۰۴ آذر ۱۳۹۹ | 18:39
کد خبر : 30827

سعید خادمی پور مدیر روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

نقش روابط عمومی ها پس از بحران

سعید خادمی پور در یادداشتی با اشاره به نقش روابط عمومی ها و اهمیت جایگاه آن در آگاهی بخشی سازمانها با استفاده از ابزار مختلف ارتباطی پرداخته که در ذیل میخوانیم.

به گزارش برداشت روز، بی‌شک، دنیای امروز، دنیای ارتباطات است و نقش روابط عمومی‌ها به عنوان پیش قراولان آگاهی بخشی و اطلاع رسانی که با به‌کارگیری هنر، مهارت، تدبیر و دانش خود، فضایی سالم برای اطلاع رسانی شفاف و ارتباطات اثربخش در تنویر افکار عمومی و سازمان‌ها را فراهم می‌کنند، انکارناپذیر است.

اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه‎ی عرصه‌ها پیشتاز است، بیش از پیش نمایان شده است؛ به‌گونه‌ای که موفقیت سازمان‌ها در عرصه‌ها و فعالیت‌های تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌های آن‌ها بستگی دارد. یک روابط عمومی موفق زمانی می‌تواند بیشترین تأثیر خود را بر مخاطبان داشته باشد و به پویایی برسد که بتواند به‌موقع و دقیق از فعالیت تمامی بخش‌های سازمان مطلع شود که این امر مستلزم تعامل مداوم واحدهای مختلف سازمان با واحد روابط عمومی است.

در دوران شیوع ویروس کرونا و لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی نقش ارتباطات و اطلاع‌رسانی برخط و به‌موقع دوچندان بروز کرده است و روابط عمومی‌ها باید با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و ابزارهای جدید اطلاع‌رسانی در این عرصه پرتوان‌تر و خلاق‌تر از پیش، یاریگر سازمان و مخاطبان خود باشند.

عمده نقش و کارکرد روابط عمومی‌ها در هنگام بروز بحران و زمان پس از بحران است، شاید اولین کار مؤثری که روابط عمومی‌ها در هنگام وقوع یک بحران انجام می‌دهند، ایجاد نظم سازمانی و هدایت فضای سازمان به سمت تمرکز بر مدیریت بحران، فضاسازی روحیه‌بخش و ارتقاء انسجام درون‌سازمانی یا در مقیاس وسیع‌تر، اجتماعی است. یک روابط عمومی بالنده می‌تواند با گردآوری اطلاعات محیطی و تجزیه‌وتحلیل درست آن، نقش مؤثری در تصمیم سازی در ارتباط با مدیران در مسیر مدیریت بحران ایفاء کند.

پس از وقوع بحران نیز روابط عمومی می‌تواند در جهت عادی‌سازی شرایط و مدیریت افکار عمومی و اطمینان بخشی به جامعه و فرونشاندن التهابات کاذب نقش مؤثری ایفا کرده و افکار عمومی را به سمت آرامش و امنیت خاطر و تمرکز بر بازسازی روحی و روانی خویش هدایت کند.

سعید خادمی پور

لباسکار صنعتی کسا