۰۵ اسفند ۱۳۹۸ | 00:08
کد خبر : 2690

تا پایان سال محقق می‌شود/ ارتقای استاندارد موتورهای دیزل خودروهای تجاری

مدیرعامل شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو از ارتقای سطح آلایندگی موتورهای دیزل خودروهای تجاری ایران خودرو خبر داد و گفت: موتور ۳۵۵ که توسط ایدم با سطح داخلی سازی بالا تولید می شود، در اولویت ارتقای استاندارد آلایندگی قرار دارد.
به گزارش برداشت روز به نقل ازایکوپرس مهدی رجبعلی در این باره گفت: استفاده از سیستم های سوخت رسانی و پس پالایشی جدید در این موتور آلایندگی آن را به سطح استانداردهای مورد نظر خواهد رساند.
وی اقتصاد استفاده از این موتور را بسیار بزرگ و قابل ملاحظه خواند و گفت: عدد توسعه این موتور با توجه به سودآوری تجاری آن ناچیز است. کالیبراسیون این موتور به سطح استاندارد یورو ۵ نیازمند تجهیزات ویژه ای است.
رجبعلی از همکاری با سه شرکت ایدم،‌ ایران خودرو دیزل و بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای کالیبراسیون و تست این موتور خبر داد و گفت: تجهیزاتی که در اختیار این شرکت ها بود در محل مشترکی تجمیع شد و اتاق ویژه ای برای کالیبراسیون و تطابق موتور با استانداردها ایجاد شده است.
وی ادامه داد: در مدت کم تر از یک ماه توانستیم اتاق تست را در نزدیکی تهران راه اندازی کنیم و یقینا تا پایان سال مدارک فنی ارتقای موتور را ارایه خواهیم کرد.
مدیرعامل ایپکو تصریح کرد: امکان استفاده از این مرکز توسط تجاری سازان دیگر و حتی رقبای ایران خودرو نیز وجود دارد.
وی با بیان این که پرش فن‌آوری بسیار مهمی اتفاق افتاده افزود: فن‌آوری سوخت رسانی موتور ۳۵۵ بهبود یافته و میزان مصرف سوخت آن کم و سطح آلایندگی آن به یورو ۵ خواهد رسید، با توجه به سیستم های پیشرفته در آن، امکان ارتقا به استاندارد یورو ۶ نیز وجود دارد.
گفتنی است این موتور در محصولات واگن هود و اتوبوس های شهری ایران خودرو دیزل مورد استفاده قرار می گیرد. در بازسازی اتوبوس های فرسوده نیز در صورت درخواست می توان از موتور ۳۵۵ با استاندارد آلایندگی یورو ۵ استفاده کرد.

لباسکار صنعتی کسا