۲۶ آبان ۱۳۹۹ | 10:48
کد خبر : 29696

بیمه آسیا؛

پیشتاز رونق‌بخشی به صنعت بیمه کشور

در نخستین‌روز از آخرین‌ماه تابستان امسال بود که بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، برگزاری مجمع فوق‌العاده بیمه آسیا برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های این شرکت را بلامانع اعلام کرد تا سرمایه بیمه آسیا با افزایش بیش از 10برابری، از ۲۳۰میلیارد تومان به ۲۴۵۸.۴میلیارد تومان افزایش یابد. هیات‌مدیره بیمه آسیا، هدف از افزایش سرمایه این شرکت را اصلاح ساختار مالی برای توسعه پرتفوی حق بیمه و افزایش سهم بازار و تقویت توان مالی این شرکت اعلام کرده بودند.

به گزارش برداشت روز، بر این اساس، بیمه آسیا که به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت غیردولتی صنعت بیمه در میان ۲۳ شرکت خصوصی کشور شناخته می‌شود، از این پس با افزایش ۱۱۰۰ درصدی تنها ۱۰ درصد از ریسک پذیرفته‌شده در رشته‌های بیمه غیرزندگی و ۲۰ درصد در رشته بیمه زندگی را به دیگر شرکت‌ها واگذار خواهد کرد. بدین ترتیب دست هیات‌مدیره بیمه آسیا برای اعمال مدیریت ریسک بازتر خواهد بود تا مجموع حق بیمه تولیدشده با ریسک کمتر را نزد شرکت نگه دارند و منابع ناشی از حق بیمه‌ها را برابر آیین‌نامه‌های بیمه مرکزی و برنامه‌های از پیش طراحی‌شده مدیریت شرکت، صرف سرمایه‌گذاری کنند که این مهم در نهایت هم سودآوری پایدار بیمه آسیا را تضمین می‌کند، هم مقام نخست این شرکت را در پرداخت خسارت‌ها و عمل به تعهدات خود در قبال بیمه‌گذاران. چنین پشتوانه‌ای، توانگری مالی شرکت در سطح یک را با ضریب بالا برای سال‌های آینده تضمین خواهد کرد.

بیمه آسیا در نیمه نخست امسال نیز توانست تراز عملیاتی مثبت ۱۹۸۶میلیارد تومانی را ثبت کند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد ۳۵ درصدی بود. این شرکت همچنین توانست در طول شش‌ماه نخست سال جاری ۳۷۷۱میلیارد تومان حق بیمه تولید کند که آن هم نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود ۳۲ درصد رشد داشته است. در همین بازه زمانی، ۱۷۸۵میلیارد تومان خسارت نیز به بیمه‌گذاران پرداخت شده است که از یک‌سو ۲۸ درصد افزایش نشان می‌دهد و از سوی دیگر نشان‌دهنده کاهش میزان افزایش خسارت نسبت به تولید حق بیمه است.

از سوی دیگر، بیمه آسیا در نیمه نخست سال جاری ۳۴۱میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرد و به هر سهم ۱۴۸۲ ریال سود اختصاص داد که با جهش ۷۲۰ درصدی نسبت به شش‌ماه نخست سال گذشته همراه بوده و نسبت به ۱۲ ماه سال گذشته نیز نزدیک ۱۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. این شرکت در دو فصل نخست امسال ۴۱۳میلیارد تومان سود انباشته ثبت کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹۷درصد افزایش داشته است. در همین حال، بیمه آسیا سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت خود را در طول این دوره شش‌ماهه به میزان ۶۹ درصد افزایش داد و بر موجودی نقدی خود نیز نسبت پایان سال گذشته ۱۲۱ درصد افزود تا حقوق صاحبان سهامش با افزایش ۵۲ درصدی به رقم ۷۶۴میلیارد تومان برسد.

از مجموع ۹۶۷۸میلیارد و ۸۷۹میلیون ریال سود سرمایه‌گذاری شرکت بیمه آسیا در نیمه نخست امسال، ۶۵۰۵میلیارد و ۷میلیون ریال آن از محل سرمایه‌گذاری در بازار سهام به دست آمده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، سود ناشی از سرمایه‌گذاری در بازار سهام شرکت بیمه آسیا محدود به ۷۹۲میلیارد و ۷۹۰میلیون ریال بوده است.

علاوه بر تمام این دستاوردها، با اعلام نرخ جدید تسعیر ارز از سوی بیمه مرکزی نیز صورت‌های مالی این شرکت تا پایان دوره با نرخ‌های ۳۰ اسفندماه ۹۹ تسعیر خواهد شد که با توجه به مثبت بودن حساب ارزی بیمه آسیا به افزایش درآمد این شرکت خواهد انجامید.

حال با توجه به چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای که پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا درخصوص رفع تحریم‌ها به‌وجود آمده و نظر به ضرورت برقرای مجدد عضویت ایران در FATF که نیازمند تصویب لوایح چهارگانه و همچنین پیاده‌سازی استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) در بخش بانکی و بیمه‌ای است، بیمه آسیا بنابراعلام مدیرعامل خود، پیشاپیش توسعه و ارتقای نرم‌افزارهای بیمه‌ای را مطابق با استاندارد و آیین‌نامه های بیمه مرکزی در دستور کار قرار داده و تمهیدات لازم را به‌منظور پیاده‌سازی و اجرای استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی اندیشیده است. در همین راستا، ایجاد سازوکار مناسب در جهت افزایش اطمینان بخشی به گزارش‌ها و شفافیت اطلاعات در بخش‌های مالی و فنی از رویکردهای این شرکت در سال جاری است.

بر این اساس، امید می‌رود شاهد درخشش بیش از پیش این شرکت با خروج اقتصاد کشور در سال آینده از رکود و پیشتازی آن در رونق‌بخشی به صنعت بیمه کشور به‌ویژه در بخش خصوصی باشیم.

 

زینب بهادیوند چگینی

♦️ تلاش میکنیم با اتکاء به دانش و تجربه 14 ساله خود در بورس سهام ایران بهترین پورتفو را پیشنهاد و سودآورترین سهام را برای شما تحلیل و تشریح کنیم.

جویندگان سهام طلایی

https://t.me/GoldenStockQuesters

لباسکار صنعتی کسا