هزینه اجتماعی ، بهداشت و ایمنی و…. را شامل می‌شود.

سطح ۳ مسئولیت اخلاقی است. بحث مسئولیت اخلاقی، مواردی مانند التزام به رعایت ارزش‌ها و فرهنگ، پایبندی به اصول اخلاقی و هنجارهای اجتماعی منطبق با کسب و کار منصفانه و … را در بر می‌گیرد. در نهایت سطح ۴ مدل مسئولیت‌‌های انسانی است، این سطح بر فعالیت‌های انسان دوستانه در راستای کاستن معضلات جامعه و بهبود کیفیت زندگی مردم، اعطای کمک‌های مالی و معنوی عام‌المنفعه اجتماعی و خیرخواهانه، مشارکت در آگاهی رسانی وآموزش عمومی را شامل می شود.

با این رویکرد، این بانک به‌صورت پیوسته اقدامات و فعالیت‌های متنوع و گسترده‌ای را در بخش‌های مختلف علمی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی و نیز اعطای کمک‌های انسان‌دوستانه و خیرخواهانه با هدف مشارکت سازنده در توسعه اجتماعی انجام می‌دهد.

از جمله اقدامات بانک پاسارگاد در جهت ایفای نقش مسئولیت اجتماعی و همچنین گسترش این فرهنگ در صنعت بانکداری و سایر صنایع کشور می توان به موارد زیر اشاره نمود:

حمایت از نخبگان و تقدیر از نفرات برتر کنکور، مساعدت و همکاری در برگزاری مسابقات و رویدادهای علمی و تخصصی و همکاری با انجمن های علمی، برگزاری ۴ دوره جشنواره فیلم کوتاه پاسارگاد (با موضوعاتی مانند: حمایت از تولید ملی در بستر اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی و رشد اقتصاد ملی، حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، تکریم خانواده و حقوق اجتماعی، اهدای عضو)، کمک‌رسانی مستمر به مردم سیل زده و آسیب دیده در استان‌هایی  مثل: خوزستان، سیستان و بلوچستان، گلستان و لرستان، حمایت از انجمن­های بیماری‌های خاص از جمله انجمن اتیسم در ابعاد مختلف، اهدای ۳۵۰هزار ماسک N95 و ۱۰هزار واحد لباس مخصوص بیماران کرونایی به بیمارستان های علوم پزشکی سراسر کشور، ایجاد امکان ویزیت مجازی برای تشخیص بیماری کرونا، ساخت ۲۶ مدرسه در استان‌های آسیب دیده از سیل و زلزله و مناطق کمتر برخوردار کشور (۱۳ مدرسه در استان لرستان، ۴ مدرسه در استان خوزستان، ۳ مدرسه در استان گلستان و ۶ مدرسه در مناطق کمتر برخوردار کشور)، ساخت ۱۶ کتابخانه در استان‌های مختلف کشور(اردبیل، همدان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد) و انتخاب به‌عنوان خیر نمونه کشوری از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اقدام به ساخت بیمارستان‌های مجهز و مراکز بهداشت در جهت افزایش خدمات سلامت در کشور و… ازجمله اقدامات بانک پاسارگاد در راستای ایفای مسئولیت­های اجتماعی بوده است.

بدین ترتیب باید اذعان داشت که بانک­پاسارگاد با اعتقاد و باوری راسخ، مسئولیت‌های اجتماعی را به‌عنوان رویکردی متعالی به کسب‌وکار همواره مدنظر قرار داده و مجموعه استراتژی‌ها و سیاست‌های کلان خود را در حوزه‌های گوناگون مشتریان، سهام‌داران، کارکنان، جامعه و… در چارچوب این نگاه مسئولانه تعریف کرده است تا مبتنی بر مدلی خاص، نوید‌بخش پیشرفت و تعالی برای خود و جامعه باشد.

 

زینب بهادیوند چگینی

لباسکار صنعتی کسا