۰۸ آذر ۱۳۹۹ | 18:06
کد خبر : 31221

کیف پول؛ از نسخه چرمین تا نسخه الکترونیک

قدمت کیف پول را می‌توان به اندازه اسکناس یا همان پول کاغذی برآورد کرد؛ از همان زمان که پول‌برگ در کنار سکه رواج یافت، چنته‌های کوچک چرمین نیز جای همیان‌های کرباسین را گرفت. گرچه اولین پول فلزی کشف‌شده در جهان مربوط به حدود ۵۰۰۰ سال پیش و تمدن دره سند (در پاکستان فعلی) ‌است، اما پول کاغذی نخستین بار در نیمه قرن دهم میلادی در چین جنوبی باب شد. از همان زمان نیز نیاز به کیف پول احساس شد. زیرا دلیلی نداشت مردم تمام پول و سرمایه خود را طی روز با خود حمل کنند و وسیله‌ای برای جابه‌جایی مقدار پول مورد نیاز روزانه برای بسیاری افراد لازم به نظر می‌رسید. اما حتی امروزه نیز که بیشتر تبادلات مالی به‌صورت الکترونیکی و با استفاده از تلفن‌های همراه و کارت‌های بانکی انجام می‌شود، نیاز به کیف پول از نوع الکترونیکی آن احساس می‌شود.

به گزارش برداشت روز،کیف پول الکترونیکی یک سرویس آنلاین است که با استفاده از آن می‌توان تراکنش‌های اینترنتی مانند خرید شارژ، خرید بسته اینترنت، پرداخت قبوض و… را به کمک گوشی تلفن همراه هوشمند یا رایانه انجام داد. کاربرد کیف پول بانکی الکترونیکی مانند کیف پول معمولی است، اما کیف پولی که به‌جای اسکناس و سکه، حاوی وجه و اعتبار الکترونیکی بوده و از طریق حساب بانکی قابل شارژ کردن است. با استفاده از کیف پول الکترونیکی، دیگر نیازی نیست برای هر پرداخت یا دریافت پول، از کارت بانکی استفاده کرد.

سهولت در استفاده، امنیت و اطمینان، سرعت بالا، ارتباط آسان با سایر حساب‌ها، تجمیع تراکنش‌های خرد ازجمله مزایای کیف پول الکترونیکی است. بر این اساس، در ایران مانند سایر کشورهای جهان، استفاده از کیف پول الکترونیکی رو به افزایش است و از موفق‌ترین نمونه‌های کیف پول الکترونیکی در ایران که با استقبال گسترده‌ای نیز مواجه شده است، می‌توان «کیپاد» را نام برد. به‌عنوان مثال برای انتقال وجه از طریق کارت به کارت در کیپاد، کافی است شماره کارت مبدا، کارت مقصد و مبلغ دلخواه انتقال وجه را وارد کرده و وجه مورد نظر را از مبدا یکی از بانک‌های پاسارگاد، ملت، ملی، تجارت، پارسیان، سپه، کشاورزی، سامان، اقتصاد نوین، انصار، آینده، سرمایه، سینا، حکمت، گردشگری، دی، ایران‌زمین، پست‌بانک، توسعه تعاون، صنعت‌ومعدن، خاورمیانه، موسسه اعتباری نور، موسسه اعتباری توسعه به مقصد یکی از بانک‌های عضو شبکه شتاب منتقل کنیم.

اما انتقال اعتبار به کاربری دیگر در این اپلیکیشن، ساده‌تر از این‌ها است و بدون انتقال به درگاه پرداخت و تنها با انتخاب فرد مورد نظر از فهرست تماس‌‌ها یا وارد کردن شماره تماس فرد مورد نظر امکان‌پذیر است.

پرداخت الکترونیکی انواع جرایم و عوارض مربوط به وسایل نقلیه همچون خلافی خودرو، عوارض آزادراهی و طرح ترافیک از دیگر امکانات این کیف پول الکترونیکی است. به‌عنوان مثال با ثبت بارکد پشت کارت خودرو یا اسکن آن در قسمت خلافی می‌توان نسبت به استعلام رایگان و پرداخت خلافی خودرو اقدام کرد. همچنین برای تسویه بدهی عوارض طرح ترافیک می‌توان به‌راحتی با مراجعه به قسمت عوارض طرح ترافیک، پلاک خودرو را ثبت کرده و پس از استعلام میزان بدهی، مبلغ آن را پرداخت کرد.

درخصوص پرداخت قبوض هم کافی است با انتخاب گزینه پرداخت قبض، بر روی «اسکن بارکد» کلیک کنیم و بارکد قبض مورد نظر را در مقابل آن قرار دهیم و یا با وارد کردن شناسه قبض و پرداخت، از طریق کسر از موجودی کیف پول، بدهی خود را بپردازیم. البته درخصوص قبض برق با توجه به اجرای طرح ملی قبض سبز و جایگزین شدن قبض الکترونیکی به‌جای قبض کاغذی برق، کار از این نیز ساده‌تر است و کاربران برای رویت قبض برق خود می‌توانند یکبار برای همیشه شناسه قبض برق را در قسمت قبض برق وارد کرده و پس از آن به‌راحتی نسبت به پرداخت مبلغ آن اقدام کنند.

در بسیاری پرداخت‌ها به‌ویژه پرداخت‌های خرد روزمره یا پرداخت‌های مربوط به خرید از فروشگاه‌‏های تحت پوشش یا پرداخت هزینه وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز می‌توان با اسکن کردن کد QR (بارکد پرداخت مربوطه) از داخل برنامه کیف پول الکترونیکی و به کمک دوربین تلفن همراه، علاوه بر تسریع در انجام پرداخت، مشکل نداشتن پول خرد را هم حل کرد.

مدیریت و فروش سهام عدالت، خرید بسته اینترنتی برای تمامی اپراتورهای تلفن همراه، شارژ مستقیم سیم‌کارت تلفن همراه، نیکوکاری و انجام امور خیریه و عام‌المنفعه از طریق ارتباط با موسسات هلال احمر و پیام امید برای پرداخت نذورات، افزایش اعتبار کارت شهروندی در شهرهایی مانند مشهد و قزوین نیاز به مراجعه به کیوسک‌های شارژ و اشتراک و پخش آنلاین فیلم و سریال آیو از دیگر امکانات این کیف پول الکترونیکی است.

گفتنی است کیپاد یک قابلیت‌های منحصر به فرد نیز دارد و آن انتقال موجودی کیف پول به حساب کاربر است؛ یعنی کاربر در صورت لزوم با مراجعه به قسمت انتقال حساب می‌تواند مبلغ اعتبار کیف پول خود را از طریق کد شبا به حساب بانکی خود بازگرداند.

 

زینب بهادیوند چگینی

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌