۱۹ آبان ۱۳۹۹ | 18:42
کد خبر : 28952

با هدف تأمین مواد اولیهٔ مورد نیاز صنعت کفش و چرم مصنوعی؛

ایران از واردات محصول استراتژیک پتروشیمی بی‌نیاز شد

مشاور فنی مدیر عامل و مدیر تحقیق و توسعهٔ شرکت پتروشیمی کارون با اشاره به تولید تجاری گرید «KLM۱۰۰B» از آمادگی تأمین پایدار، بهنگام و مطمئن نیاز صنایع و مصرف کنندگان داخلی خبر داد و اعلام کرد: هم اکنون ظرفیت تولید کافی از این گرید پر مصرف و استراتژیک در پتروشیمی کارون وجود داشته و نیازی به واردات گریدهای مشابه از خارج از کشور نداریم.

به گزارش برداشت روز، به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی کارون؛ «مهدی نظری» با اشاره به برنامه ریزی گسترده برای متنوع سازی سبد تولید محصولات زنجیرهٔ ارزش ایزوسیانات های کشور، گفت: گرید «KLM۱۰۰B» یکی از انواع گریدهای پیش پلیمر جدید در پتروشیمی کارون بوده که از ماه ها قبل تولید تجاری آن آغاز شده است.

مشاور فنی مدیر عامل و مدیر تحقیق و توسعهٔ پتروشیمی کارون با اعلام اینکه این گرید در صنعت کفش، انواع چسب صنعتی و لَمینِت، انواع درزگیر و آببند(سیلانتها)، ضربه گیرها، باندهای اورتوپدی و همچنین، کفپوش های اداری و صنعتی و … دارای کاربردهای متنوعی در صنایع پائین دستی پتروشیمی است، تصریح کرد: در شرایط فعلی، امکانات و ظرفیت‌ تولید کافی از این محصول در پتروشیمی کارون وجود دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بر اساس پیش بینی نیاز بازار و حجم تقاضای مشتریان، توان تولید این گرید وجود داشته و محدودیتی از نظر تولید وجود ندارد، اظهار داشت: مطابق با یک برنامهٔ زمان بندی و متناسب با تقاضای ارائه شده از سوی مشتریان این گرید در پتروشیمی کارون تولید می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه با بومی سازی و تولید تجاری گرید «KLM۱۰۰B» سالیانه بطور متوسط از خروج حدود ۲۷ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می شود، تأکید کرد: در شرایط فعلی از نظر دانش فنی و تکنولوژی، تجهیزات و زیرساختهای عملیاتی فرآیندی، نیروی انسانی کارآمد، کاتالیست و مواد شیمیائی مورد نیاز محدودیتی در تولید محصول فوق الذکر متناسب با نیاز داخلی وجود ندارد.

دکتر نظری در ادامه با بیان اینکه تا پیش از تولید این گرید در پتروشیمی کارون، شرکت هایی از چین، آلمان، ایتالیا، کره جنوبی و تحت عناوین تجاری مختلف، صادر کنندهٔ این محصول به ایران بودند، یادآور شد: هم اکنون ضمن بی نیازی از واردات به زودی با اجرای یک برنامهٔ جدید توسعه ای، زمینه صادرات این محصول با ارزش به بازارهای منطقه ای و جهانی فراهم می شود.

مدیر تحقیق و توسعهٔ شرکت پتروشیمی کارون با تاکید بر اینکه برخی از شرکت های خارجی فروشنده این محصول حاضر به عرضه صرفا گرید «KLM۱۰۰B» به مصرف کنندگان ایرانی نیستند، خاطرنشان کرد: شرکت های خارجی این گرید را در قالب سیستم عرضه می کنند به طوری که مصرف کننده ای که به دنبال خرید این گرید بوده باید ایزوسیانات مورد نظر را هم از آن شرکت خارجی به صورت اجباری خریداری کند.

وی افزود: با این وجود شرکت پتروشیمی کارون در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ضرورت تکمیل زنجیره های ارزش به ویژه در صنایع کفش محدودیتی در عرضه قائل نشده و ضمن ارائه خدمات پس از فروش و پشتیبانی فنی، این گرید به تنهایی هم به مشتریان و مصرف کنندگان واقعی عرضه می شود.

گفتنی است، در سال «جهش تولید» برای نخستین بار در ایران و منطقه خاورمیانه، تولید تجاری گرید جدید محصولات زنجیره ایزوسیانات در پتروشیمی کارون آغاز شده است. وجود این گرید خاص در تولید انواع «پیش پلیمرهای پایه اتری و استری» از جمله پیش پلیمرهای مورد نیاز زیره کفش و فوم‌های HR دارای کاربردهای متعدد و متنوعی بوده و با تولید این گرید برای نخستین بار در خاورمیانه، زنجیره ارزش پیش پلیمرها در صنایع پتروشیمی ایران تکمیل شد.

این محصول به روش مهندسی معکوس و با تکیه بر دانش و تجربهٔ متخصصان جوان پتروشیمی کارون تولید تجاری شده است.

لباسکار صنعتی کسا