۰۹ آبان ۱۳۹۹ | 18:19
کد خبر : 27743

آشنایی بیشتر با سیستم بیمه گری الکترونیکی «باب نو»

شرکت بیمه حکمت که یکی از استراتژی‌های تمایز و اهداف راهبردی مدیران ارشد آن بکارگیری فناوری‌های نوین جهت ارائه خدمات و محصولات بیمه است، در اواخر سال 1397تحقیق و مطالعات داخلی و خارجی خود را در خصوص شناخت فناوری ها و زیرساخت ها طراحی و تولید پلت فرم بیمه گری الکترونیک به عمل آورد و از اوایل سال 1398 سرمایه گذاری در خصوص طراحی و تولید سامانه غیرحضوری و آنلاین ارائه خدمات و محصولات بیمه ای با نام تجاری «باب نو» را در برنامه های عملیاتی خود قرار داد. به گونه ای که روز سیزدهم آذرماه همان سال مصادف با سالروز بیمه نسخه اولیه این سامانه با حضور مدیران ارشد بیمه مرکزی و این شرکت رونمایی و شروع به کار کرد.

به گزارش برداشت روز،به نقل از روابط عمومی بیمه حکمت صبا؛ توسعه سامانه و ایجاد قابلیت ها و امکانات جدید مستلزم هم افزایی و همکاری کلیه واحدها و کارکنان شرکت بیمه حکمت است که در این خصوص برنامه ریزی برگزاری جلسات کارشناسی مورد نیاز بعمل آمده و در هر دوره ۲ تا ۳ ماه نسخه جدید این سامانه ارائه خواهد شد.

قابلیت و امکانات موجود سیستم باب نو

امکان صدور آنلاین بیمه نامه در رشته های شخص ثالث وسایل نقلیه، آتش سوزی منازل مسکونی و حوادث نفرادی، ثبت الکترونیکی بازدید بیمه نامه های بدنه وسایل نقلیه، استعلام صالت بیمه نامه و دریافت بیمه نامه ها بصورت الکترونیکی، پرداخت حق بیمه بصورت غیرحضوری، اعلام خسارت و سایر خدمات که متناسب با نیاز مشتری شناسایی و در سامانه مذکور طراحی و پیاده سازی خواهد گردید.

مخاطبین باب نو

در نسخه اول پلت فرم بیمه گری الکترونیک باب نو، خدمات و محصولات در قالب مدل تجارت الکترونیک B2C طراحی و پیاده سازی شده و در این فاز مخاطبین این سامانه بیمه گذاران حقیقی می باشند. از آنجا که در معماری این پلت فرم از فناوری میکروسرویس استفاده شده است، امکان ارائه خدمات در قالب B2B نیز در حال طراحی و تولید است و در نسخه های بعدی این پلت فرم امکان ارائه خدمات و محصولات به بیمه گذاران حقوقی و استارت آپ ها فراهم می شود.

بررسی روش های ارائه باب نو

در نسخه اول از طریق وب و بصورت واکنش گرا ارائه خدمات و محصولات صورت پذیرفته به طوری که مشتریان بیمه حکمت می توانند از طریق تمامی دستگاه های کامپیوتر، تبلت و موبایل هوشمند به این پلت فرم دسترسی داشته باشند و نسخه های بعدی این پلت فرم طراحی و تولید نسخه اختصاصی برنامه موبایل برای سامانه عامل های Ios و Android  در دستور کار قرار گرفته است.

اجزای پلت فرم باب نو

گزارشی از عملکرد سیستم بیمه گری الکترونیک بیمه حکمت در ماه های خرداد و تیر سالجاری درتعداد استعلام نرخ حق بیمه، تعداد صدور آنلاین بیمه نامه، تعداد فراخوانی سرویس خدمات الکترونیک و تعداد فراخوانی سرویس های خدمات سازمان ها به شرح ذیل می باشد:

در استعلام نرخ شخص ثالث در ماه های خرداد و تیر به ترتیب ۹۵۱ و ۱ هزار و ۵۵۳ و در استعلام کد یکتای آن نیز ۲ هزار و ۵۱۲ و چهارهزار و ۲۳۷ بوده است. در طرح آتش سوزی ۱ هزار و ۳۰۷ و ۲ هزار و ۶۸۹ و در طرح حوادث انفرادی ۹۹۷ و ۲ هزار و ۳۷ ثبت شده که جمع آن در ماه خرداد ۵ هزار و ۷۶۷ و ماه تیر ۱۰ هزار و ۵۱۶ می باشد که این ارقام رشد بیش از ۸۲ درصدی را در این سرویس ها بوجود آورده است.

در تعداد صور آنلاین بیمه نامه ها در شخص ثالث مربوط به ماه های خرداد و تیر به ترتیب ۰ و ۳ بوده که در طرح آتش سوزی ۲۱ و ۲۶ و نهایتاً در طرح حوادث انفرادی ۱۵ و ۳۵ به ثبت رسیده که مجموعاً در ماه خرداد ۳۶ فقره و ماه تیر ۶۴ بیمه نامه صادر شده و رشد بیش از ۷۷ درصدی را در صدور آنلاین بیمه نامه منظور نموده است.

در تعداد فراخوانی سرویس خدمات الکترونیک نیز مربوط به ماه های خرداد و تیر به ترتیب در اصالت بیمه نامه ۱ هزار و ۶۲۷ و چهار هزار و ۹، در جستجوی شبکه فروش ۶ هزار و ۶۵۳ و ۷ هزار و ۸۴۱، در استعلام بیمه نامه با شناسه قبض و شناسه پرداخت ۴ هزار و ۵۲۴ و ۶ هزار و ۲۱۲، در اسعلام بیمه نامه با شماره بیمه نامه ۳ هزار و ۶۰۵ و ۷ هزار و ۶۵۵ و در تعداد کل قبوض پرداخت شده ۷ هزار و ۵۸۱ و ۱۳ هزار ۹۹۸ عدد به ثبت رسیده که مجموعاً رشد بیش از ۶۸ درصدی را در این سرویس ها داشته است.

در انتهای گزارش برای تعداد فراخوانی سرویس های خدمات سازمان ها نیز مربوط به همان ماه های ذکر شده یعنی خرداد و تیر به ترتیب در صندوق کارآفرینی وزارت کار ۲۹ هزار و ۵۹۷ و در سرویس پست ۵۰۵ و ۱ هزار و ۵۷۵ و سرویس ثبت احوال ۳۰ و ۵۵ و در طرح حوادث انفرادی ۹۹۷ و ۲ هزار ۳۷ رقم منظور شده است.

لباسکار صنعتی کسا