۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | 21:21
کد خبر : 2443

بانک صادرات ایران از تامین مالی صنعت پتروشیمی به طور ویژه حمایت خواهد کرد

عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران گفت: بانک صادرات ایران در تلاش است تا به صورت خاص از صنعت پتروشیمی، که برای بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش درآمدهای ارزی کشور مؤثر است، حمایت کند.
به گزارش برداشت روز به نقل ازروابط‌عمومی بانک صادرات ایران، امیر یوسفیان در حاشیه نمایشگاه و همایش تخصصی «حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی» که با حمایت بانک صادرات ایران برگزار شد، در پنلی تخصصی با عنوان «ارائه ظرفیت‌های بانک صادرات ایران در حوزه تامین مالی»، به تشریح توانمندی‌های بانک در حمایت از بخش تولید کشور با رویکرد استفاده از ظرفیت طرح «طراوت» پرداخت.

وی گفت: از ابتدای سال جاری بانک صادرات ایران به دلیل محدودیت شدید در اقتصاد کشور، بررسی‌های مختلفی انجام داد تا با تدوین یک طرح، مجددا اعتبار را به بازار برگرداند. پیش‌بینی افزایش قابل ملاحظه قیمت مواد اولیه در سال ۹۸ و افزایش دو برابری نیاز به منابع مالی و همچنین تداوم خریدهای نقدی در بازار و افزایش بهای تمام شده در تمامی بخش‌های اقتصادی کشور اصلی‌ترین مشکل موجود در ابتدای سال بود که استمرار تولید را در بنگاه‌ها تهدید می‌کرد.

یوسفیان افزود: در نظام بانکی افزایش ١٣٠ تا ١۵٠ درصدی «قیمت تمام شده» در بنگاه‌ها مورد توجه بوده و از این منظر برای استمرار تولید، نظام بانکی باید این کمبود را جبران کند. از آنجایی که نظام بانکی نیز در این میان بیش از ٣٠ درصد رشد منابع ثبت نکرده، می‌توان با استفاده از ظرفیت اعتبارات اسنادی ریالی بانک صادرات ایران در قالب طرح «طراوت» و توسعه فروش اعتباری در زنجیره تولید تا مصرف این مشکل را برطرف کرد.

وی گفت: کاهش تقاضا برای خرید‌های نقدی بنگاه‌ها نیز از دیگر دلایل معرفی طرح «طراوت» بوده است. همچنین فشار نقدینگی مانع ایجاد طرح توسعه در شرکت‌های تولیدی نیز بوده و تامین سرمایه درگردش در اولویت قرار داشت که با این طرح امکان طرح توسعه نیز وجود دارد.

یوسفیان خاطرنشان کرد: بانک صادرات ایران با هدف توسعه فرهنگ فروش اعتباری و نسیه در واحدهای تولیدی طرح «طراوت» را عملیاتی کرد و همزمان امکان تنزیل اعتبار اسنادی ریالی صادر شده به نفع فروشنده را نیز فراهم کرد.

عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران افزایش فروش و افزایش ظرفیت تولید را از ابتدایی ترین مزیت‌های استفاده از طرح «طراوت» توسط بنگاه‌های تولیدی عنوان کرد و افزود: در این مدل مشکل اعتبارسنجی مشتریان بنگاه‌های تولیدی نیز توسط بانک صادرات ایران حل شده است.

یوسفیان با تاکید بر اهمیت توسعه فعالیت شرکت‌های پتروشمی در کشور از عملیاتی شدن طرح «طراوت٢» نیز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این طرح به منظور اجرایی شدن طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌ها تدوین و عرضه شده و صنعت پتروشیمی کشور می‌تواند با استفاده از این طرح، افق‌های وسیع‌تری را برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و مشارکت سازندگان داخلی تجهیزات در این صنعت، ترسیم کند.

وی از عملیاتی شدن طرح طراوت در بیش از ۵٢٠ شعبه بانک صادرات ایران خبر داد و تاکید کرد: کمک به کاهش هزینه تولید و هزینه‌های مالی بنگاه‌ها، تسهیل دریافت تسهیلات و کمک به اشتغال و استمرار تولید از مهمترین اهداف این طرح است و بر اساس مکانیسم این طرح، نقدینگی تخصیص یافته در جای ویژه خود در بنگاه‌ها هزینه خواهد شد و به بازارهای موازی ورود نخواهد کرد.

لباسکار صنعتی کسا