۰۳ اسفند ۱۳۹۸ | 16:06
کد خبر : 2610

رییس اداره کل پژوهش و مدیریت ریسک بانک توسعه صادرات تشریح کرد/ راهکارهای تامین مالی بخش حقیقی اقتصاد توسط شبکه بانکی کشور

رییس اداره کل پژوهش و مدیریت ریسک بانک توسعه صادرات ایران می گوید: تامین مالی زنجیره تامین، موجب مدیریت مناسب کسر یا مازاد وجوه و نقدینگی، تامین مؤثر سرمایه ‌در گردش در طول زنجیره و استحکام رابطه فروشنده و خریدار می شود.

دکتر معصومه فولادی در نشست تخصصی”ساز و کار تامین مالی حقیقی اقتصاد توسط بانک ها” مشکلات موجود در تامین مالی بانکی را بر شمرد و گفت: نبود سیستم جامع یکپارچه بانکی که منجر به بروز مشکل در اعتبارسنجی مشتریان و عدم نظارت مناسب بانک مرکزی برنحوه تخصیص منابع بانکی می گردد.

فولادی افزود: نبود تنوع ابزارهای تجهیز منابع بانک‌ها، کاهش دسترسی بانکها به منابع ارزی، هزینه بالای تجهیز منابع و سود تسهیلات تعیین شده و طولانی شدن فرایند تامین مالی به‌دلیل الزام به رعایت بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها متعدد نهادهای ناظر و افزایش هزینه و زمان معاملات و مراودات از عمده ترین چالش های تامین مالی بانکی به شمار می رود.

رییس اداره کل پژوهش و مدیریت ریسک بانک توسعه صادرات خاطر نشان کرد: شبکه بانکی در تامین مالی بخش حقیقی اقتصاد با تهدید هایی مواجه است از جمله بازگشت تحریم‌ها و تشدید بحران بانکی که تاثیر آن بر شبکه بانکی را متاثر کرده و باعث افزایش مخاطره در حوزه منابع بانک‌ها می شود.

فولادی اضافه کرد: از دیگر تهدیدهای تحریم های بین المللی، تاثیر روی ریسک اعتباری و افزایش هزینه‌ها، کاهش اعتماد فروشندگان بین‌المللی به سیستم بانکی و تحمیل هزینه‌های تامین مالی است.

رئیس اداره پژوهش و مدیریت ریسک بانک توسعه صادرات ایران، بحران مطالبات معوق در نظام بانکی کشور، تخصیص تسهیلات به بخش‌های غیرمولد اقتصاد و کیفیت پایین تامین مالی اقتصاد توسط بانک‌ها به دلیل نبود شفافیت و نظام حقوقی پیشرفته را از دیگر مخاطرات تامین مالی بانکی دانست.
وی اظهار داشت: از سوی دیگر مشکلات ناشی از تغییرات سریع قوانین و مقررات ارزی در اثر تغییر سیاست‌های ارزی ، سود بالای تسهیلات و عدم توان بخش تولیدی اقتصاد در بازپرداخت تسهیلات و خلاء ساختار مناسب دیجیتال بر نحوه تجمیع و تخصیص منابع مالی نظام بانکی یکپارچه، تامین مالی را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

فولادی در ادامه این نشست به راهکار مقابله با چالش فراروی تامین مالی بخش حقیقی اقتصاد پرداخت و گفت: بکارگیری شیوه‌های نوین تامین مالی در جهت مقاومتی کردن اقتصاد از جمله تامین مالی زنجیره ارزش تولید، تامین مالی جمعی در مورد پروژه‌های مربوط به کسب‌وکارهای کوچک و دانش‌بنیان با مشارکت فین‌تک‌ها و تامین مالی غیرمستقیم از طریق شبکه‌سازی بین شرکت‌های بزرگ و کوچک و متوسط و دانش‌بنیان (کاهش نیاز به منابع بانک) ضروری است.

وی استفاده از روش PPP ( مشارکت بخش خصوصی و دولتی) در راستای حمایت از بخش حقیقی اقتصاد را راهکاری مفید دانست و گفت: اعتبارسنجی دقیق مشتریان و سیستم نظارت جامع بین بانکی بر تسهیلات اعطایی و محل مصرف نیز می تواند در این مسیر راهگشا باشد.

معصومه فولادی از عمده مزایای تامین مالی زنجیره تامین را کاهش هزینه‌های مالی در طول زنجیره عنوان کرد و گفت: تامین مالی زنجیره تامین موجب مدیریت مناسب کسر یا مازاد وجوه و نقدینگی، تامین مؤثر سرمایه ‌در گردش در طول زنجیره و استحکام رابطه فروشنده و خریدار می شود.

وی همچنین گفت: اطمینان از محل مصرف منابع تخصیص داده شده (تسهیلات پرداختی) و در نتیجه ایجاد بستر مناسب برای نظارت قوی‌تر، کنترل حجم و خلق پول توسط نظام بانکی و کاهش ریسک بانک در صورت تامین مالی در بستر تکنولوژیکی مناسب و مطمئن از دیگر مزایای تامین مالی زنجیره تامین به شمار می روند.

رئیس اداره پژوهش و مدیریت ریسک بانک توسعه صادرات ایران در ادامه به تشریح مزایای تامین مالی جمعی در مورد پروژه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور، کوچک و متوسط با استفاده از ظرفیت فین‌تک‌ها پرداخت و گفت: این رویه باعث اطمینان مجری از تأمین مالی پروژه خود در زمان‌های مورد نیاز و سرمایه‌گذاریِ بدون ریسکِ سرمایه‌گذران با اخذ ضمانت بانک، تامین مالی از محل پول در دسترس بخش خصوصی و در نتیجه کنترل حجم پول وحمایت از بخش‌های پیشرو اقتصاد در جهان امروز ( شرکت‌های دانش بنیان و فناور) می شود و نتیجه ارزشمند حمایت از کسب و کارهای کوچک و زودبازده، افزایش اشتغال خواهد بود.

فولادی تامین مالی به روش PPP (مشارکت بخش خصوصی و عمومی) را تشریح کرد و گفت: تامین مالی کالاها و خدمات عمومی، پذیرش مسئولیت و ریسک پروژه از جانب بخش خصوصی، کنترل رشد حجم نقدینگی و در نتیجه کنترل تورم و کاهش مشکل کسری بودجه دولت از مزیت های مهم این روش تامین مالی است.

وی طرح اوراق گام را یکی ازطرح های موثر بانک مرکزی در راستای حمایت از تولید دانست و گفت: در این طرح که اخیرا توسط بانک مرکزی پیشنهاد شده به جای اخذ تسهیلات از بانک‌ها برای تامین سرمایه درگردش، بر ضمانت و اعتبار بانک‌ها تکیه می‌شود.

به گزارش برداشت روز به نقل از پایگاه خبری اگزیم نیوز در ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع نظام بانکی در خدمت تولید که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی و تنی چند از مدیران ارشد نظام بانکی در این همایش حضور داشتند.

لباسکار صنعتی کسا