۲۶ مهر ۱۳۹۹ | 18:04
کد خبر : 26381

دستیابی به یک روش عادلانه رقابتی هدف اصلی بازار بیمه

برای ساماندهی نرخ گذاری وثبات بازار بیمه کشور با صدور احکامی جداگانه اعضای هیات موسس بازار متشکل بیمه منصوب شدند و اساسنامه بازار ، بررسی پیشنهادات الزامات قانونی و اجرایی فعالیت بازار وتدوین برنامه جامع کسب و کاربازار متشکل بیمه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش برداشت روز، غلامرضا سلیمانی رییس کل بیمه مرکزی ایران برای ساماندهی نرخ گذاری وثبات بازار بیمه کشور با صدور احکامی جداگانه اعضای هیات موسس بازار متشکل بیمه را منصوب کرد و خواستار تهیه اساسنامه بازار ، بررسی پیشنهادات الزامات قانونی و اجرایی فعالیت بازار وتدوین برنامه جامع کسب و کاربازار متشکل بیمه شد.

طبق این احکام خانم نوحی و آقایان علوی ، علی ضیایی ،غلامعلی غلامی ، محسن قره خانی ، پرویزخسروشاهی ، جهانگیری ، کامبیز پیکارجو ، یونس مظلومی، عباسیان فر، ارجمندی ، اسماعیلی پور و مسعود حجاریان هیات موسس بازار متشکل بیمه هستند که گفته می شود به عنوان اشخاص حقیقی و باتوجه به تجارب بیمه گری منصوب شده اند و مبنای این انتخاب ، ارتباطی با شرکت تحت مدیریت آنها ندارد .

مسعود حجاریان مدیرعامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه و یکی از اعضای هیات موسس بازار متشکل بیمه درباره هدف اصلی از تاسیس بازار متشکل بیمه به مثلث مالی گفت : دستیابی به یک روش عادلانه رقابتی برای فروش بیمه نامه های بزرگ هدف اصلی این بازاراست .

حجاریان با بیان اینکه بازار متشکل بازاری است که تعداد زیادی از خریداران و فروشندگان کالا درآن حضور دارند و معاملات در آن، بصورت شفاف ورقابتی انجام می شود ، گفت : بیمه مرکزی نیز می خواهد بازار متشکلی برای مبادله ریسک درکشوربه وجود آورد و با پذیرش تاسیس این بازارو انتصاب اعضای هیات موسس گام اول را برداشت .

وی ادامه داد : هر چند این بازار، مانند بورس کالا و بازار متشکل ارزی است که به تازگی توسط بانک مرکزی ایجاد شده است ، اما بازار متشکل بیمه سازوکارخاص خوش را دارد . زیرا کالای معینی دراین بازار عرضه نمیشود که فقط قیمت تعیین کننده باشد و توافق دو عامل خریدار و فروشنده کافی ، بلکه شرایط هم دخیل است ، شرایط ریسک هایی که باید تعیین نرخ شود و شرایط بیمه گرانی که توان قبولی ریسک ها را داشته باشند تا درنهایت نرخ و شرایط قابل قبولی تعیین و معامله صورت گیرد.

مدیرعامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه گفت : به عبارتی بازار متشکل بیمه دارای پیچیدگی های زیادی است و دریک مدل چند وجهی معامله صورت می گیرد که تفاوت این بازار با بازار ارز وسرمایه است ومی توان از آن به عنوان بازاری خاص نام برد.

حجاریان درپاسخ به این پرسش که آیا این بازار می تواند با آثار منفی آزاد سازی و کاهش غیراصولی نرخ ها دربازاربیمه کشور مقابله نماید ؟” یادآورشد : آزاد سازی به دو شکل اجرا شد اول پوشش هایی مانند رشته بدنه اتومبیل وحوادث و از این دست که یک شرکت بیمه به تنهایی پذیرفت که گاهی با کاهش نرخ ها زیان داد و گاهی با ارتقای کیفیت خدمات نرخ را افزایش داد ، اما شکل دوم بیمه نامه های متوسطی است که پوشش ریسک بیشتراز ظرفیت یک شرکت است و باید به صورت اتکایی توزیع شود و بیمه مرکزی هم نظارت مستقیم ندارد ، دراین شکل مانند بیمه های باربری و آتش سوزی صنعتی به شدت کاهش یافت و به یک دهم نرخ فنی رسید .

وی خاطرنشان کرد : اگربازار متشکل بیمه گسترش یابد بخش عمده ای ازاین بازار به تعادل میرسد .

مدیرعامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه درپاسخ به این پرسش که ” آیا میتوان امیدواربود این بازار مانند لویدرلندن مدل بین المللی آن باشد ؟” متذکرشد : سعی برعملکرد حرفه ای است و شاید شبیه لویدزنباشد زیرا باید ملاحظات ملی خودمان را درنظربگیریم.

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌