۱۲ آذر ۱۳۹۹ | 10:59
کد خبر : 31738

مدیر بیمه‌های مهندسی کوثر اعلام کرد:

جایگاه ششم بیمه کوثر در رشته بیمه‌های نفت و انرژی

بیمه کوثر، جایگاه ششم در رشته بیمه‌های نفت و انرژی را دارد.

شیوع ویروس کرونا تمام مشاغل را به خطر انداخته و با مشکل‌هایی روبه‌رو کرده است. بیمه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و صنعت بیمه با کاهش فروش در همه بیمه‌ها از جمله بیمه‌های مهندسی مواجه بوده است، با این حال به‌گفته علی مختاری، مدیر بیمه‌های مهندسی کوثر، این مدیریت توانسته است به تحقق کامل برنامه‌ها و پیش‌بینی‌های درآمدی در این بخش دست پیدا کند. وی در گفت‌وگویی با نشریه «آرامش» اعلام کرد که شرکت بیمه کوثر در رشته بیمه‌های نفت و انرژی با در اختیار داشتن جایگاه ششم از نظر فروش (بر اساس آمار استخراج‌شده از سالنامه آماری بیمه مرکزی)، جزو سرآمدان و پیشتازان این رشته در بین تمامی شرکت‌های بیمه خصوصی در کل کشور است. با او گفت‌وگویی درباره عملکرد مدیریت بیمه‌های مهندسی در سال گذشته، چالش‌های پیش رو به ‌واسطه شیوع کرونا و اقدام‌های انجام‌شده برای بهبود شرایط و برنامه‌های این مدیریت در سال جاری پرداختیم. متن این گفت‌وگو در پی آمده است.

 

به عنوان نخستین پرسش بفرمایید اهداف‌ مجموعه بیمه‌های مهندسی در سال ۹۸ به چه میزان تحقق یافت؟

با توجه به آمار ارائه‌شده، عملکرد رشته بیمه‌های مهندسی و خاص بیمه کوثر در سال ۹۸ بسیار مطلوب بوده است و با وجود برنامه تعیین‌شده برای فروش ۷۴۰ میلیارد ریالی در ابتدای سال و یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریالی در برنامه اصلاحی سال ۹۸، در مجموع با رشد ۵/۲۳ درصدی -۵/۹۹ درصد در رشته انرژی،  ۳۵ درصد در رشته کشتی و هواپیما و ۴۵/۱ درصد در رشته‌های مهندسی- مواجه بودیم. بنابراین می‌توان گفت مدیریت مهندسی و خاص با زحمت و تلاش‌ همکاران موفق به تحقق برنامه‌های سال ۹۸ شد.

 

علت این رشد چه بوده است؟

از علل رشد چشمگیر فروش در سال ۹۸

می‌توان به تلاش همکاران در این بخش از شرکت و تعامل با مدیریت بازاریابی و ورود به بازارهای جدید و برقراری ارتباط‌های کاری در این زمینه اشاره کرد. همچنین این مدیریت با تحلیل ریسک‌های موجود در هر رشته، از جمله ریسک‌های فیزیکال و متریال و حتی ریسک‌های خطای انسانی در صدور انواع رشته‌های مهندسی، موفق به کنترل و کاهش خسارت، هم‌زمان با افزایش صدور شد. این موفقیت از منظر ایجاد سود عملیاتی در شرکت نیز قابل ملاحظه بوده است.

 

با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، دستورکار و برنامه شما برای آینده چیست؟

با اینکه شرایط اقتصادی بر این نوع از بیمه‌ها تاثیر مستقیم دارد و از همین رو حفظ شرایط موجود شاید به ‌نحوی مطلوب به شمار آید، اما مدیریت بیمه‌های مهندسی ‌و خاص با داشتن نیروهای متخصص و متعهد درصدد افزایش سهم بازار در رشته‌های مهندسی، نفت و انرژی است. به طور مثال، شرکت بیمه کوثر در رشته بیمه‌های نفت و انرژی با در اختیار داشتن جایگاه ششم از نظر فروش (بر اساس آمار استخراج‌شده از سالنامه آماری شرکت بیمه مرکزی) جزو سرآمدان و پیشتازان این رشته در بین تمامی شرکت‌های بیمه خصوصی در کل کشور است. امیدواریم با توجه به راهبرد اصلی شرکت که رشد در تمامی زمینه‌هاست، بتوانیم در ایجاد فرهنگ صحیح بیمه‌های مهندسی، ایجاد سود عملیاتی و نیز نظارت بر عملکرد مراحل را با موفقیت طی کنیم.

 

کمی درباره بیمه‌های مهندسی و اینکه در حال حاضر در کشور چه جایگاه و ضرورتی دارند توضیح دهید؟

صحبت کردن درباره بیمه‌های مهندسی نیازمند زمان است اما در همین مجال کوتاه باید عرض کنم که بیمه‌های مهندسی و خاص از رشته‌های تخصصی و ترکیبی در صنعت بیمه است که شامل رشته‌های تمام‌خطر پیمانکاری، تمام‌خطر نصب، ماشین‌آلات و تجهیزات پیمانکاری، شکست ماشین‌آلات، تجهیزات الکترونیکی، سازه‌های تکمیل‌شده و فساد کالا در سردخانه می‌شود. همچنین رشته‌های بسیار کامل و جامعی مانند بیمه تمام‌خطر اموال، بیمه جامع ماشین‌آلات که تقریبا همه ریسک‌های بیمه‌گذاران را پوشش می‌دهد و بیمه‌های انرژی شامل چهار رشته ساحلی در حال ساخت، ساحلی در حال بهره‌برداری، فراساحلی در حال نصب و فراساحلی در حال بهره‌برداری است که پروژه‌هایی نظیر حفاری چاه‌های نفت ‌و گاز، لوله‌گذاری در ساحل یا فراساحل، ساخت و بهره‌برداری سکوهای نفتی، ساخت و بهره‌برداری پالایشگاه‌ها، کارخانه‌ها و تاسیسات پتروشیمی و… در آن قابل بیمه شدن هستند. در خصوص ضرورت این نوع از بیمه‌ها، باید صاحبان سرمایه و مدیران پروژه‌ها و تصمیم‌گیران اصلی به مباحث مدیریت ریسک و بیمه به عنوان ابزاری برای مدیریت ریسک شناسایی کامل داشته باشند که با تعامل با شرکت‌های بیمه به جای کاهش حق‌بیمه به توسعه پوشش‌ها و تکمیل بیمه‌نامه‌ها بپردازند.

 

همان‌طور که می‌دانید امسال و سال قبل یکی از مسائل اصلی کشور مواجهه با ویروس کووید۱۹ بود. این موضوع چه تاثیری در امور بیمه‌های مهندسی داشت؟ 

با توجه به شرایط اقتصادی و تعطیلی فعالیت‌ها و پروژه‌ها و کاهش ساعت کار تولیدکنندگان، مذاکره‌های حضوری که اصلی‌ترین روش جذب و تعامل بود، به شدت کم شده و روی هم رفته، تاثیر منفی این امر بر رشته‌های مهندسی کاملا مشهود است.

 

چگونه این مساله را مدیریت کردید؟

در این برهه، لزوم بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و تقویت زیرساخت‌های موجود برای تسریع عملیات صدور بیمه‌نامه و پرداخت خسارت برخط (آنلاین) با جدیت پیگیری می‌شود و با تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان شرکت خدمت‌رسانی غیرحضوری به ذی‌نفعان در بخش‌هایی تحقق یافته است.

 

برنامه‌های‌تان در سال ۹۹ چیست؟

در سال ۹۹ درصدد هستیم مسیر گذشته را با شتاب بیشتری دنبال کنیم و با توسعه آموزش‌های مجازی و افزایش فعالیت سرپرستی‌ها، سهم بیشتری از بازار مهندسی و انرژی را جذب کنیم.

لباسکار صنعتی کسا